Българската
история има множество велики личности, но малка част от тях имат „съдбата“ да
са с гарантирано място в пантеона на народната памет и особено в мавзолея, изграден от учените историци. Естествената за човека
конюнктура стои най-често в оценката на събитията и на участието в тях на най-изявените в обществен план личности.
Наскоро в Силистра пред две различни аудитории –
общоградска и в новоучредения Клуб „Васил Левски“ в ПМГ „Св. Климент Охридски“, своя „истински прочит“ за делото
на възрожденците и революционери Любен Каравелов и Васил Левски представи проф.
д-р Иван Стоянов от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.
На тях – "българските Мацини и Гарибалди", той е посветил поредното си историческо четиво, издържано в жанра на монографията. Чрез него той допълва образа на Апостола на свободата с нови щрихи, независимо от досегашните 10 000 изследвания, а с нови доказателства обогатява представата за Каравелов, изградена в не повече от 6 000 материала.
На тях – "българските Мацини и Гарибалди", той е посветил поредното си историческо четиво, издържано в жанра на монографията. Чрез него той допълва образа на Апостола на свободата с нови щрихи, независимо от досегашните 10 000 изследвания, а с нови доказателства обогатява представата за Каравелов, изградена в не повече от 6 000 материала.
„Каравелов не привлича интереса на учените, макар че е далеч
по-напред в разбиранията си на модерен политик на България за времето си, в
основата е и на създаването преди 145 г. на Българското книжовно дружество,
бъдеща БАН“, твърди авторът. За него има какво да се чете още в руските архиви,
които са безценни за нас, българите. На няколко пъти в Санкт Петербург тази
възможност проф. Стоянов я е използвал, за да подреди фактите за своя „герой“.
Пред
своите читатели от Силистра историкът заяви: „За да бъде наистина учителка на народите науката история реконструира събитията такива, каквито са“. И споделя притеснението, че в българските училища историята се
преподава по начин, по който да се хареса на учениците. Смята обаче, че
историята не трябва да възпитава в патриотизъм, защото е отделен клон на
човешкото познание.
Колкото до Каравелов и Левски – твърди, че можем спокойно
да се гордеем с тях като национални герои – първият е буржоазен либерал с ясни просветителски позиции, а другият –
убеден праволинеен революционер, преследващ своята цел. Това, което ги свързва,
е, че вървят отначало до край заедно в една посока и си остават в перфектни
отношения помежду си.
Каравелов
е преминал десетгодишна школа в Москва сред корифеите на славянската мисъл,
превърнали си в негови естествени идейни подбудители. Левски възприема първо идеите
на Раковски от времето на Първа българска легия, после мирогледа на Иван
Касабов и накрая попива от републиканските разбирания на Каравелов за примерите
Швейцария и САЩ. Наредата, т.е. Уставът на БТРЦК е тяхно общо дело, което ги
оставя в пантеона на българската обществено-политическа мисъл.
Любопитна
„подробност“ изнесе гостът пред силистренци: доскоро Каравелов и Левски са били
само за вътрешна българска информация, тъй като за двамата не е имало книги на
чужди езици. Едва преди 3 години това се случва със сборник със статии от
няколко автори, издаден на 7 европейски езика със средства на три държави –
Норвегия, Исландия и Лихтенщайн. Малко по-късно е направен преводът и на руски
език.
Странно
на пръв поглед изглежда и твърдението, че десетилетия след Освобождението от
османско владичество в България са се страхували от идеите на Каравелов и
Левски.
Дават се и два примера: през 1907 г. българското правителство отказва да участва в откриването на паметника на Васил Иванов Кунчев – Левски в родния му град Карлово; през 1937 друго българско правителство забранява военните тържества по повод 100-годишнината на Левски при откриването на музей в негова чест.
Дават се и два примера: през 1907 г. българското правителство отказва да участва в откриването на паметника на Васил Иванов Кунчев – Левски в родния му град Карлово; през 1937 друго българско правителство забранява военните тържества по повод 100-годишнината на Левски при откриването на музей в негова чест.
И не на последно място – 17 г. продължава строителството на паметника му в
София (до
1895 г.),
започнат от първия губернатор на столицата Алабин по проект, предоставен
безплатно от чеха Антонин Колар,
който тогава е бил общински архитект на
София. „Представяте ли си – паметникът на Левски е граден 17 г., а Хеопсовата
пирамида – 20?“, попита риторично и иронично проф. Стоянов.
В своята публична изява в
Силистра той се спря и на писмата между Каравелов и Левски, които също били
важен масив за научно изследване на отношенията и възгледите им. За Каравелов бе припомнено, че е е единственият българин, поканен при подписването на Санстефанския мирен договор. Той цитира и
Левски: „Нашите българи желаят свободата, но приемат я, ако
им се поднесе в къщите на тепсия“, според протоколи от разпита му пред
турската следствена комисия в София (5-9 януари 1873 г.).
В края на близо двучасовото
общуване с разнолика аудитория от поне 80 души, проф. Стоянов представи и някои
свои по-общи виждания, някои от които и в афористичен вид: „Войните и битките
трябва да се отбелязват, а не да се честват“, „Въпросите се решават от
дипломатите“; „Българите искаме да докажем, че имаме най-мъжкото магаре на
света, но Светът не знае, че България съществува“.
Нестандартната лекция,
замислена под общия знаменател на истината, бе проведена с участието на митрополит
Амвросий – духовен водач на Доростолска епархия, областния управител Стоян
Бонев, председателя на Общинския комитет „Васил Левски“ Цветана Цанова, и на представители
на съорганизаторите на проявата – АИРИ, ЖС„Екатерина Каравелова“, ПМГ и др.
Тя се превърна в
поредната възможност в дискусионен план в Силистра местната интелигенция да се
обърне с лице към щекотливи теми от историята. Обсъждането им е зареждащо с
по-малко патос, но за сметка на това с повече знание за личности и събития, от
които е зависела съдбата на хилядолетна България.
Няма коментари:
Публикуване на коментар