понеделник, 29 септември 2014 г.

ПО СЛОГАНА ГИ РАЗЛИЧАВАМЕ, ПО ДЕЛАТА ИМ ГИ ЗАПОМНЯМЕ

Предизборната кампания в извънредния вот за нов парламент в България е в началото на края си. Едни от кандидатите се показаха мащабно за пореден път пред лицето на „врага“ – негово величество избирателя, за да стане ясно, че почти същата кохорта от върли партийци напира да получи имунитет и да захрани пиетета си към облаги с участие във властта. Други така и не тръгнаха по пътя към коравото сърце на гражданите от знайни и незнайни градове и села на милата ни родна страна, с надеждата, че ще се доберат на автостоп до заветния 1%, за да са наредят на опашка за държавна субсидия. Има и такива партии,  които по традиция участват за „цвят“, защото изпълняват нечия поръчка, без да имат илюзиите, че ще останат в историята. Случват се и прощъпулници, чрез които се проверява електоралната нагласа за бъдещ период, когато пък може да се окаже, че е дошъл моментът да кажат: "Времето  е наше“.
Както се казва обаче – за всеки влак си има пътници. Тези, дето имат запазени места в първа класа – те си знаят за кого да гласуват – по семейна традиция, по навик или въпреки, че купуването на гласове е престъпление. Онези за втората класа, където има и места за правостоящи, още разчитат, че ще се случи най-хубавото за тях – все някой може в последния момент да се откаже да пътува и ще пусне билета си но "черния" пазар. А там, както от опит вече знаем – „борбата е безмилостно жестока – какво тук значи някаква си личност?“
В контекста на предизборната борба по ярък начин се вписват думите, употребявани от кандидатите, дори и някои от тях да не знаят значението им поради липса на достатъчна подготовка. Изведнъж обаче се оказа, че българската дума слог („Необработена ивица земя между две ниви“ или „Място в нивата, обрасло с треви и храсти около едно или няколко дървета“, но като остаряло значение и „Израз, фраза, стил“) се оказа братовчед на английския термин слоган (запомнящи се лозунг, девиз, сентенция, фраза или мото, представляващи водещ мотив в политическа, търговска, рекламна или друга целенасочена кампания.) Накратко: иде реч за кратък иносказателен текст за връзка между казаното и целта на кампанията. Слоганите се менят с времето, но трябва винаги да са много ефектни, за да привлекат вниманието.
Или както се пееше в една стара песен: „Пароле, пароле…“: „Отново думи, винаги думи, същите думи: карамели, бонбони, шоколади… Думи, които сееш на вятъра! Думи магични и тактични, които звънят фалшиво…Ако знаеш как искам малко тишина?“

ПРЕДИЗБОРНИТЕ ДЕВИЗИ – 
ОТ НАЙ-ТРИВИАЛНИ ДО НАЙ-ОРИГИНАЛНИ

 По молба на Vevesti.bg бившият депутат от НДСВ и дългогодишен изборджия Владимир Дончев направи преглед и оценка с коментар на предизборните слогани на по-известните политически формации с шанс да попаднат в парламента. Според него: „Беглият прочит на предизборните слогани на политическите сили показва, че повечето от тях са като самата кампания – кухи, тривиални и скучни! Големите играчи с гарантирано място в парламента са естествено и най-предсказуеми.  От „девизите“ им лъха на пиарско безсилие.“
Герберите облъчват избирателя с обещание за стабилност и благоденствие. Зад Стабилна България. Време е! наднича предчувствието за власт на лидера на ГЕРБ.
          Със слогана си Създаваме по-добро бъдеще!“ столетницата БСП като че ли се стреми да заличи следите от собственото си лошо управление, предизвикало предсрочните избори.
          ДПС е вярно на природата на двамата си председатели – почетния и говорителя, избирайки философски, увъртени и неразбираеми за електората си лозунги. Свободата е в теб! е толкова понятен за избирателите от Кърджали и Делиормана, колкото „Нека силата бъде с теб!“
          По-малките партии и коалиции като че ли са вложили повече мисъл и смисъл в слоганите си. Реформаторите са избрали доста разумното обръщение към избирателите си – Всичко е в твоите ръце!  То е твърде близко до манталитета на хората, които ги подкрепят и напълно разбираемо като политически и личен избор за тях.
          Обръщението на „Република БГ“  – 25 години стигат. Изборът е промяна! също е разбираемо и разумно. То е и в съзвучие с програмата им, която е доста модерна и агресивна спрямо традиционните големи партии.
          Двете националистически формации преливат от самочуствие и месианство, но не и от оригиналност. Патриотичният фронт си е присвоил България над всичко!, а „Атака“ – С нами бог!
          Новият политик Николай Бареков първо обещава да изкара ГЕРБ и ДПС от играта, а освен това и да открие 1 млн. работни места, плюс впечатляващото „Държавата с грижа за народа“. Какво да му коментираш на това освен да си дадеш CV-то?
          „Народният глас“ Светльо Витков е избрал необичайно обмислено и твърде съдържателно обръщение към симпатизантите си: „Живей свободно, избирай трудно“. 
          Последните две малки сестрински партии – НДСВ и „Новото време“, са шампиони по оригиналност. Бившата царска партия с нескрита носталгия по властта обещава „Отново спокойствие!“ на хората – нещо, което няма да имат скоро. Нововремци са верни на палавия си нрав, от който царят си изпати навремето, и направо подстрекават избирателя с призива си „Подивей!“.
Този слоган парадоксално точно отразява състоянието на обществото. В условията на перманентна политическа и духовна криза нагли, посредствени  и безскрупулни хора, облечени с политическа, съдебна и банкерска власт, спокойно разграбват националните ресурси пред очите на всички. На гражданина остава ролята на безгласен наблюдател, който и за когото да гласува, все същите ще продължават да го дерат – с данъци, такси, сметки, партийни субсидии и класически рекет. При това положение какво му остава освен да подивее, каквото и да означава това. За едни това може да означава да се сбият със съседа, за други да откажат да платят редовния рекет – на катаджията, на данъчните, на ЕРП-то, на управляващата партия, за трети – да излязат пак на улицата, но без сценарий и режисура. Всъщност това е единственият разумен избор на хората – да подивеят и да направят това, което инстинкта им за самосъхранение им подскаже! Всичко останало са просто тривиални лозунги!
Със съкращения от 359 NEWS.BG и VEVESTI.BG




Няма коментари:

Публикуване на коментар