вторник, 21 януари 2020 г.

Преди година силистренец показа в Пловдив колекция от цигарени кутии

Сн.: www.bnr.bg/shumen
Преди една година силистренецът Димитър Георгиев показа в град Пловдив необикновена изложба, озаглавена „ДИМ: Историите на тютюна”, за която писаха много медии. Сред тях бе и сайтът на в. Марица - най-големият извън София всекидневник. 

Тези дни под пост на Фейсбук профила Vessela Nozharova авторът на изложбата пусна коментар със следното съдържание: "Година по-късно в мен още бушуват спомените от това незабравимо за мен събитие. Щастлив съм, че видях как по-възрастни хора се върнаха в спомените на своята младост, а по-младите видяха какъв е бил поминъка на техните родители и деди. За мен бе удоволствие да разкажа това, което знам, и да науча нови неща от гостите на изложбата, като част от тях бяха тясно свързани с тютюнопроизводството. За мен, г-жо Ножарова, беше удоволствие да се докосна до това, което Вие и екипът на тази изложба успяхте да сътворите и да покажете на всички гости. С уважение: Димитър Георгиев". 

Припомняме написаното в пловдивския сайт www.marica.bg преди 12 месеца. 

Най-гледаните и обсъждани експонати от изложбата „ДИМ: Историите на тютюна” бяха 560-те кутии от невероятната колекция на ретро марки цигари на Димитър Георгиев от Силистра. Изложбата бе открита в четири зали на два етажа за ЕСК в пространството СКЛАД в Тютюневия град. 42-годишният мъж е най-големият колекционер в България. Съпругата му го подкрепя напълно, въпреки че често се налага да инвестира много средства в хобито си

Димитър е обикновен българин с необикновено хоби. Вади си хляба като гумаджия в автосервиз. Там е наемен работник. Когато излезе от сервиза, влиза в друг свят - в някой от електронните продавалници. Там търси стари цигарени кутии. Вече е събрал около 700 бройки, като 560 от тях бяха показани в Пловдив. Марките цигари, които притежава, носят имена на български царе, герои от освободителните войни, изгледи от наши градове, карикатури... А някои носят и абсурдни имена, като марката „Селянка”.  

Димитър се запалил случайно по събирането на цигарени кутии. Разглеждал обявите в сайт за електронна търговия и си харесал две кутии. Едната била пловдивската марка „Президентъ”. „Не се бях замислял дотогава, че е имало  такива марки, и ми стана интересно. Бях млад и зелен и купих „Президентъ” за 50 лева. Сега вече знам, че не струва толкова. Тогава не знаех и че има още стотици марки български цигари”, разказва Димитър Георгиев. Грабнали го кутиите от марка „Картелъ”. Сега най-старата му кутия е от 1904 година. Тя пази оригиналния си бандерол и е „Марка” на фабриканта Димитър Марбас.  

Събрал 100 кутии, после 200 и осъзнал, че хобито му няма край. Съществували са стотици марки български цигари - и то по време, когато в магазините имало 1-2 вида мляко или масло. Служител от цигарената фабрика в Плевен му се обадил и му подарил 350 кутии. 

„Събирам и истории, свързани с марките. Този човек ми разказа, че по времето на соца е имало цигари за Иран - „Азади”. И в тировете с кашони нашите хора са вкарвали видеокасети с концерти на Лили Иванова. Така са рекламирали българското в чужбина”, разказва Димитър. Той разказва различните моди в цигарения дизайн. През 20-те години на миналия век има патриотична вълна в тютюнопушенето - само цигарите марка „Левски” са няколко вида. Има цигари „Ботев”, „Цар Иван Асен Втори”. Появява се картонена табакера с лика на Панайот Волов на капака.  

Тогава по кутиите има невероятни карикатури или рекламни текстове. Като тази с пафкащ сред природата турист, който се хвали, че на този чист въздух най върви цигара „Картелъ”. Или карикатурата с рибаря, който е напълнил коша си и се хвали: "Чак и рибите повече се навъртат, щом усетят миризмата на „Картел”-а".  

През зимните месеци окачва три стъклени витрини с цигарени кутии в автосервиза, където работи. И веднага клиентите, които чакат да им смени гумите, се редят на опашка да ги гледат. „Забелязал съм, че при хората носталгията е водеща. Един сочи пакета ”Арда” и разказва как баща му го е пушил, друг - кутията „Слънце”, която била любима на дядо му. Трети разказва как с „Феникс” станал пушач. По-малко ги интересуват ретро марките от началото на века”, обяснява силистренецът.  

И в Пловдив всички обсъждаха марките от соца по времето на откриването на изложбата. Димитър бе показал всички разновидности БТ, включително специалните издания, като това за полета на Георги Иванов или това за 12-ия конгрес на партията. На витрината бяха всички вариации на Арда, Феникс и Стюардеса. Липсваше само марка Алфа. „Има я в интернет - скоро ще имам и нея”, обясни Димитър Георгиев


Няма коментари:

Публикуване на коментар