26/11/2014
Разгледани бяха темите: БРП - развитие и предизвикателства в исторически план в контекста на комплексното използване на потенциала на река Дунав и на етап на подобряване на системите за навигация и топохидрографски измервания. Реката бе представена на аудиторията в светлината на старите пощенски картички и предвид някои характеристики на българската морска култура. Основните лектори бяха от БДК, „Параходство БРП“, ИА „Проучване и поддържане на река Дунав“, СНЦ „Ретро АРТ“ и др. Форумът завърши с представянето на декларация за бъдещето на културата и бизнеса край река Дунав.
При управлението на Омуртаг българските войски са превозвани с кораби, а България е била посредник на търговията по река Дунав в средната и долната й част. Османската империя продължава тази традиция и в 17 в. дори има назначен паша, който да отговаря за дейността в качеството си на „адмирал на Дунава“, чието богатство с 50 регати е било с център Русе.
В навечерието на освобождението на България от османско робство през 1867 г. в Свищов се основава първото частно параходно дружество, но едва в 1935 г. страната има свое държавно речно корабоплаване като структура към тогавашните железници. В развитието на мрежата от пристанища се включва и Силистра, но едва след възвръщането на Южна Добруджа през 1940 г.
На 40-45 млн. тона възлиза товарооборотът за една година, като плановете са до 2020 г. растежът да е с 20%, а до 2050 г. – с 50%. За сравнение 6-7 пъти е по-голям товарооборотът по река Рейн в Западна Европа. „От 58 г. насам имаме служба за поддържане на река Дунав, в момента ръководена от Изпълнителна агенция, представена със структура и в Силистра“, каза нейният изпълнителен директор Павлин Цонев. Проектът Рейн – Дунав остава актуален и в новия програмен период.
Няма коментари:
Публикуване на коментар