В рамките на програмата „Европейска нощ в музеите“ в Етнографската
експозиция на Регионален исторически музей Силистра гостува изложба,
представяща „Жените в обществото“ от Регионален исторически музей Русе, създадена
по проект преди 4-5 години. Заедно с експонати от фонда на силистренския музей
се представя картината на модата и на нравите в последните поне два века.
За русенци проявата, която гостува в Силистра до към последните дни на
м. юни, е възможност да покажат една от няколкото си мобилни изложби, а за
силистренци – демонстрация, че независимо от проблемите с покрива и сградата на
етнокъта на област Силистра, се работи интересно и с въображение, както се
изрази етнографката Маргарита Миланова. И дано това бъде оценено както от
посетителите, така от новото ръководство на РИМ Силистра, а и от общината.
Искра Тодорова – РИМ Русе, при откриване на изложбата: „Разказът на
изложбата е по направени проучвания и показва различни епохи, през които жената
се променя от домакиня/майка – до участничка в революционни борби, навлизайки
реално в образователната и в медицинската системи". До практиката да се включи в управлението по време на
социализма – независимо от лозунговото равноправие в този период, а и след това по време на демократичните промени.
На практика с 11 изящни кукли, облечени в костюми, русенци предлагат
модели от модни тенденции на границата на два минали века, а и от по-късен
период – примерно сватбената рокля от 2002 г. на Калина Сакскобуггота, дъщерята
на експремиера ни Симеон Сакскобугготски. Покрай „царските“ особи обаче блестят
униформа на слугиня от преди Девети септември и на абитуриентка от 1947 г.
Представена е и модната тенденция „шантеклер“ (българската градска мода от
началото на ХХ век, подчинена на този стил). Всъщност става дума за петела Chantecler, главен герой в пиеса от 1910 г. на Едмон
Ростан, който с песента си може да накара да изгрее слънцето.
На страницата на www.urban-mag.com уточняват: „Тази мода се изразява в рокли с права
кройка, спънати в глезените, с малък шлейф и украса от мъниста, дантели и
ажури. След това идва и стилът „Български модерн“, който съчетава по колоритен
начин българските фолклорни традиции със западноевропейската мода. Рекламистите
могат да почерпят доста идеи от някои от постерите, които представят визуални и
текстови реклами на козметика, вещи от бита и облекла от началото на ХХ век.
Ето как звучи реклама от онези години на брачно бюро „Щастие“:
„Единствено по рода си в България. Уредено по западноевропейски образец и
поставено на здрави и строго морални начала с широки връзки. Извършва
посредничество за женитби между всички слоеве на обществото. Действува
експедитивно, успешно и при най-строга дискретност“.
Вокална група „Чар“ с ръководител Анна Терзиева и
корепетитор Тодор Скорчелиев изстреля музикални трели в началото на вечерта в
етнографския музей, за да припомни емоции и чувства чрез стари градски песни и
шлагери, на които са подвластни всички романтици и носталгици. В деловата част
на откриването на изложбата бе вписана и дегустацията на глътка домашна
вишновка с рахат локум на клечка. За да бъде спазена традицията от време „оно“,
когато времето е вървяло по-бавно, но за сметка на това събитията, вкл. и
свързани с модата, са вълнували повече сърцата на хората, жадни за нови модерни
идеи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар