
Така както някои хора колекционират например пощенски марки, монети и пр., така меломани събират обекти от дадена област на изкуството, в случая от света на операта. Още през 2014 г. например бях попаднал на снимка на артиста Петър Райчев с автограф от някакъв архивар в чужбина, който я продаваше на електронен търг.
Тези дни имах нещо подобно с една програма за концерт на певеца Енрико ди Мазей в Марсилия, която също се продаваше на търг, даже бях направил копие в съответната статия.
Днес имам същото с една програма от 1976 г. за операта „Риголето“ в Баварската държавна опера в Мюнхен, където е участвала и певицата Лиляна Нейчева. Ето информация: Bayerische Staatsoper, Staatsintendant August Everding. Programmheft „Rigoletto“. Oper von Giuseppe Verdi, Libretto F. M. Piave. Premiere 31. Oktober 1976. J. Gotteswinter, München, 1976

Musik von Giuseppe Verdi. Musikalische Leitung: Miguel Gomez Martinez. Inszenierung: Roman Polanski. Mitwirkende: Peter Dvorsky, Benito di Bella, Britt-Marie Aruhn, Karl Christian Kohn, LILJANA NEJCEVA, Gudrun Wewezow, Kalr Helm, Heinz Imdahl, Norbert Orth, Kieth Engen, Gertrud Freedmann, Hermann Sapell, Evi List
[SW: Programmheft, Programmhefte, Theater, Oper, Bühne]. EUR 9,90. inkl. MwSt. zzgl. Versand: EUR 3,00(край на цитата)
Както виждаме – програма, която се продава за близо 10 евро. Но вижте кой е бил режисьор на продукцията – прочутият филмов режисьор Роман Полански. Не бях чувал досега, че и в областта на оперното изкуство този знаменит майстор също е имал определени постижения. А между партньорите на Нейчева през тези първи нейни години в Мюнхен (постъпила е там през 1973 г.) е бил знаменитият словашки тенор Петер Дворски (роден през 1951 г.).
След като Дворски спечели първа награда на конкурса „Чайковски“ в Москва през 1974 г., международната му кариера се разви стремително. Но вижте каква признателност – от 2006 г. Петер Дворски е директор на Оперния театър в град Кошице – вторият по големина град в Словакия след Братислава. Така трябва да бъде и в България – заслужили оперни артисти после да бъдат на такива ръководни постове. В тези години Баварската опера в Мюнхен беше на върха си с такъв интендант като Аугуст Евердинг...
Особено важна изява на Лиляна Нейчева е участието й през 1982 г. в продукцията на операта „Луиза Милер“ от Верди в Държавната опера в Хамбург, където Пласидо Доминго играе в ролята на Родолфо, а Луиза е румънската певица Еугения Молдовеану (родена през 1944 г.). Нейчева пее в ролята на Федерика. Дирижира италианският диригент и композитор Джузепе Синополи...
При по-задълбочено разглеждане на вокалната кариера на Лиляна Нейчева се забелязва, че особено в годините на ангажимента й в Манхайм тя е имала възможност да участва и на други оперни сцени, за което стана въпрос. Но договора й там й позволява да играе и при особено интересни и важни спектакли в големи театри и извън Германия. Също и да участва в концерти с интересни програми, заедно с прочути колеги като солисти.
Постер от спектакъл на "Борис Годунов" от Мусоргски във Франция, с участието на Лиляна Нейчева и Михаил Светлев. През октомври 1987 г. Нейчева е поканена за 5 спектакъла на „Борис Годунов“ във Франция, по всяка вероятност в Марсилия. Сигурно тази продукция на Парижката опера е била показана там, но не съм сигурен.
Виждам само едно международно участие на солисти, като освен Нейчева има и друг българин – моят добър приятел Михаил Светлев, който в тия години тържествуваше по редица европейски и американски сцени. А знаменитият белгийски бас-баритон Жозе ван Дам сигурно е играл в главната роля (няма сведение за отделните роли).
Като писах през 2015 г. горния цитат в ръкописа си, ми хрумна да попитам лично Михаил Светлев за някои подробности по тези спектакли от октомври 1987 г. При подобни случаи съм постъпвал точно така и той винаги е бил акуратен и ми е отговарял бързо, стига да е в жилището си в Германия.
Така постъпих и в този случай – написах му чрез Фейсбук моето желание за известни пояснения и още след обед получих следния отговор: „Боре, до четвъртък съм в Германия. Жалко, не можах да намеря програмата със снимки, но ти изпращам нещо от афиша. За Лиляна мога да кажа само хубави неща. Срещали сме се и по други сцени в Германия. Пеехме и играехме образите си с удоволствие. Сериозна певица. Имам някъде и записи от продукцията на „Борис Годунов“.
По парижки манталитет, режисьорът беше направил "полската" сцена да се играе в баня с голям брой голи момичета - миманс. Можеш да си представиш какво "пеене" падаше. Тази продукция имаше голям успех, а пък костюмите бяха истинско богатство. Изпращам ти и една моя снимка, на която не се харесвам, но заради костюма си заслужава да я видиш и да имаш малка представа. До скоро“(край на писмото от Михаил Светлев).
Мецосопраното Лиляна Нейчева (1945-2015) в нейна оперна роля. Жалко, малцина я познават в България - тя е имала голяма карира предимно в Германия, Нидерландия, Франция и другаде. Особено трогателно е съобщението в медиите след смъртта й на 7 януари 2015 г. в Манхайм / Германия, което се публикува от вокалното студио „ORFFEO“. В него Лиляна Нейчева е имала ученици.
Оперната певица Лиляна Нейчева почина в Манхайм след почти двегодишна борба с коварната болест. Събитията в тукашния Национален театър – нейният оперен театър от 1980 до 1994 г., тя следеше съвсем доскоро с голям интерес. В студиото „orffeo“ тя придружаваше преди всичко напреднали ученици, беше педагог на професионални певци и ги ръководеше като „добра душа на дома“.
Лиляна Нейчева е родена на 5 юли 1945 г. в Силистра / България. Следва в Националната консерватория в София и през 1969 г. поема първия си ангажимент в Оперния театър в Лайпциг. През 1973 г. младата певица приема достойното предложение на Баварската държавна опера в Мюнхен, където до 1978/1979 г. пее в интересни оперни роли. Когато през сезона 1979/1980 тя се премества в Манхайм, нейната встъпителна роля е именно тази на Клитемнестра в операта „Електра“ - ролята, в която тя приключи вокалната си кариера. Но този оперен театър имаше редица драматични мецосопранови роли в легендарния си тогава репертоар, в които Лиляна Нейчева участва.
Нейният мецосопранов глас със сигурни височини, с особено голям диапазон и перфектно звучащ беше подходящ за големите роли в опери от Верди, като Еболи, Азучена, Амнерис, Улрика и Прециозила. Един от нейните най-големи успехи беше пламенната Адалджиза (заедно с Моника Пик-Хиероними в главната роля) в операта „Норма“ от Белини. И тъй като през 80-те години музикалните драми на Рихард Вагнер стояха твърде интензивно в плана на театъра в Манхайм, тя участва и в ролите на Ортруд, Валтраут, Фрика, Кундри, Венус и Брангене.
След изтичане на договора й в Манхайм, Лиляна Нейчева остана вярна на „квадратния град“ (бел. авт. Б.К.: градът Манхайм е известен с това, че много от улиците му са разположени перпендикулярно една на друга, т.е, отделните жилищни участъци в определени райони образуват фигури, подобни на квадрати), където тя намери много приятели.
Тя продължи да гостува на големи оперни сцени в Германия и извън нея, започна да се занимава с вокална педагогика и беше търсена като отлична концертна певица. Много колеги от Манхайм и оперни любители ще запазят светли спомени за нея.
Тя продължи да гостува на големи оперни сцени в Германия и извън нея, започна да се занимава с вокална педагогика и беше търсена като отлична концертна певица. Много колеги от Манхайм и оперни любители ще запазят светли спомени за нея.
През 2015 г. на днешния ден написах за пръв път статия за Лиляна Нейчева, която е родена на 5 юли 1945 г. в Силистра. Тогава още не се знаеха редица подробности за тази голяма българска певица с кариера предимно в чужбина, която се помина на 7 януари 2015 г. в Германия. Стефка Евстатиева е прочела статията ми и веднага реагира.
Ето подробности: "Какво ново добавих на 5 юли 2016 година? Един много важен факт: още на същия 5 юли 2015 г. получих чрез Фейсбук писмо от моята приятелка – оперната певица Стефка Евстатиева, която живее в САЩ. Ето какво ми написа тя: "Боре, Лили беше от моята генерация. Тя, после Елена Русинова-Вульпе и аз бяхме първи една след друга оперни певици от Силистра. И трите учихме при г-жа Веселина Зафирова.
В Консерваторията Лили учи с г-жа Сили Бръчкова, където учеше и Михаил Миланов. После се ожениха и веднага заминаха за Лайпциг. Мисля, че никога не пя в БГ и затова почти не я познаваха. Бяха много близки с Ана Томова-Синтова и това беше един много важен период в живота им.
В Консерваторията Лили учи с г-жа Сили Бръчкова, където учеше и Михаил Миланов. После се ожениха и веднага заминаха за Лайпциг. Мисля, че никога не пя в БГ и затова почти не я познаваха. Бяха много близки с Ана Томова-Синтова и това беше един много важен период в живота им.
После се разведоха и по-късно Лили се омъжи за един драматург ли беше, не помня, а и името му беше нещо като Милбрах, Милбрад??? Имат дъщеря, която пее и прави хубава кариера в Германия, като поп певица. Не се разведе с мъжа си, но не живееха заедно от много години.
Тя сама отгледа и възпита дъщеря си. Лили беше ми казала, че е твърде независима личност, за да живее с друг. Имаше дом и на Канарските острови, където прекарваше голяма част от времето си. Само веднаж пяхме заедно и това беше в началото на моята международна кариера през 1979 година в Холандия, „Трубадур“.
Тя сама отгледа и възпита дъщеря си. Лили беше ми казала, че е твърде независима личност, за да живее с друг. Имаше дом и на Канарските острови, където прекарваше голяма част от времето си. Само веднаж пяхме заедно и това беше в началото на моята международна кариера през 1979 година в Холандия, „Трубадур“.
Там имахме много време заедно от декември до април десетина спектакла и се сприятелихме по-вече. Тя идва и в Ню Йорк в Метрополитен за Кундри. А Мишо Миланов, както ти сподели се ожени и то много щастливо за Роза Гръчка, сопран от Благоевград. Рози беше също ученичка на Сили Бръчкова. С нея живяхме заедно няколко години в общежитието на 5-ти километър, когато учехме в Консерваторията. Ожениха се в Плевен, когато Мишо се върна за няколко години в БГ и бяха колеги.
Веднъж бях поканена да пея в „Бохеми“, та тримата бяхме заедно на сцената. Тя - Мюзета, той - Колин и аз - Мими. После се ожениха и заминаха за Германия. С тях сме до ден днешен много близки и във връзка, и са ми идвали тук в Щатите на гости. Мишо още пее, въпреки че е пенсиониран, много успешен вокален педагог е, и когато имат случай, продължават да пеят. Лятото редовно прекарват в БГ и сега са вече там“ (край на писмото на Стефка Евстатиева).
Веднъж бях поканена да пея в „Бохеми“, та тримата бяхме заедно на сцената. Тя - Мюзета, той - Колин и аз - Мими. После се ожениха и заминаха за Германия. С тях сме до ден днешен много близки и във връзка, и са ми идвали тук в Щатите на гости. Мишо още пее, въпреки че е пенсиониран, много успешен вокален педагог е, и когато имат случай, продължават да пеят. Лятото редовно прекарват в БГ и сега са вече там“ (край на писмото на Стефка Евстатиева).
Няма коментари:
Публикуване на коментар