
Направени са отчети на Изпълнителния и на Контролния съвети, представени са и кандидатстващите екипи. От проведения избор става ясно, че и в следващия мандат председател ще бъде досегашният лидер Снежана Давидова, Иванка Янкова ще е заместник-председател, а секретари – Цанка Томова (председател на Мандатна комисия за форума), Мария Иванова и Дорина Пейчева (протоколчик на конференцията). По синдикална инициатива за шеста поредна година се връчват похвални грамоти на името на първата силистренска учителка Евлампия Стоева. Проведени са и няколко акции в защита на учители и педагогически колективи, изпаднали в нужда от логистична и институционална помощ.
От проведената дискусия, включително с участието на гостите на конференцията, могат да се изведат няколко акцента както за работата на синдиката, който догодина навършва 30 години от създаването си (в Силистра началото е сложено от учителя по история Иван Занов и няколко негови съмишленици), така и за тенденциите в образователната сфера.
Отбелязан е моментът на апатия в учителските среди в условията на демографска криза, променени ценности и необходимост от нови методики за преподаване. Вече се говори за подписване на „договори“ с родителите на базата на нововъведение като т.нар. наредба за партньорство. По света има подобни модели на модерни образователни системи, издигащи в култ училищните правилници. Предстои въвеждане и на нов колективен договор на основата на държавните стандарти - как следва да изглеждат у нас детските градини, училищата и образователните институции. Изчислено е, че са необходими 10 млрда лева за осъществяването им в името на равния шанс на всяко българско дете.



Разгледан бе и проблемът, известен напоследък като „синдром на професионалното изчерпване“ („Бърнаут“), наричан още „емоционално изчерпване“. При учителите той е предизвикван от огромната административна натовареност, като засега с „плахи стъпки“ в МОН се работи за пренасочване на някои от задълженията им към назначени за целта длъжностни лица. Други причини са неудовлетвореността на учителите от успехите на техните ученици, както и трудно овладяваната агресия сред подрастващите. Продължава националното проучване „Диагностика на бърнаут синдром при педагогическите специалисти за справяне с хроничния стрес“. То е по съвместен проект на МОН, Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа" и ПУ „Паисий Хилендарски“ на тема.
Не са пропуснати и няколко наблюдения – ниското ниво на социализация на учителството, което, вторачено в своите проблеми, не участва активно в живота на общностите извън работата си, пропускайки възможността да бъде партньор в обществените дела. Недостатъчна е отзивчивостта от страна на семействата на учениците – в общините и в образователното министерство има порой от жалби, които отнемат време за проверката им, за да бъде върнат до адресата очакваният справедлив институционален отговор. Заедно с другите проблеми тази ситуация обуславя необходимостта да се влезе в режим на постоянен забързан ритъм на поставяне на болките на учителите и на свързаните с тях елементи в областта на образованието и науката в България.
Не са пропуснати и няколко наблюдения – ниското ниво на социализация на учителството, което, вторачено в своите проблеми, не участва активно в живота на общностите извън работата си, пропускайки възможността да бъде партньор в обществените дела. Недостатъчна е отзивчивостта от страна на семействата на учениците – в общините и в образователното министерство има порой от жалби, които отнемат време за проверката им, за да бъде върнат до адресата очакваният справедлив институционален отговор. Заедно с другите проблеми тази ситуация обуславя необходимостта да се влезе в режим на постоянен забързан ритъм на поставяне на болките на учителите и на свързаните с тях елементи в областта на образованието и науката в България.
Няма коментари:
Публикуване на коментар