В град Велико Търново
бе проведено национално изложение с близо 50 участници от професионалните
гимназии в България, вкл. от област Силистра чрез екип на Професионална
земеделска гимназия „Добруджа”, представена от Митхат Осман – зам.-директор, и
инж. Галина Даскалова – преподавател и председател на Училищното настоятелство.
Събитието, провеждано за пети път от 20015 г. – предишните години в Бургас,
Русе и Пловдив, бе посветено на програмата ,,Учене през целия живот” и на
годишната конференция на EPALE (свободна електронна платформа), свързана с
ученето през целия живот и посещавана годишно от над 5 000 потребители от
България. На 10 октомври в центъра на град покрай паметника „Майка България” и
до паметника „Асеневци”, край който бяха щандовете на изложението, бе проведено
шествие, водено от местен биг бенд, фанфарна музика и група от мажоретки.
В дневния ред бе и
годишното награждаване в 7 категории. Една от наградите идва в Силистра на
името на Майя Григорова – ст. експерт в РУО на МОН, председател на Областна
координационна група. Наградата е в категория „Най-активен областен
координатор”. Пред аудиторията тя благодари на колегите си за свършената
работа, вкл. за изграждането на първия в страната Координационен съвет,
наблюдаващ темата. И в предишни години област Силистра – чрез структурите на
РУО, има награди в това направление на работа в рамките на МОН, представлявано
на форума от инж. Таня Михайлова – зам.-министър.
Участниците в проявата
посетиха музея на открито на хълма „Царевец” и църквата ,,Свети 40 мъченици”,
за да реализират вкупом прекрасна културна програма след ползотворните
предходни дни, организирани от Националния координатор на Програмата за
България – Валентина Дейкова и нейния екип. Събитието бе реализирано с
любезното домакинство на Областна координационна група Велико Търново, начело
на която е проф. д-р Любомира Попова – областен управител на област с център
старопрестолния град. Сред „подаръците” за участниците бе и неповторичата аткарция - спектакълът „Звук и светлина”
Националните дни за
учене през целия живот се осъществяват по Проект № 592041-
EPP-1-2017-1-BG-EPPKA3-AL-AGENDA „Националните координатори в изпълнение на
Европейската програма за учене на възрастни”, финансиран с подкрепата на
Програмата на Европейския съюз в областта на образованието, обучението,
младежта и спорта „Еразъм +”. Информация за проекта, които носи посланието за обмен на знания между поколенията, ще бъде качен и на сайта на Национална платформа за учене през целия живот.
Преди началото на
конференцията областният управител заедно с заместник министъра откриха
изложението конкурс „Младежко техническо творчество“, проведено в рамките на
един ден за четвърта поредна година в град Горна Оряховица, в което младите
технически гении на България показа най-новите си разработки. Организатори:
Фондация „Милен Григоров“, Федерация на научно-техническите съюзи Велико
Търново, Община Горна Оряховица и ОП „Младежки дейности спортни имоти и
прояви”. Форумът е подкрепен от МОН, от Асоциация на индустриалния капитал, от
„Ротари клуб Горна Оряховица – Лясковец“, както и от много фирми. В изложението
конкурс нямаше силистренско участие.
Националните дни
стартираха с информационен семинар за журналисти, в който участва и Йордан
Георгиев – пиар на Областна администрация Силистра, по време на който беше
представен напредъкът в сектора за учене за възрастни. Зам.-министърът на
образованието Таня Михайлова заяви, че ученето през целия живот е програма,
даваща отговори на много въпроси пред бизнеса. Тя осигурява гъвкавост и възможности
за перспективно общуване в сферата на образованието. Обявено бе, че е крайно
време ученето за целия живот да се превърне в учене през целия живот.
Интересна с изводите и
прогнозите си бе проведената национална конференция с участието на екип на д-р Иван
Нейков от Балкански институт за труда и социалната политика, вкл. и като
отговор на въпроса: „Има ли „хляб“ в обучението на възрастни?“. С категоричен
отговор: до 2050 г. се оформя ниша в това направление на образованието, поради
което се налага да е създават база и да се събира информация по темата.
Внимание и върху ресурсите – примерно действия за усвояване на нова професия – „обучител
на възрастни хора“, изискваща друга форма на преподаване – различни методи на
отделните целеви групи.
Любопитното е, че още
Платон и Сократ – далеко преди т.нар. нова ера, са коментирали образователното
дело…на възрастните. Едва в средата на 20-те години на миналия век в САЩ се „сетили“
за този момент и стартирало изграждането на философия по въпроса. През 1950 г. във
Великобритания продължили по темата за андрагогиката. Наложило се виждането, че
става дума за „учение чрез правене, т.е. с практика“. Заедно с това – предаване
на опита между опитен и начинаещ в занаята (в службата). Все повече се оказвало, че точно
това е „тясното място в бутилката“.
Първият университет за
възрастни хора е създаден във Франция през 1973 г. (Университет на Третата възраст,
Поколенчески университет).
Препоръчан метод: обърната класна стая, т.е. обучаващият става водещ на базата
на предварителна подготовка по „,урока“. Над 30 институции при французите се
занимават с тази тема, т.е. осигурява се съдействие от фондации и др., докато в
Англия е на базата на самопомощта. Във Финландия има специален закон. В
Словения обучението става на работното място. С уговорката, че според Световна
здравна организация – днешните 60-65 г. са с капацитет и физически възможности
на предишните 40-45-годишни.
С едно допълнение: за
да се случват подобни обучения трябва промяна („фина настройка“) в
трудовото законодателство на всяка страна. За отбелязване – у нас от 1999 г. е законът за
професионалното образование и обучение.
И още: в Швеция с помощта на държавата е въведено т.нар. споделено работно
място – 4 ч. работи титулярът работник – възрастен, който в следващите 4 часа
обучава (помага) на младия си колега.
В заключение – д-р
Нейков развенча един мит, а именно, че България е най-застаряващата нация –
оказа се, че преднина в това отношение имат…Япония, Швеция, Германия, Италия и
др. страни, но и ние им „дишаме във врата“ със сигурност. Прогнозата: в
следващите 30 години делът на хората „60+“ ще нарасне двойно, защото не се
наблюдава продължение на бейби-бума след Втората световна война. Резултатът –
тотален дефицит на работна сила – всеки втори се нужда от преквалификация.
Задача №1 в България, а и по света, става търсенето на резерви на пазара на
труда – на първо време това са хората със съхранен капацитет от категориите „60+“,
„64+“ и „65+“, а веднага след тях са хората с увреждания, които у нас са около
300 000.
Няма коментари:
Публикуване на коментар