В град Велико Търново
бе проведено национално изложение с близо 50 участници от професионалните
гимназии в България, вкл. от област Силистра чрез екип на Професионална
земеделска гимназия „Добруджа”, представена от Митхат Осман – зам.-директор, и
инж. Галина Даскалова – преподавател и председател на Училищното настоятелство.
Събитието, провеждано за пети път от 20015 г. – предишните години в Бургас,
Русе и Пловдив, бе посветено на програмата ,,Учене през целия живот” и на
годишната конференция на EPALE (свободна електронна платформа), свързана с
ученето през целия живот и посещавана годишно от над 5 000 потребители от
България. На 10 октомври в центъра на град покрай паметника „Майка България” и
до паметника „Асеневци”, край който бяха щандовете на изложението, бе проведено
шествие, водено от местен биг бенд, фанфарна музика и група от мажоретки.

Участниците в проявата
посетиха музея на открито на хълма „Царевец” и църквата ,,Свети 40 мъченици”,
за да реализират вкупом прекрасна културна програма след ползотворните
предходни дни, организирани от Националния координатор на Програмата за
България – Валентина Дейкова и нейния екип. Събитието бе реализирано с
любезното домакинство на Областна координационна група Велико Търново, начело
на която е проф. д-р Любомира Попова – областен управител на област с център
старопрестолния град. Сред „подаръците” за участниците бе и неповторичата аткарция - спектакълът „Звук и светлина”

Преди началото на
конференцията областният управител заедно с заместник министъра откриха
изложението конкурс „Младежко техническо творчество“, проведено в рамките на
един ден за четвърта поредна година в град Горна Оряховица, в което младите
технически гении на България показа най-новите си разработки. Организатори:
Фондация „Милен Григоров“, Федерация на научно-техническите съюзи Велико
Търново, Община Горна Оряховица и ОП „Младежки дейности спортни имоти и
прояви”. Форумът е подкрепен от МОН, от Асоциация на индустриалния капитал, от
„Ротари клуб Горна Оряховица – Лясковец“, както и от много фирми. В изложението
конкурс нямаше силистренско участие.

Интересна с изводите и
прогнозите си бе проведената национална конференция с участието на екип на д-р Иван
Нейков от Балкански институт за труда и социалната политика, вкл. и като
отговор на въпроса: „Има ли „хляб“ в обучението на възрастни?“. С категоричен
отговор: до 2050 г. се оформя ниша в това направление на образованието, поради
което се налага да е създават база и да се събира информация по темата.
Внимание и върху ресурсите – примерно действия за усвояване на нова професия – „обучител
на възрастни хора“, изискваща друга форма на преподаване – различни методи на
отделните целеви групи.

Първият университет за
възрастни хора е създаден във Франция през 1973 г. (Университет на Третата възраст,
Поколенчески университет).
Препоръчан метод: обърната класна стая, т.е. обучаващият става водещ на базата
на предварителна подготовка по „,урока“. Над 30 институции при французите се
занимават с тази тема, т.е. осигурява се съдействие от фондации и др., докато в
Англия е на базата на самопомощта. Във Финландия има специален закон. В
Словения обучението става на работното място. С уговорката, че според Световна
здравна организация – днешните 60-65 г. са с капацитет и физически възможности
на предишните 40-45-годишни.
С едно допълнение: за
да се случват подобни обучения трябва промяна („фина настройка“) в
трудовото законодателство на всяка страна. За отбелязване – у нас от 1999 г. е законът за
професионалното образование и обучение.
И още: в Швеция с помощта на държавата е въведено т.нар. споделено работно
място – 4 ч. работи титулярът работник – възрастен, който в следващите 4 часа
обучава (помага) на младия си колега.
В заключение – д-р
Нейков развенча един мит, а именно, че България е най-застаряващата нация –
оказа се, че преднина в това отношение имат…Япония, Швеция, Германия, Италия и
др. страни, но и ние им „дишаме във врата“ със сигурност. Прогнозата: в
следващите 30 години делът на хората „60+“ ще нарасне двойно, защото не се
наблюдава продължение на бейби-бума след Втората световна война. Резултатът –
тотален дефицит на работна сила – всеки втори се нужда от преквалификация.
Задача №1 в България, а и по света, става търсенето на резерви на пазара на
труда – на първо време това са хората със съхранен капацитет от категориите „60+“,
„64+“ и „65+“, а веднага след тях са хората с увреждания, които у нас са около
300 000.
Няма коментари:
Публикуване на коментар