вторник, 14 февруари 2023 г.

Борислав Зюмбюлев с предизвикан свиден спомен от родна Силистра


Борислав Зюмбюлев, гл. редактор на вестник "24 часа" във Фейсбук: "Аз съм родом от град Силистра и се гордея с това...Силистра е най-добре пазената тайна в България. Прекрасно място, не защото ми е родно, а обективно. Ходил съм в над 160 града по света и у нас. В България не съм бил само в Мизия и Бобошево. В този коментар (бел. - става дума за определена публикация във Фейсбук) се казваше как градът западал, нямало (х)ора (бел.-не, че няма, но не останаха, а тези дето останахме - хммм, едно на ум), нямало кайсии (бел. - еми, през година е така, но важното е, че има запаси от...кайсиево гориво, вьрно - за сведение на софиянци - не тече от чешмите), нямало медии (бел.-е, вярно е, не останаха, а тези, дето ги има едва кретат - уан мен шоу, при това от години е така).

Моите впечатления не са за такъв апокалипсис. Рядко успявам да стигна до там, но впечатленията ми са чудесни. По пътя се виждат нови прекрасно подържани градини, виждат се стада (?). Няма усещането за пълен провал, каквото почуствах преди две години, когато бях отишъл във Враца. Буквално нямаше къде да пием по едно кафе.

Да, вярно е, че вече няма вестник, нито телевизия, но има ФБ-група "Забелязано в Силистра", където има инстантни новини, от където и аз научавам някакви неща, макар да има и доста руска пропаганда (?).

В Силистра не само има къде да пиете кафе, но има и два 5-звездни хотела при население от 20 000 души (бел.-дали има и толкова?). Екстраполирано това означава в София да има 200. Няма. Единият има хеликоптерна площадка и яхтено пристанище, което го прави уникален за Европа и го равнява с най-забележителните сингапурски хотели.

Преди няколко дни на юбилея на Дарик радио видях моя състудент Евгени Димитров от агенция "Булфото". Той попаднал наскоро в Силистра за първи път и бе буквално възхитен и с нетърпение очаква пак да стигне дотам, за да снима птици (Бърдуочинга е едно от възможни уникални преживявания в Силистра). Оня ден бившият ни кореспондент Йордан Георгиев прати една много интересна дописка от неговия блог Версинаж: театърът в Силистра репетирал турска пиеса, в която действието се развивало в крепостта Меджиди Табия над Силистра през 19 век. Затова бих препоръчал на всички тези, които не можаха да си купят билети по 500 лв. за Народния театър, да се грабнат и да отидат в Силистра, за да гледат тази пиеса (бел.-с уговорката, че е в репертоара за следващия сезон от септември нататък). Парите ще им стигнат и за нощувка в 5-звезден хотел, ще могат да видят запазената крепост, строена от немски инженер, ще видят знамените залези над Дунав и ще си купят нещо от легендарния силистренски пазар.

Другата дата, която бих препоръчал е 8 юни, когато концерт в загубената Силистра ще има зваменитият цигулар Васко Василев. Но май вече нямало билети(нямало ора). Сигурен съм, че ще е забележителен концерт (бел.-надяваме се, все пак по линия на майка си е наш земляк). На Васко Василев баба му живееше в Силистра на улица "Аспарух", малко преди кръстовището с улица "Алексадър Стамболийски", (преди някогашното) Помощно училище. Въпросната къща се намираше точно по средата между родния ми дом и къщата на моята баба. Минавал съм стотици пъти покрай нея. Наблизо живееше и някаква магьосница, която за първи път в живота ми ля куршум (беил.- би трябвало да е баба Маринка, на която имва кръстена улица в кв. Гагарин). Помня, че фигурката, която се появи (нещото, което ме е уплашило) наистина наподобяваше мечка. Аз действително имах тревожно разстройство, но се страхувах панически от гъсеници, не от мечки. Даже ми бяха изписали транквилизатори.

С това мисля че оправих дълговете си към родния ми град. Не забравям, че съм поканил @Galia Losanova Галя и Георги @Georgi Losanov Лозанови, за да ги разведа из скулпторните колекции из Силистра, по специално да им покажа "неръждаемата" работа на Павел Койчев, пауните на Георги Чапкънов -Чапа и всичките работи на Ангел Станев и Маргарита Пуева, които са една от скритите тайни на Силистра. Стана дълго, затова очаквайте още една част (бел.-последно през 2006 година за 1 900-годишнината на Силистра бее последният пленер по металопластика в града - за съжаление, резултатите от него неоднозначно са приети от гражданите му).

@Veneta Gergova, много си мила. Но аз всъщност съм тъп, даже съм имал часове в Окръжното помощно училище в Силистра. Но като цяло успях да се дипломирам в редовни училища. Завърших Математическата гимназия, защото майка ми нямаше пари да ме издържа, за да уча в езикова или класическа гимназия в друг град.

...Междудругото в църквата срещу Помощното училище има забележително богата колекция от мощи, сравнима само с карантията в Света гора. @Георги Милков, който е виждал и личната колекция на поп Добри твърди, че по мащаб надхвърля кокалака в повечето манастири на Атон. Не искам да закачам сега Милков, че той пише дългочаканата си книга. Мощите са другата тайна забележителност на Силистра. Горещо препоръчвам, който не е ходил да отиде, доволен ще остане"



.

Няма коментари:

Публикуване на коментар