Присъствието в регионите на обществените и частните национални медии е неравномерно и на места четвъртата власт практически я няма.
Това е един от основните изводи, направени след проучване на Центъра за изследване на демокрацията. То бе представено на семинар "Регионалните медии в България: граници на оцеляването".
В проучването са включени 179 медии с интернет платформи от всички областни центрове на страната, с изключение на София-град и София-област.
Прегледани и анализирани са над 1700 текста, създадени в първите 10 дни на септември 2015.г. Според проучването в 5 от областните центрове - Ловеч, Монтана, Перник, Силистра и Ямбол, няма нито едно представителство на национална медия (ВЕРСИНАЖ: корекция - има кор. на БНР и на БНТ, на договор - РТВЦ - Русе и Нова ТВ, както ТВ 7 и БиТиВи; "24 часа" - спорадично), а в още 3 области - Враца, Разград и Търговище, има само по едно.
Само 25 на сто от регионалните медии са публикували повече от 10 материала на ден. Около 1/3 трета от медиите публикуват средно по-малко от 1 материал на ден, т.е. трудно се вместват в категорията на медии с всекидневна активност.
Общините наливат пари във вестници. Под 30 процента от медиите са посочили в своите сайтове конкретно начина си на управление и собственика си, а 25 на сто не са обявили по какъв начин се финансират чрез реклами. Огромна част от медиите не са публикували и имената и функциите на екипите в тях.
Над 81 процента от анализираните публикации засягат регионални теми. Втори по значимост са сюжетите с национален обхват и най-малко текстове са посветени на международни теми. Над 88 на сто от анализираните текстове имат чисто информативен характер.
Изследването регистрира още, че местната власт обича да се огражда с лоялности. Разпространена практика е общините да поддържат значителен брой ПР специалисти - за кмета, заместник кметове, общински съвет, чиято функция е да произвеждат всекидневно новини, в които се внушава, че всичко в града работи безпроблемно.
В някои региони до 90 процента от бюджетите на вестниците се финансират от общините (което ги прави техен работодател и внася доминиращо политическо влияние). Сред идеите, обсъдени на семинара, беше и създаването на публичен фонд за финансиране на медии за покриване с информация на всички региони.
Публикация: http://sbj-bg.eu/, Източник: БТА
Няма коментари:
Публикуване на коментар