Певческите традиции в Добруджа, включително и крайдунавската част, не са сред най-тиражираните в медиите, включително в електронните, и една от причините е периферното спрямо столицата разположение на територията, както и отсъствието ѝ в продължение на десетилетия от рамките на възстановената в края на XIX в. българска държава, предвид това, че Южна Добруджа бе окупирана от Кралство Румъния за близо четвърт век. В днешно време широката общественост знае най-много за действащи народни певици от две последователни поколения, родом от Добруджа, като Калинка Вълчева и Галина Дурмушлийска – и двете от Добрич, както и на по-младата от тях Ивелина Димова от Силистра, която близо 20 години бе солист в Държавен ансамбъл „Филип Кутев“, а в момента е диригент на народния хор на АНТП „Силистра“ при НЧ „Доростол“ в родния си град. Жив е обаче споменът за техните посестрими – ненадминати гласове от Добруджа: Верка Сидерова, Димитрина Кунева, Добра Савова, Соня Кънчева, Георги Жеков и много други. Сред легендите на добруджанското певческо изкуство обаче е Васила Вълчева от село Калипетрово и не е случайно, че българската фолклорна и музиковедска наука ѝ е обърнала заслужено внимание приживе, резултатът от което е останал за поколенията като ненадминат образец.
През м. юни т.г. от печат в Издателство ТИБО Силистра излезе в бутиков тираж сборник с песни на „българската Омирка“, както е наречена славната калипетровка Васила Вълчева, заедно с творби на 80-годишната ѝ племенница Митанка Петрова, която е също известна в своята общност народна певица. Книгата е определена за „Сборник от старинни и авторски песни“, като в него са използвани и текстове на други „автори“, отбелязани отделно. За уникалната книга с песни за пръв път стана дума по време на представянето на друг сборник със 130 авторски народни песни, дело на друга калипетровка – Милка Трендафилова, в който всяка песен има свое заглавие в духа на песенната традиция на българите. В част от тях има повторяемост на мотиви, сюжетни линии и форми на изразяване, което е характерно по принцип за опитите за съвременно подражание на вече наложен стил на изразяване в песни, измислени от автори. В същото време обаче те са доказателство, че в песенното ни творчество има стил, който е запазена марка, без да е задължително всеки стихотворец да съумява да я следва.
В „Отзив“-а за книгата етнологът д-р Йордан Касабов
отбелязва: „Трендафилова много добре познава народното творчество в моногамна
група, която представлява, излязла от ендогамията на своето усещане, поради
което често в сборника се наблюдава изригването на характерни белези на човешки
съдби, предадени с изключителна душевност, резултат от това, че авторката е
наясно с народопсихологията на своята общност, която е с конкретен белег в
родното ѝ село“.
В рамките на литературната вечер, посветена на сборника
песнопойка, именуван „Иван Тодорка думаше“ Митанка Петрова прецени да заяви
пред аудиторията: „На преклонна възраст съм и изпълних завета на Баба Васила,
която ми остави 2 000 свои песни“. Васила Вълчева е родена на 20 май 1906 г. в с. Калипетрово,
Силистренско, в един от най-старите родове в Добруджа, дошли още през 17 век от
Сливенско. Умира през 1981 г. Баба ѝ Бойка Курдуманова е била най-прочутата
народна певица в селото и околията, славела се е като изключително паметлива и
природно интелигентна. На 7 години Васила запява за пръв път – по нейни
признания първата ѝ песен е „Я изгрей, слънчо“. През 1962 г. в съпровод на
Странджанската група записва първите си 5 песни в Българско национално
радио.
Благодарение на видния изследовател и фолклорист Михаил Букурещлиев и на други негови сътрудници
за поколенията са запазени над 1 400 автентични текстове и мелодии на нейни
песни, както и описание на 40 празници, обичаи и
обреди, детски игри, пословици, гатанки и поговорки, съхранени в Института по фолклористика и
музикознание при БАН. През 1988 г. той
издава 333 песни на Васила Вълчева в сборника „Народни песни от Добруджа“. По
повод 100-годишнината от рождението на певицата, през 2006 г. в родното ѝ село е
основан певчески конкурс в нейна чест, а понастоящем
в Калипетрово има клуб, наречен на името на Васила Вълчева. Наличен е
оформен кът с нейни снимки във фоайето на читалището, а на входа на сградата
през 2018 г. по време на 11-ия конкурс за млади добруджански изпълнители бе
открита паметна плоча.
Родовата певческа традиция продължава племенницата ѝ Митанка Петрова. Подобно на своята славна родственица, тя също има записи
в БНР – София и Шумен, както и в РТВЦ Русе към БНТ, но в битийността си е била
преди всичко дългогодишна учителка по география, самодейка в местното Народно
читалище „Пробуда“, а в момента ръководи църковния хор при Православен храм „Св.
Великомъченик Димитрий“ в село Калипетрово.
Фамилен спомен е, че сред предците на Баба Васила е
войводата Кара Танас, на когото е посветена и специална песен. Както и, че тя е
едно от 7 братя и сестри с родители, посветени в музиката – нейният баща е бил
кавалджия, а майка ѝ – певица. Отглежда 8 деца, от които три свои от
първия си брак, четири – деца на втория ѝ мъж, и едно преродено. Като дете и
подрастващо момиче две години от живота ѝ
в края на първото десетилетие на миналия век преминават в Молдовата, заедно с
хиляди други добруджанци, отвлечени от румънските власти след повторната окупация
на Добруджа. Певческият ѝ талант е
забелязан през 1960 г. на първия добруджански събор в Тервел, когато впрочем
изгрява звездата и на съвсем младата тогава Калинка Вълчева.
60-годишният ѝ юбилей е честван тържествено в столицата. Наградена е
с орден „Кирил и Методий“ – II степен. Прозвището ѝ
„Омирка“ е дадено от Елена Огнянова – писател, фолклорист и етнограф.
Сборникът, съставен от Митанка Петрова с нейни и на
леля ѝ песни, както
и на други като тях, е с разнообразно съдържание. Включени са песни за
мирогледа на българина – митични, баладни,
легендарни; обредни и празнични песни според народния календар. Срещат се песни
за бита и характера на добруджанеца, свързани пряко с живота на човека от
люлката до гроба – исторически, хайдушко-юнашко-войнишки. Има също за
робството, царе, герои и войводи; любовни, седенкарски, сватбарски, семейни,
трудови; хумористични; детски. Не повече от 10 са нотираните песни. В
текстовете срещаме от вече споменатите гатанки, скороговорки, детски игри и стари
думи. Наличен е и богат снимков материал от семейния архив.
През далечната вече 1980
г. по поръчка на Окръжен народен съвет – Силистра в печатната база на Творчески
фонд на Съюз на архитектите в България е издадена книгата „Народни песни от Силистренски
окръг с обработка за народни хорове“. В изданието екип от фолклористи начело
със съставителя Петър Льондев – български композитор, педагог,
етномузиколог и общественик, е публикувал 65 песни.
За детски и женски хорове те са обработени освен от него и от други светила, като Михаил Букурещлиев, Николай Кауфман, Красимир Кюркчийски, Филип Кутев, Елена Карастоянова, Живка Клинкова и от познатия на силистренци и добричлии Петър Крумов, който известно време бе и главен художествен ръководител на АНПТ „Силистра“. Автор на предговора е музикалната фолклористка Елена Стоин, тогава старши научен сътрудник в Института по музикознание при БАН.
В предговора към издадената преди 43 години книга с нотирани народни песни от Добруджа Елена Стоин казва: „Добруджанският музикален фолклор е добре запазен и до днес с много от неговите разнообразни видове и форми. Силно впечатление прави устойчивостта на добруджанското народно музикално и танцово изкуство срещу чуждо влияние. Дори и дългогодишното съжителство с румънците не се е отразило върху неговата национална самобитност и чистота. Ако в танцувалната практика се наблюдават някои взаимодействия, в инструменталната музика те са незначителни, а в народните песни напълно липсват“.
И още: „Добруджанската народна песен се характеризира с голямо разнообразие, което се дължи на различните етнически групи, заселили се в тази плодородна и гостоприемна земя през различно време от последните два века. Сред местните „гребенци“ се настаняват „шиковци” и „поленци” от Североизточна България; балканджии от Габровско, Търновско, Дряновско, Еленско и Котелско; тракийци от Одринско, Ямболско, Старозагорско, Елховско и Тополовградско. За всички пришълци Добруджа става втора родина и люлка на техните потомци, които днес ние признаваме за добруджанци.
Народната музика на отделните етнически групи пази особеностите на инструменталните мелодии, хора́та и обичаите на техните предци. В отделни райони или селища намираме характерни местни, балкански или тракийски елементи на народната практика. Но съжителството и взаимното влияние на различните музикални диалекти, присъщи на отделните етнически групи, довеждат добруджанския музикален фолклор до развитие и обогатяване, поради което той се проявява с някои свои характерни черти като отделен фолклорно-музикален диалект.
Народната песен в Добруджа притежава цялото разнообразие, характерно за общобългарската народна музика с очебийно родство с народнопесенната практика на цяла Източна България“. Проверката показа, че няколко екземпляра от книгата има в Регионална библиотека „Партений Павлович” в Силистра, а вероятно и в други библиотеки в страната. Преди 4 години със съдействието на Областна администрация в печатница ТИБО в Силистра книгата като стойностен и ценен уникален фолклорен материал е възстановена в електронен вариант и може да бъде превърната в хартиено издание, за да стане настолна на певци и на ръководители на състави.
Налични са и други два сборника с песни, издадени през последните години в Силистренския край. Единият е на журналиста и общественик от Дулово Андрей Христов, който през 2020 г. в навечерието на 90-ия си юбилей издаде книгата „Добруджа пее“, представяща 700 песни, изпълнени в различните издания на Пенсионерски събор „Върбино пее“ в продължение на близо четвърт век – от създаването му до 2018 г.
Проявата,
проведена за пръв път през 1994 г., е посветена на Илинденско-Преображенското
въстание, което обяснява и патриотичната ѝ нотка. Изданието е дело на община Дулово, в чийто културен
календар е съответният фолклорен празник на хората от Третата възраст,
провеждан в м. „Канагьол“ (превежда се като „Кървава река“).
За финал на
разработката оставям анонс към книгата на Елена
Койчева от село Проф. Иширково, озаглавена „Мари Радо, бяла Радо“,
представляваща сборник с над 350 иширковски песни, събирани от 1964 г. насам,
голяма част от които самата авторка на книгата изпълнява. В заключение считам
за необходимо да отбележа, че от представените в разработката 7 сборника, само
един е, така да се каже, е поръчка от държавата чрез местната власт, при това на
издание в приличен за времето си тираж – 1 000 броя: става дума за
сборника от 1980 г. с поръчител тогавашният Общински народен съвет – Силистра.
Друг един е със съдействието на община Дулово, а третият, който е издаден преди
35 години, е дело на БАН.
Останалите четири
са частна инициатива, финансирана със собствени или с привлечени като дарения
средства. По тази причина тиражите им са скромни, поради което по всяка
вероятност ще останат предимно за семейна употреба, а в най-добрия случай малък
брой екземпляри ще достигнат до библиотеки и читалища. Сигурно е, че тя няма да
бъдат забелязани в публичното пространство, но дано специалистите проявят
интерес към тях, за да проследят развитието в тази насока.
Няма коментари:
Публикуване на коментар