В Областна
администрация Силистра бе проведено заседание на Областен обществен съвет за превенция и
противодействие на корупцията, свикано от областния управител Ивелин Статев и
водено от Стоян Бонев – заместник на областния управител.
Дневният ред:
представяне на инициативата „Индекс на Местната система за почтеност“ с основни
резултати и изводи от изследване за 20015-2016 г., вкл. конкретно за община
Силистра; обсъждане на „Пътна карта за развитие на Местна система за почтеност
в област Силистра – добри практики и перспективи“.
В заседанието, за да
осъществят част от дневния ред участваха представители на Асоциация
„Прозрачност без граници“ в лицето на Калин Славов – изпълнителен директор,
който заяви: „Индексът дава
възможност да се стимулира състезателният дух, т.е. конкуренцията между
общините – центрове на области, както и в исторически план – сравнение между
тях и между самите институции“.
За представянето в Силистра той бе заедно с Катя
Христова-Вълчева – водещ изследовател по проекта за индекса на местната система
за почтеност, Ваня Кашукеева-Нушева – социолог в Асоциацията и Екатерина
Каменщик – също неин представител.
Индексът на Местна система за почтеност в България позволява
извършването на ежегодна сравнителна оценка за антикорупционен капацитет,
ролята и значението на 9 ключови институции и социални актьори на местно ниво:
общински съвет, кмет и общинска администрация (местно самоуправление), бизнес, медии, граждански организации, политически
формации, централни органи на местно ниво – полиция и съдебна власт (Окръжен и Районен, както и Административен).
Той е съставен за втора поредна година въз основа на детайлно разработен
набор от 9 сектора (5 тях са т-нар. публична власт, а другите 4 –
друг тип „актьори“ в обществото) с отговори на 73 въпроса за изследване на 3 параметъра (капацитет, роля и управление) на
институциите и структурите в 27 общини (сред тях и община Силистра), които в страната са центрове на области (без София област).
Базата данни с цифри и факти от 2015, публикувани до м. юни 2016 г., е
събрана с помощта на 26 неправителствени организации, работещи на „терен“, т.е.
в съответните регионални центрове. Резултатите и аналитичната им част са необходими за местните власти,
бизнеса – вкл. кандидатите за инвеститори, неправителствения сектор и
академичната общност.
Обща
стойност на индекса за цялата страна за 2016 г. е 3,17 (www.lisi.transparency.bg), като резултатът на община Силистра (2,78) е предпоследен в класацията (на дъното е община Кюстендил). В челната тройка са Стара Загора, Бургас и
София. Общият извод е, че най-стабилен елемент е местната власт, а най-отдолу
са бизнесът, медиите и политическите партии.
Специално
за община Силистра: най-отгоре е съдебната власт, подобрение се наблюдава при
политическите партии, а общинската администрация запазва своето място. В
сравнение с 2015 г. местният колективен политически орган Общински съвет Силистра отстъпва с половин
пункт и има резултат от 2,92, което му отрежда място във втората половина на
класирането.
Най-общо проблемът му е вътрешна организация и липса на визия,
както и отсъствие на органа омбудсман (от
общо около 20 в страната 7 от тях са в областни градове). В Силистра след успешен граждански проект на
Коалиция от НПО „Делта“ той бе открит с решение на ОбС Силистра през 2006 и 4
г. по-късно след мандата на Румяна Чанкова бе закрит отново с акт на общинските
съветници.
Оценката
на сектор „кмет“ в Силистра е 2,94 при средно за страната 3,57. Проблемите:
ниска степен на управленска програма и отчет за изпълнението й, вкл. за текущо
изпълнение на решения на ОбС, както и за взаимодействието с местния бизнес.
Сектор
„общинска администрация“: оценка 3,04. Отчита се дефицит на вътрешни
управленски правила и на достатъчно електронни услуги; проблем с реда за
докладване на нередности. Сектор
„съд“: оценка 3,29 при средна за страната 3,40. Наблюдение – в сравнение с 2015
г. – изключително голям скок по отношение на ролята и на качеството на работа.
Сектор
„полиция“: оценка 2,68 при средна за страната 3,07. Място: пред-предпоследно,
след нас – Ловеч и Ямбол. Не се отчита подобрение спрямо 2015 г., с изключение
на капацитета на служителите, който е в плюсовата зона, но при ролята на
институцията и нейното управление – „ма какво да се желае“. Препоръка за по-добра
отчетност, отбелязва се неудовлетворение от възнагражденията в сферата, които
както е известно се определят от министерството.
Сектор
„политически партии“ – оценка 3,17 при средна за страната 2,90 (четвърто място в класирането). Преди всичко заради добра отчетност в одитните
доклади на сметната палата, особено във връзка с проведените избори. Като
незадоволително се оценява действието им в ОбС, където обаче ролята им остава
по-важна от сформиращите се конкуренти групи при решаване на един или друг
обществен въпрос.
Сектор
„бизнес“: оценка 2,03 при средна за страната 2,73. Предпоследно място, като на
дъното са Плевен и Кърджали. Ниска оценка за управление – 1,17. Проблем –
отчетността, дефицит на атикризисни политики.
Сектор
„медии“: оценка 2,23 при средна за страната 2,79 (накрая са Кърджали и Ловеч). Ниска оценка за роля – 1,25. Сектор „граждански
организации“: 2,81 при средна за страната 2,99 – десето място в общото
подреждане. Заради недостатъчна активност при противопоставянето на корупцията
ниска е оценката за роля – 1,75, , но е висока за капацитет – 3,75.
Няма коментари:
Публикуване на коментар