вторник, 6 ноември 2012 г.

Красивата мечта за обединение на исляма и християнството на тримата й радетели „шейх Бедредин – Кузански – Трапезундски”



В Силистра тези дни започна и приключи 16-ият поход „По пътя на шейх Бедреддин". Негов основател е покойният Борис Илиев, дългогодишен председател на Културно-просветно дружество „Родно Лудогорие”. В продължение на години преди няколко десетилетия роденият в село Свещари юрист е бил адвокат в Силистра. Почетен гражданин е на Разград, Попово, Тутракан и Силистра. След смъртта му делото му продължава д-р Анатолий Кънев от София заедно със своите сподвижници, вкл. и от ИК „Гутенберг”, стопанисвана от дружеството. На старта на поредния поход в центъра на Силистра историкът Веселин Аврамов представи на гостите най-важното за някогашната крепост, носила имената Дуросторум, Теодоропол, Доростол, Дръстър.
След кратка пеша разходка продължението бе във вид на разказ от историка Тодор Николаев за подвизите на 31-ви Варненски пехотен полк, повече като известен като Силистренски – Железния, при това в близост до едноименния паметник. Там предстои да бъде изградена „Стена на славата”, като за целта има Инициативен комитет, начело на който е областният управител Николай Димов. Тези дни той свиква комитета, за да се уточнят по-нататъшните действия. В края на първия ден на „похода”на ход влезе семинарът в зала „10-и февруари” в сградата на Общинския съвет с участието на 19 учители по история от област Силистра, както и на депутата Стефан Господинов, областния управител Николай Димов и председателя на ОбС - Силистра д-р Мария Димтрова.
На другия ден в зала „13” на Градската художествена галерия попътен вятър на похода пожелаха лично кметът д-р Юлиян Найденов и заместничката му Денка Михайлова, както и архиварят хаджи Огнян Георгиев в присъствието на мнозина силистренци от различни поколения. Хаджи Оги уведоми участниците в тържеството, че от 36 султани в Османската империя само един – султан Махмуд II, е идвал в Силистра, за да открие фортификационни съоръжения.
Същия ден след обяд в Дулово имаше пореден форум с участието на ученици, представили презентация за делото на Бедреддин, както и с музикални поздрави. Специално внимание заслужава алианският поздрав с танца „Сема” от Културно дружество „Аккадънлар”. Женският танцов състав вече бе покорил Виена с изпълнението си, но му предстои да го стори отново, този път в съседна Румъния. И там ще го видят, за да оценят 100-годишните сребърни и позлатени пафти на изпълнителките. Пътьом участниците в похода посетиха музея в село Окорш, съхранил местния бит. Селото е сред тези в Силистренския край, в което оживеят представители на поне 4 етногрупи, вкл. и по деление „приселци”. За пръв път село Паисиево влезе в маршрута на походниците, с любезното домакинство на кмета на селото Неджля Хабил. Лебезно гостуване бе осигурено и в местното училище с директор Юлдие Рафи, в което изцяло учат деца от турския етнос, а с изключение на един учители останалите са представители на същия етнос. В кратка програма част от 352 деца от 7 населени места бе представена възможността с три различни костюма, спечели по проект за толерантност между етносите, да се играят танци на българи, турци и роми.
Следващият обект бе в град Исперих. На среща в музея с директор Боряна Матева бе представена темата за обединението, която е червената нишка в похода тази година. Както и историята на т.нар. Царска могила в Свещари. Открита преди 30 години, но влязла в обектите за посетители преди 12 години. Любопитна подробност – котарак е първият посетител в гробницата. Последен ден на похода – тържество за Балканската война в село Лъвино пред паметната плоча на 30 местни жители – българи, турци и роми, загинали в Балканската, Първата и Втората световни войни. На заден план на направените снимки от мероприятието личи надписът „100 години наука”, намиращ се върху сградата на училището, построено през 1912 г. Децата от селото, в което е роден Али Рафиев – някога първи секретар на БКП в Силистра, вече учат в Исперих, тъй като школото е закрито. В ОУ „Христо Ботев” в Исперих, което е приемно за учениците и за колектива му, бе поредната делова среща.
Десетки разградчани от 3 поколения изслушаха лекцията на проф. д-р Христо Матанов и презентацията на изданията на ИК „Гутенберг” във фоайето на театъра в най-големия град на Лудогорието. Вкл. с участието на представители на местното мюфтийство и на православната общност. Районният мюфтия Мехмед Сали Аля изказа съболезнование по повод кончината на патриарх Максим, духовен водач на Българската православна църква.
Финалната снимка за спомен на участниците в похода бе пред затворената джамия „Макбул Ибрахим паша джамиии” в Разград, който е в процес на реставрация, консервация и адаптация на паметник на културата с национално значение. 
А в началото бе словото...През XV в. испанецът Христофор Колумб открива Америка, а на границата между Европа и Азия един философ мистик – наполовина турчин, наполовина грък се опитва да намери обединителната нишка между мюсюлмани и християни. В името на красивата мечта. Подобно на други двама мислители – католик и представител на православното християнство – независимо един от с друг, по същото време достигат до обща идея. Така шейх Бедреддин от Одринска Тракия, немецът Николай Кузански и гъркът от Крит Георги Трапезундски, наричани „трима радетели за мюсюлмано-християнско обединение”, са в основата на "мечтата". Шейхът лично води въстанието на българи, турци, евреи и къзълбаши срещу османската империя и така приобщава България към идеята, която днес наричаме „толерантност”. „Бедреддин съчетава ислямския мистицизъм и мъдростта на Изтока”, твърди проф. Христо Матанов, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”, записал кариера и като шеф на дирекцията по вероизповеданията в Република България. Негово е притеснението, че в Европа има стотици центрове за изучаване на мюсюлманския свят и религиозните му идеологии, а в Саудитска Арабия, основен дарител на религиозни ислямски мисии по света, няма нито един център за изучаване на библията.
Световна практика е обаче „отделните цивилизации взаимно да се оплождат”. Отново според професора, дошъл е краят на етническия модел у нас, заченат в началото на т.нар. преход. На ход трябва да дойде нов модел. И още: „Свободата като универсална категория не прави разлика между етноси”. И пак професорско е твърдението, че радикалният ислям ще намира все повече почва в т.нар. затворени общности, вкл. и в средата на помаците, както и на ромите. В същото време щом има конфликти, в случая на религиозна основа, тогава ще се намери и компенсаторен механизъм. По отношение на учебниците по история в училищата – хубаво е да се освободят от баластта си уроците в тях, но учебникът трябва да запази високите си критерии, защото няма знание без положено усилие за усвояването му.

Няма коментари:

Публикуване на коментар