В Силистра през последните 1-2 десетилетия рядко звучи публично и пред широка публика академично слово на гостуващи представители на университети и научни звена. Както и на изявени творци в различни сфери – литература, изобразително изкуство и др. Изключвам изявите от този род на Филиал Силистра и на Регионален исторически музей Силистра (в случая най-често в рамките на проекти с участие на неговото ръководство и уредниците му), при това обикновено в камерна обстановка пред специализирана аудитория.
По една или друга причина
датата 10 февруари – ден на освобождението на града от руските войски в края на
османския период от неговото развитие като отбранителна крепост, е конкретният
повод в Силистра да гостува видна личност, която силистренци са петимни да чуят със завладяваща лекция. Всичко това се случва в рамките на програмата „Пред
олтара на свободата“, провеждана от община Силистра, заедно с ОбК „Васил Левски“
и Общински клуб „Христо Ботйов“, представлявани от Цветана Цанова като техен
председател.
Тази година в навечерието
на празника от името на Общобългарския комитет „Васил Левски“ проф. д-р Пламен
Митев се представи с темата „150 години
безсмъртие – нови документални свидетелства за живота и делото на Васил Левски“.
По подобна тема („150 години безсмъртие: Васил Левски, революцията и
бъдещият свят”) в София историци проведоха национална
конференция, като събитието е част от Националната програма за отбелязване на
150 години от гибелта на Васил Левски под патронажа на президента на Република
България Румен Радев.
В нея гостът на Силистра,
който е преподавател в Софийския университет, участва с доклада „Васил Левски,
Арабаконашкото приключение на Димитър Общи (присвоеното е на стойност
125 000 гроша) и комитетското дело (нови историографски прочити и
предизвикателства)”. Някои от моментите от него той пресъздаде и пред
силистренци – общественици, ученици, преподаватели в училища и във филиала ан
Русенския университет.
Примерно, научаваме (по публикация в www.lifebg.eu с допълнения от ВЕРСИНАЖ) как „В новооткрита
телеграма на управителя на Търновския санджак до Великото везирство от 28
декември, в която за първи път се съобщава за залавянето на Левски, изрично е
отбелязано, че Дяконът е издирван от 7-8 месеца, т.е. от пролетта на 1872 г. и властите са прихванали вече 60-70 писма и
документи, които той е получавал през тези месеци от революционните клетки в
Русия, Влашко и Сърбия“ („Не обирът при Арабаконак,
не издайничеството на Димитър Общи и арестуваните преди него комитетски дейци
са подтикнали властите да почнат издирване на Васил Левски“, е посочи ученият,
добавяйки, че началото на интереса на властите към Васил Левски трябва да се
ориентира няколко месеца по-назад във времето, тъкмо пролетта на 1872 г.
От лекцията на проф.
Митев стана ясно, че преводи и на други османски документи от същия период ни
позволяват да имаме повод за нов „прочит“ на събитията, включително отнасящи се
до Васил Левски и до неговите сподвижници в подготовката на българската национална
революция. Тези документи, сред които и донесения на агентурата на Империята,
са станали достъпни, благодарение на публикуването им в цифвовизиран вид в държавния
архив на Турция, което позволява да бъдат четени.
Примерно, второто писмо на Каравелов до Левски, в което
се говори за вдигане на въстание, е „пътувало“ близо 3 седмици – от 1-2 ноември
до 21 ноември 1872 г.) по „маршрут“ Букурещ – Гюргево
- Русе – Велико Търново, преминавайки през най-доверени лица като Никола
Обретенов, Христо Иванов-Големия и Матей Миткалото). Според проф. Митев,
„е възможно те да са предатели“, но в същото време се допуска, че има и
хипотеза писмата до Апостола да са станали преди това известни на властта (казано точно, според
професора, „да са били придобити още преди Русе“).
По този повод той постави ударение и върху разбирането
си, че при това положение саможертвата на Левски става още по-голяма, защото
въпреки всички обстоятелства е продължил своята дейност, за да дава указания по
места. Така си даваме сметка за истинския му героизъм и за мащабността на
неговото дело, осъзнавайки от съвременна гледна точка, че не е възможно „наведнъж
еднозначно осмисляне“ на периода.
Още повече, че по онова време османската власт засилва дейността
на своите „шпиони“, увеличавайки и заплащането им (говори се за 3 000 гроша
на месец, което е ¼ от годишната заплата на един учител). Малка, но интересна подробност
– необходимите пари са вземани от средствата за…здравна дейност в империята. В
продължение по темата според проф. Митев някои от новите информационни масиви
имат и шокиращ характер – примерно в няколко района на Западна България преди
150 години за народната борба са били ангажирани 400-500 „млади, образовани,
богати българи – местни първенци“, което говорело за реалния мащаб на свършената
от Левски и сподвижниците му дейност в рамките на 1-2 години.
Сред разгледаните в лекцията теми бе и рождената година на Васил Левски, тъй като 1937 г. се оказа, че е еднозначно решение на
роднините при въздигане на паметника му в София през 1895 г., тъй като не е
имало свидетелство за раждане. Според преводи обаче на регистри, даващи
информация за мъжете християни в Карловско, подлежащи на данъци в империята,
при това в поне 20-годишен период (от 1833 г. нататък), става ясно, че вариант за
негова рождена година е 1843. Това се „връзвало“ с известност, че на 15 г. през м. декември 1858 г. Васил Иванов Кунчев
се е замонашил. През годините, предвид признания на Левски пред следствието, че
е на 26-27 години при залавянето му, е имало и версия за година на раждане през
1846 г., което не се е приемало „широко“. Заключението на историка е, че „не е
толкова важно кога е роден Васил Левски, а какво е направил“.
Тема в неговата лекция бе и теорията за четническото
движение в контекста на тиражираното разбиране, че Левски е против неговото
развитие в смисъла на неговия идеолог Георги Сава Раковски. Вече се смята, че и
тази „теория“ трябва да бъде преосмислена, тъй като се смята, че и Левски
намира за необходимо да има надграждане в четническото движение, което в
националната революция да се слее с въстание вътре в българските земи. Т.е. и
през 1870-1872 г. специалистите са склонни да смятат, че няма промяна в
тактиката на действие по посока освобождението на България.
И на практика Васил Левски е сам поискал да бъде неин
емисар, с каквато задача се нагърбил, а именно да сглоби в общ сегмент четничеството
с всичко останало като възможности. Следователно в това отношение има приемственост,
а не противопоставяне, т.е. прилага се смесена тактика, което води до извода,
че няма повод за историците да противопоставят националните ни герои. Защото не
е необходимо да се обяснява „кой е по-велик и по-добър, всеки е дал, каквото е
дал, за да вървим напред“.
Още от проф. Павлов: лятото на 1872 г. е
най-интересното в живота ва Васил Левски. Все още няма отговор на въпроса: ако
има предателство по негов адрес, кой е предателят? Изследването му е голямо
предизвикателство, защото събитията в този период са драматични и изискват
преосмисляне, тъй като от м. юли Апостолът е в „България“, за да подготвя
националната революция. Въпросният случай „Арабаконак“ обаче променя хода на
събитията, следват арести, мрежата от комитаджии е разбита, а оттам и нещата
тръгват дирите на самия Васил Левски. С направената към настоящия момент
уговорка, че най-вероятно още от м. март - м. април 1872 г. той е бил следен и
целенасочено издирван.
Няма коментари:
Публикуване на коментар