Правителството
прие Национален план за действие за периода 2017-2018 г. в изпълнение на
Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020). Във всички
региони на страната, с цел създаване на благоприятна среда за насърчаване на
четенето и повишаване на грамотността, са планирани конкретни дейности за
привличане на общественото внимание към значението на грамотността и за
популяризиране на четенето. Заложени са инициативи за подпомагане на родителите
за усъвършенстване на техните умения да увличат и да насърчават децата си към
четене и към развитие на езикови умения, както и дейности за осигуряване на
лесен достъп до книги и библиотеки, за обогатяване на училищните библиотеки, за
създаване и за поддържане на библиотеки в класните стаи и др.
С цел повишаване
на мотивацията на децата и учениците да четат художествена и научна литература
Министерството на образованието и науката организира Национална седмица на
четенето с различни по вид инициативи на територията на цялата страна като
маратон на четенето, приказни герои, състезания, ден на книгата, подаряване и
размяна на книги.
В изпълнение на
цел „Повишаване на равнището на грамотност“ се планират регионални външни
оценявания на четивната грамотност на 5000 ученици от VI клас и на
функционалната грамотност на 5000 ученици от IX клас в 28-те региона с
методическата подкрепа на ЦОПУО. 6300 ученици ще бъдат включени в международни
изследвания на грамотността (PIRLS, PISA), както и в провеждане на национални
изследвания по проблемите на грамотността.
Предвидено е
усъвършенстване на държавните образователни изисквания за учебното съдържание и
на учебните програми по български език и литература (БЕЛ) в началния етап на
основното образование и изработване на учебни програми за провеждане на курсове
за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап, като специално
внимание се обръща на дейностите по ограмотяване на възрастни. Предвидено е да
бъдат обучени 10 000 неграмотни и слабограмотни лица.
В изпълнение на
цел „Увеличаване на участието и приобщаването“ се осигурява допълнителна
подкрепа за ученици със затруднения в обучението по БЕЛ, за деца и ученици,
чийто майчин език е различен от българския език, както и безплатен достъп до
библиотеки и до електронни ресурси. Чрез регионалните управления на
образованието се предоставя информация и се осигурява допълнителна квалификация
на педагогическите специалисти за работа в мултикултурна образователна среда,
включително за преподаване на български език на деца, за които той не е майчин.
Предвидени са обучения и за преодоляване на дигиталната пропаст и за
предоставяне на равна възможност на всички учители за участие в европейската
електронна платформа за учители eTwinning без значение на географското
местоположение и социална позиция.
Планът е
изготвен от Министерството на образованието и науката в сътрудничество с
институциите, ангажирани с политиките за насърчаване и развитие на грамотността
на местно, на регионално и на национално ниво. Това са Министерството на
културата, регионалните управления на образованието, в. „Аз Буки“, Центърът за
оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО), Центърът за
образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства
(ЦОПДУЕМ), Националният дворец на децата и Институтът за български език към
БАН. Планираните дейности са заложени на база на годишния отчет за изпълнение
на Националния план за действие по Националната стратегия за насърчаване и
повишаване на грамотността за периода 2015-2016 г.
Планираните
съвместни действия на различните институции и организации, ангажирани в
изпълнението на Националния план, са насочени към достигането на заложените в
Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността индикатори,
както и към максимално сближаване с целите в областта на образованието и
обучението, които Европа се стреми да достигне до 2020 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар