сряда, 8 януари 2014 г.

Анелия Клисарова: Ще постигнем качествена и ефективна система за обучение не само на учениците, а и на възрастните хора


През 2012г. само 1,5% от населението на възраст между 25 и 64 години е използвало възможността за учене през целия живот. Чрез Националната стратегия ще намалим негативните резултати, отбеляза министърът на образованието и науката
                                 

Постигането на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж е основното направление на приетата днес от Министерския съвет Национална стратегия за учене през целия живот 2014-2020 г. Това обяви министърът на образованието и науката Анелия Клисарова на пресконференция след правителственото заседане. Проф. Клисарова изтъкна, че Стратегията е разработена в отговор на две сериозни предизвикателства. От една страна това е тежката икономическа криза, а от друга - безработицата и недостигът в предприятията на хора с нужната квалификация. „Необходимо е образованието да отговаря на потребностите на бизнеса и на икономиката“, подчерта министърът. Също така проф. Клисарова обърна внимание, че бързото развитие н технологиите води до възникване на нужда от нови професии, умения и възможности.
Министърът цитира данни на НСИ, според които през 2012 г. само 1,5% от населението на възраст между 25 и 64 години е участвало в т.нар. формално и неформално образование и е използвало възможността за учене през целия живот. За сравнение – в развити европейски страни този процент варира между 10% до 18%, а при някои достига дори 30%. „Чрез тази Стратегия ще успеем да намалим негативните резултати и ще постигнем по- качествена и ефективна национална система за образование и обучение не само на учениците, а и на възрастните хора“, каза министърът.
Министър Клисарова изтъкна четирите основни принципа, на които е основана Националната стратегия. На първо място това е прилагането на образователен подход, който подпомага развитието на всички учещи, допринася за изграждането на мислещи, можещи и инициативни личности. Вторият принцип се отнася до повишаването на качеството на образованието и обучението. На трето място министърът посочи осигуряването на образователна среда с равнопоставен достъп до учене през целия живот за активно социално включване на всички граждани.  Четвъртият принцип е свързан със стимулирането на образованието и обучението съобразно потребностите на икономиката и промените на пазара на труда.
Проф. Клисарова обясни, че ще бъде създаден Национален съвет за учене през целия живот, който ежегодно ще изработва планове за действие и изпълнение на стратегията. Ще се извършва и годишен мониторинг за определяне степента на изпълнение и проследяване на ефективността. Предвижда се и план за взаимодействие, тъй като в стратегията участват както други министерства, освен МОН, така и неправителствени организации. В Националния съвет ще има представители на правителствени, неправителствени организации, работодатели, образователни центрове.
По отношение на финансовите средства за Стратегията министърът отбеляза, че източниците ще бъдат - държавния бюджет, ЕС, особено по програма „Еразъм“, структурните фондове, както и други.

На въпрос какви специалисти се търсят на пазара, министър Клисарова каза, че е възложено такова проучване да се направи по региони. Като цяло тя отбеляза, че има недостиг на лекари, на инженери, на асансьорни техници, заварчици и стругари. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар