Специално създаден сайт следи смъртта на вестниците във Великобритания, САЩ и Канада. За 5 години поне двоен спад в сектора, констатира изданието.
Неговото име е Newspaper Death Watch (в превод Наблюдаващ смъртта на вестниците) и той констатира съкращенията във всеки един хартиен вестник или директно неговото закриване. Според медиата вестниците ще си заминат от лицето на тази земя най-късно до 10 години. До тогава репортерите, които работят в тях, не ги чака нищо добро. Те трябва да вземат спешни мерки по своето преквалифициране в онлайн журналисти, иначе ще им се наложи да сменят професията и да работят някаква „нормална“ работа, например в строителството, транспорта и тъй нататък. „Да бъдеш репортер във вестник някога е било работа-мечта, но това се промени с годините, целият бранш мина на по-ниски обороти. В заплащането има какво да се желае и стресът е прекомерен“ – вече се оплакват репортери от различни вестници. Разбира се, ниското заплащане и високото напрежение са част от длъжностната характеристика на репортера, но други промени довеждат все повече работещи в бранша до решението да сменят професията. „Имах амбицията да градя кариера във вестниците, но възможността за изкачване по стълбата изчезва заедно с намаляването на броя и обемите на вестниците, което е много обезкуражаващо“, разказват журналисти. „Винаги съм искал да пътувам, да отразявам големи истории като Олимпийските игри, но вестникът няма финансов ресурс за такива неща. Не се и очаква да има.“ – добавят други.
Защо се получава така?
Все по-свиващите се редакции, намаляващи бюджети и конкуренцията от Интернет-бизнеса, са създали много тежки условия за вестникарските репортери, чиято професия е класирана като най-лошата работа тази година, според доклада на careercast.com. Потребителят може да получава достъп до онлайн новинарски сайтове почти навсякъде, благодарение на технологичния напредък, това заплашва съществуването на традиционните хартиени вестници. В резултат на това броят на работни места за репортери се очаква силно да се съкрати до 2020 г. както и средната работна заплата за бранша ще продължава да намалява.Ще продължат да се увеличават изискванията към вече работещи репортери. Пол Гилин, специалист по маркетинг на социалните медии, създава сайта newspaperdeathwatch.com през 2007 г., когато вестникарската индустрия е на върха. Сайтът проследява закривания и съкращавания на вестници в САЩ, Канада и Великобритания. „Ние не видяхме вестниците да се стремят да отговорят на променящите се читателски нужди“, заявява Пол Гилин. „Аз прогнозирам тотално сриване на вестникарския бранш. При това сриването ще е много тежко и много бързо“.
За 5 години поне двоен спад в сектора
Американската вестникарска асоциация чрез „Pew Research Center“ изчислява, че индустрията е спечелила близо 49,2 милиарда щатски долара през 2006 г. До 2011 г. общите приходи са намалели повече от двойно до 23,9 милиарда. Заедно с това са съкратени хиляди работни позиции, включая и репортерски. „Editor&Publisher“ отчита постоянен спад в броя на американските ежедневници от 1985 г. насам, когато е имало 1730 в обращение. Бройката се задържа на 1450 за някакво време в средата на 2000-те, следва нов срив втората половина на десетилетието. През 2010 г. Америка има вече 1382 ежедневника. Някои популярни ежедневници се ориентират към онлайн формат, като към единствен начин на спасение. Разбира се, журналистиката не е умиращо изкуство. Мнозина успяват да преосмислят професията и нейното бъдеще и да се преориентират към онлайн изданията, за които, без съмнение се искат различни качества и умения. Гилин отчита, че онлайн репортерите са по-ниско заплатени и от тях се иска да умеят да произвеждат съдържание много по-бързо и повече, което увеличава стреса.
Няма коментари:
Публикуване на коментар