Писателката Неда Антонова
от Търговище представи романа си „Безмълвие“ в Силистра в тържество за Паисий
Хилендарски по повод 300 г. от рождението му, 260 г. от написването на „История
славянобългарска“, както и във връзка със 100-годишнината на празника „Ден на
народните будители“. Силистренската общественост се запозна с романа по
инициатива, осъществена от страна на адв. Ели Тодорова по най-достоен откъм внушително
присъствие на събитието начин. Разбира се, в случая със съдействието на община
Силистра, на Художествената галерия, Книжарници „Везни 55“ и други партньори (Даниела Недялкова). В момента Регионална библиотека е
задочно съпричастна към вечерта, посветена на Паисий Хилендарски, с изложба,
посветена на различни издания на неговата „История…“.
Поздрави поднесоха
гайдарите от Музикална школа „Великов“ с р-л Велико Великов (те, които посрещнаха миналата година
президента Румен Радев, а неведнъж с присъщото им вдъхновение и гости на града
от страната и чужбина),
Кръжок за художествено слово с р-л Ванушка Александрова в ОУ „Отец Паисий“, както
и носителите на многобройни награди от певчески конкурси у нас и по света – трио
„ЕЛМИНА“ с р-л Лилия Пейчева-Тодорова и Емили Джамбазова от ВС „ДО РЕ МИ“ с р-л
Банка Скорчелиева. Поздравителни адреси и специални подаръци от Областна
администрация Силистра, община Силистра, Адвокатска колегия Силистра. Както и от Доростолска епархия, представена от отец Георги Попов - педагог и теолог, родом от Банско, прототип на паметника на Паисий, създаден от скулптора Йордан Колев за 150-ата година на ОУ „Отец Паисий“ в Силистра.
Безброй автографи върху
произведения на гостуващата писателка, която е родом от Плевенския край, но е учителствала в продължение на пет години със съпруга си в дуловското село Вокил, преди да стане възпитаник на Институт по култура в Ленинград (днес град Санкт Петербург) в Русия. Автор е на 20 книги – предимно
романи на историческа тематика – един благодатен за творческа реализация жанр,
защото винаги има на какво да се „стъпи“ - често в резултат на години издирване
на извори и податки.
В същото време и коварен, защото в типичен за учените план неизменно ще се
намери някой друг, който изказва различно мнение и има алтернативен - понякога противоположен, прочит дори на световно
известен „документ“. Примерно по темата дали „Историята….“ на Паисий, според
оригинала, не е наистина „Славноболгарская“, вместо да подчертава славянското у
българския род?
Неда Антонова не гостува
в Силистра за пръв път – предишният бе през 2017 г. („Любовта и смъртта на първия след
Бога“ – исторически шедьовър на писател от висока класа“,
посветен на Васил Левски),
припомня блогът ВЕРСИНАЖ (www.jordansilistra.blogspot.com/2017/06/blog-post_39.html).
Някои от по-паметливите силистренци имат спомени за среща с нея на добруджанска
земя и в други години назад във времето, вероятно преди ерата на интернет.
Творческата й визита в Силистра доказа за пореден път, че „името отваря врати“,
но, разбира си, безспорно е значението на това кой кого и по какъв начин кани,
за да уважи една вечер с духовно съдържание. Успешната реализация на родената
по частен път идея е намерила и институционална подкрепа, което е идеален
вариант, за да се получи желаният резултат – така необходимото ни общуване,
позамръкнало по обективни и субективни причини в „годините на пандемията“.
Дано когато и местни автори представят свои продукции представители на различни институции и средища на наука и духовност винаги дават рамо на техните публични прояви, не само по причина на естествен местен патриотизъм, а в името на баланса между отношението към гостите (прословута е добруджанската гостоприемност!), за сметка на всички, които живеят тук и творят. Защото историята познава драстични случаи на демонстративно отсъствие на хората от „трибуната“, както и на събратята по перо, четка и микрофон, което неминуемо оставя горчилка в душата на очакващите внимание творци.
С помощта на мултимедийна
разработка г-жа Недялкова, която до преди няколко години бе директор на Регионална
библиотека „Партений Павлович“ в Силистра, а преди това завежда културната
секция на най-голямото библиотечно звено в областта, разкри своя прочит на
романа „от безмълвието до бунтовното слово“. Предварително стана ясно, че
текстът е влязъл в научен сборник, след като с него е участвано в международна
конференция. За авторката му паисиевата история е „послание с космическа одисея“,
а книгата за нея на Антонова е „романизиран пътеводител“.
В романа, който е от
монологичен вид и в автобиографичен жанр, създаден в модернистичен стил, се
срещат времето и историята, както още „Бог, Аз-ът и другите“. Той е панорама на
живота, представена все едно чрез кинематографична машина, показваща „тъмните
векове“ – в случая XVIII
в. сл. Хр., както и дисекция на цяла една епоха с примера на личностите, останали в историята със своя следа. От Недялкова научаваме, че Антонова рисува популярна
историческа личност като Паисий Хилендарски като „физичен човек“. Макар на пръв
поглед за примамка в заглавието да звучи, че става дума за „греховната младост“
на бъдещия отец Паисий, т.е. за духовните и физическите приключения на високия,
рус, синеок, амбициозен и образован за времето си…младеж. За когото се знае, че
вместо да предпочете кариера във Виена, какъвто е семейният завет (явно в резултат и на фамилни
възможности – „друга тема“ е как се случа това в утвърдената общата представа
за народ, който в продължение на 5 века е живял унижен и безпросветен).
Според Недялкова в романа има и „втори план“, в който е вписана и пълнокръвната картина на зараждащото се Възраждане на българския
род в първата половина на XVIII
в.сл. Хр. на фона на Европа.
Разбира се, подчертава се и ролята на силистренеца родом Партений Павлович – многостранно
развита личност, „български космополит с православна мисия“. Остава
впечатлението, че благодарение на него главният герой в романа тръгва по пътя
на монашеството, за да отиде впоследствие в манастир в меката на мъдростта – о.
Атон. Там след много изпитания, включително духовни, намира пътя към „Бог и
народ“ чрез „знание за древност и българска слава“.
Интересен за аудиторията
бе „разказът“ на писателката, която от 1989 г. насам твори в Търговище – далеко
от „стари и нови столици“. В подобни случаи човек научава и подробности, които
впечатляват и се запомнят: примерно, че 60 дни е било времето, за да стигне
човек от тогавашните български земи до Виена; мисията на обиколките на Паисий
из България е с цел дирене на неизгорени книги по манастири и църквиз, в които пише за славата на
българската държава в миналото. Забележителен факт е, че покрай събирането на помощи за манастирските дела това е ставало в комбинация с изнасяне на сказки по пазарища
на същата тема.
И още разбираме, че за самозащита от недоброжелатели, срещнати по пътищата, Паисий е владеел до съвършенство древно българско
бойно изкуство с тояга, висока колкото човешки бай (Антонова
твърди, че в момента отзвук от него е обучение в клуб в Стара Загора), благодарение на което е станал
остроумен и проникновен. Както също, че, за да се подготви за своята „мисия“, за която го прославяме вече трети век, е
трябвало да живее в пещера в безмълвие, пеейки само псалми и произнасяйки
молитви към Бог, докато изчисти своето съзнание от всичко, свързано със своето минало. За да достигне до момента през 1760 г., когато в идеални за времето си
условия за един писател (гарантиран подслон - стая
за живеене и писане, собствен параклис и материално обезпечение), осигурени му в хилендарската манастирска
обител, за да напише книгата на живота си.
За изпроводяк от
вдъхновяващата литературна вечер силистренци научиха и новината за актуалните
творчески планове в процес на реализация от Неда Антонова, а именно издаването
на книги за други личности със запазено място в българската история и култура.
Едната от тях е посветена на Кера Тамара – дъщеря на цар Иван Александър и
царица Теодора, сестра на Иван Шишман и
Иван Срацимир, омъжена първо за деспот Константин, след смъртта на когото става
съпруга за турския султан Мурад I. Другата е за Людмила Живкова, отговорна за културната политика в България от края на 70-те години до смъртта си през 1981 г., наричана „бяла птица на българската култура“, популярна в чуждестранната преса като
„принцеса на българския комунизъм“, а иначе - политик от Българска
комунистическа партия (БКП), дъщеря на генералния й секретар Тодор Живков и на
д-р Мара Малеева.
Йордан Георгиев, ВЕРСИНАЖ