В проведения в
Силистра семинар на Културно-просветно дружество „Родно Лудогорие” с
председател д-р Анатолий Кънев на тема „По пътя на шейх Бедреддин” двама
професори – от София и Силистра, открехната дверите на познанието към няколко
въпроса, свързани с родната и световната история.
Проф. д.и.н. Христо Матанов от СУ „Св. Климент
Охридски” представи пред аудиторията – историци от Крайдунавска Добруджа, Бургас, Търговище и др. градове от страната,
разработката „Чужда власт и съпротива: българите и другите в годините след
османското завоевание“.
„В българската народопсихология има три
дадености – героичност, трагичност и предателство, като във всяко събитие някоя
от тях е преекспонирана, защото по нашата логика: народът ни е героичен по
принцип, но сме малък народ, живеещ в лоша среда, и следователно е закономерен
низът от трагедии; затова предателството се явява като компенсация във вид на
катаклизъм”, в кратък преразказ така проф. Матанов представи своята теза на
старта на своето изложение.
Той разгледа в съотносителен начин въстанието
на средновековния мислител и мистик Бедреддин Симави, определяйки го като
уникално за времето си – мюсюлманин да обедини едноверци и християни срещу султанската
османска власт. Бунтът е необичаен акт, който не се вписва във възгледите за
миналото, но е и опит за преодоляване на противоречията между религиите.
На великия реформатор се приписват и думите:
„Всеки човек трябва да бъде напълно свободен и господар на мислите си. И в
същото време да уважава мислите и вярата на своите съседи.” С уговорките, че и
други като Бедреддин – в лицето на двама християни – православен учен и колега католик,
са имали същите идеи, но пак не се е стигнало до верско равенство.
Напротив – четири-пет века по-късно
противодействието е изострено, и дори има предсказание, че то ще доведе до
противопоставяне в световен мащаб, заместващо някогашното от двете страни на
т.нар. Желязна завеса от времето на Студената война.
Какво е въстанието според проф. Матанов? То е
чрезвичайно събитие в условия на криза, изходът от която е експремна ситуация в
търсене на месия. Ако и българинът да е възпитаван във въстанически дух по
ботевски инстикт, макар накрая да излиза, че нашего брата повече обича да говори
за него и по-малко да участва в подобни начинания.
В исторически план 15-и век се определя като
време, заредено с взрив от недоволство, ефект от две събития: падането на
България под османска власт – при това първа на Балканите, тъй като едва век
по-късно почти всички страни на полуострова получават същата съдба (б.а.-Черна гора е последна, а само Влашко,
Молдова и Дубровник остават извън бъдещата империя).
Второто събитие е от 1402 г., когато в битката
при днешна Анкара победител е Тимур и османската държава влиза в период на
разпад – до поне три държави в рамките на десет години. В т.нар. балкански
владения, населени от българи, ромеи, сърби и др., не се възползват от катаклизма, за да се
освободят от поробителя си.
Според
историците – предотвратяването на нашествието на монголите се оказва важен
момент, благодарение на който османската власт се съвзема и укрепва.
Същевременно анархията в рамките на балканите е овладяна. Така след 1413 г.
започва имперският път на османците.
Това обуславя и въстанието на Бедреддин, което
според проф. Матанов тръгва от Дръстър, за да стигне до Тракия, като водачът му
е обесен за държавна измяна две години след края на бунта. Уточнението е
необходимо, тъй като е противно на очакванията, че разправата с него е по повод
проявата на верски еретизъм при 75 течения в исляма.
„Въстанието на Бедреддин
има идеологическа стойност, но няма дългосрочни последици от него, освен че се
превръща в пример за подражание”, обобщава темата проф. Матанов. Макар и след
векове религиозната мотивация е повод за вражда между съседи. При все, че
продължава преекспонирането на разликите между религиите, вкл. и в рамките на
едно „семейство”. Примерно мюсюлманите признават християнските пророци,
наричайки ги с мюсюлманско-арабски имена, единствено не „харесват”
възкресението на Христос
Относно падането на България под османска власт
проф. Матанов изведе няколко момента: разпокъсаността на България, довела до
децентрализирана власт; демографската стагнация в Европа в резултат на
периодични чумни епидемии и класическият сблъсък между уседнали народи и номади
нашественици (родени войни), и за „капак” всичко се развива бързо в наш и
на съседите ни ущърб.
С допълнението от проф. Георги Атанасов:
„Разликата между водените от Калоян и Шишман войни е в няколко пъти по
отношение на числеността на войските, при това в отсъствие на предишния резерв
в лицето на кумани и татари в ролята на федерати (съюзници)”.
В
рамките на проведената дискусия на непосветената част от аудиторията станаха
известни и някои интересни факти. Например, че в Библията и в Новия завет
никъде не се коментира ритуалното палене на свещи. Една практика от 12-и в.
насам, вкл. и заради светлината на восъчника при ползване на християнската
литература в рамките на богослуженията, което превръща свещта в утилитарен
предмет за религиозна употреба.
И още: в първите години на османското присъствие
в Добруджа е имало повече шиити спрямо сунитите, а през 18 в. става обратното и
за този момент няма сигурно обяснение. Според бизнесмена Стойчо Николов, вече 9
години продължава борбата Силистра да бъде център на събор в чест на първия
български патриарх Дамян, каквото е предложението на неназовани от него
радетели.
Идеята им е той да стане традиционен за града и
за Североизточна България, за да се подчертае значението на района като
неофициална културна столица от ранното средновековие, както и това, че тук е
сложено началото на българската държавност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар