Изложбата на Калина Михайлова в Тутракан показа българското битие и съдбата ни на народ


В навечерието на 21 септември - празник на град Тутракан, под формата на спектакъл бе проведено откриване на изложбата "От корените към бъдещето", представена от педагожката Калина Михайлова от с. Шуменци в Галерия "Жельо Тачев" в партньорство на Историческия музей и общината. Сред гостите, дошли да поздравят авторката на проведената поредна запомняща се културна изява в крайдунавския град, бяха заместник-областният управител Димитър Тодоров, кметът на община Тутракан д-р Димитър Стефанов, директорът на Филиал Силистра на Русенския университет доц. д-р Румяна Лебедова, както и от община Кирнодж от съседна Румъния.

Сред специалните посетители бе Виолина Костова от София, която е настоящ управител на ротарианската област "България". Ротари клуб Силистра също поздрави фолклористката за изящната подредба на 18 севернодобруджански костюма, както още на по един капански и от с. Белгун, Каварненско. Своя прочит на представеното везмо - носии, възглавницзи и месали, направи и д-р Йордан Касабов - етнолог от Силистра. Изложбата е своеобразен поклон пред майсторството на добруджанската от старите времена, превърнало се в безценно наследство, съхранявано в 13 ракли в домашния музей на сем. Михайлови. 




Със свои костюми родената в село Белица дългогодишна учителка, която от десетилетия събира носии и изработени изящно везбени изделия, е участвала в подобни събития в Белгия (Брюксел), Русе, Силистра, Балчик, както и по фестивали в Северна и в Южна България. Тутраканският вариант на представяне на носии е актуален в галерията в рамките на един месец. В прошъпулника на изложбата участваха самодейци от ВГ "Щурчета" и от НЧ "Христо Ботев" - село Белица, както и сътрудници от други населени места, включително от село Нова Черна.

Във връзка с изложбата д-р Йордан Касабов – етнолог, заяви пред представители на медиите: „Изложбата на Калина Михайлова е възстановка на нашето „Аз“: това е българското, зададено в нашето битие, в съдбата ни на народ. В автентичните носии, които тя ни представя, виждаме цялата палитра от багри  на старинна основа и на естествени бои, взети от природата (полето и земята майка), и характерни за Северна Добруджа до южната й част. Акцент са уникални елементи, каквито са престилките, чорапите, кърленки и др. Показано бе и т.нар. качулато, забраждане, познато на старото местно подунайско равнинно население, наричано „гребенци“/„илийци“, от което намираме наследници до делтата на р. Дунав.

В някаква степен днешното събитие е парад на вечната българска даденост, включително с типичната за българите „геометрия“ в изображенията, които виждаме в шевиците по престилки, ръкави на ризи, тъкани и пр. Това е нашата азбука, която трябва да се научим отново да четем и да я показваме на всички. По отношение на наименованията „по добруджански“ на различните багри (бел.-неофициално става дума за над 30, повече по темата на адрес: https://jordansilistra.blogspot.com/2020/01/30.html) диалектният носител дава тяхното начало. Някои от цветовете – джангариено (синьозелено - морско синьо), например, са придатък само за Северна Добруджа.

Отделно за севернодобруджанци, както ги знаем още като преселци, при тях е отличим еднопафтеният колан („кованец“), наричан още „рахтен“, създаден с метални елементи специално за носията на младата булка. Слага го след разбулването и е на нея до раждането на първото й дете. За разлика от Балкана и районите на Македония, Шоплука и Родопите в Добруджа не е прието показно да се носят пафти.

Трябва да отбележим и друг момент – това са даровете на булката, сред които украшение като „аския“, както и включително монети (пари). Важен е майчиният дар (това е булчинската лична собственост, след като момата мине под венчило). Заедно с даровете от свекър и свекърва омъжената жена пази безпрекословно за бъдещите поколения, както и за най-трудни житейски случаи. В това отношение севернодобруджанци са пазители на стари български традиции.

Ако нещо не трябва да забравяме, защото това е пословично, а именно: българите сме „геометричен народ“, защото това е нашата същност. Геометрия намираме в шарката, във везбата, в бродерията – тя е видима само при носията както на българката (жената), така и в облеклото при българина (мъжа). Какво виждаме: ромбове, кръгове, квадрати и др., като всяко нещо има свое значение. Трябва да знаем, че квадратът е знакът на земята, ромбът – на Богинята майка (респективно на младото създаване, т.е. на семейството).

При цветовете: зеленият е на земята, черният – на моженето, на развитието на плода и на семейството и т.н. Отделно обяснение заслужават мандалите, елбетиците и пр. Изследванията при българите показват, че при нас, българите, в сравнение с другите християнски страни, е запазено на еднаква нога паралелно и езичеството. Още древните българи са ходели неистово на църква след покръстването, но по коланите си са имали амулети, геометрични образи, които според вярванията ни предпазват от злини“.

 

 

 

Коментари

Популярни публикации от този блог

Символи в християнството

2 000 птици на изложба в Силистра

На бесен пазар и разнообразни развлечения в турската част на древна Тракия