Сн. Архив Версинаж |
Иван Занов е главен учител по история в Спортно училище "Дръстър" Силистра.
Председател е на Клуба на учителите по история и на един от 4-те в област Силистра - сред общо над 200 в страната, създадени в рамките на Общобългарския комитет "Васил Левски".
Препечатваме интервю с него от www.azuchitelqt.com. Преди малко повече от 5 години той авторът на книги за арменците и за краеведите стана гид за един ден в т.нар. "Местен фестивал за учене през целия
живот", проведен в Силистра на 20 октомври 2012 г. в един проект, финансиран от ЕК. През 2015 г. в XVIII-ия Национален конкурс, организиран от Синдиката на българските учители, получи приза
„Учител на годината”.
„Учител на годината”.
Защо избра да си учител? Учител съм, защото не бих могъл да си представя и не искам да съм друг! Още в IV клас пожелах професията „учител“ и я постигнах, следвайки предначертанието си. Определям се като човек с реализирана мечта! Нашата професия е състояние на духа и в този смисъл се чувствам „аристократ на духа“. Удоволствието от моя труд е решението на мои ученици, вече родители, да запишат детето си в училището, в което работя, с единствения мотив – да му преподавам аз.
Разкажи ни как преминава един твой час, как се справяш с предизвикателствата? Педагогическите технологии: Тях използвам много преди те да бъдат дефинирани като интерактивни и това са: групова технология при интерпретацията на изворовата база; организиране на дебат; проблемно обучение; асоциативна игра; кубиране. Евристиката е основата, на която залагам в преподавателската си работа.
Нестандартните методи, които допринасят за оформяне на личния ми стил на преподаване: Това са мозъчна атака, методът „Пила“ (бел. ред.: групи от по 6 ученици за работа върху учебния материал, разбит на отделни логически и смислови блокове...и т.н.. ), SWOT-анализ (бел. ред.: широко популярна техника от стратегическото управление, разработена от Алберт Хъмфри: анализът разглежда 4 фактора, които идентифицират проекта, продукта или организацията, на които са приложени - плюсове, минуси, възможности, стратегии), методът „635“ (бел. ред.: открива и развива идеи и/или предложения за решаването на даден проблем), дискусия и решаване на казуси. Подготвям се за всеки урок! Въпреки натрупания опит, продължавам да се подготвям за всеки урок, но когато вляза в час, учениците често ми задават друга посока на работа, в зависимост от проявения интерес.
Писането на количествената оценка не е еднократен акт или под въздействие на конюнктурна емоция. Всеки един ученик е наблюдаван и когато има дори минимален актив, получава мотивираща словесна оценка – така се реализираразвиващата функция на оценката, която в подходящия момент придобива количествен израз. Уча учениците да не следват клишета, а да мислят. Поощрявам различното светоусещане, мисъл и поглед върху историческата литература. Убеден съм, че всеки ученик е отделна Вселена, че е различен, уникален и че понякога е нужно съвсем мъничко, за да бъдеш допуснат в тази Вселена.
Сподели с нас един хубав момент от училище (твой час, събитие, просто интересен момент): Съвместно с Държавен архив – Силистра провеждам в различни години открит урок за Народните будители. Учениците презентират своите знания, а служителите от институцията представят интересни документи. Четири пъти през учебната година организирам събиране на учениците от цялото училище и говоря за значимостта на събитията – в дните преди 1 ноември, 18 февруари, 3 март и 2 юни.
От какво има нужда според теб българският учител? От сериозна нормативна база, която да има ясни правила, а не пожелателни думи. Стриктно спазване на трудовата дисциплина. Сериозна квалификация. Не може един учител с Трета ПКС (което е средно ниво) да заема длъжността главен учител. Сериозно заплащане на ПКС, с голяма разлика между Трета, Втора и Първа ПКС.
Какво би променил в образователната система, ако имаш възможност? Липса на съвременно дефинирано качество на образованието, около което да има обединение на обществото, икономиката и професионалните образователни среди. Липса на признати и надеждни механизми за оценка на професионалната работа, но в замяна на това осигуряване на хранителна среда за удобно съществуване на посредствеността и уравнивиловката.
Няма механизми за конкуренция между личности за постигане на по-добри позиции. Единствената допусната конкуренция е между училищата за привличане на ученици, която обаче започва да добива уродливи форми и да внушава на учениците, че държат в ръцете си съдбата на учителите си.
Няма воля за действителна централизация и унификация по ключови неща – липсват единни национални изисквания за назначение, кариерно развитие и оценка на качеството на всички нива – на директора, на учителя, на ученика. В същото време няма воля и за действителна децентрализация.
Широка ножица между качеството на образование. Имаме две паралелни образователни системи – много високи успехи и крещяща неграмотност. Знае ли нашето общество какво иска от образованието или при всеки медийно отразен конкретен случай се люшка между противоречиви твърдения: носталгията по миналото, по дисциплината и стереотипността или утопично преутвърждаване на технологиите; самохвалство и валидиране на собствения непроменен опит или гледане към другите държави; има или няма нужда да си умен и образован, за да успееш в нашето общество.
Няма коментари:
Публикуване на коментар