Програмата на Крайдунавска Добруджа в 11-ия НС
„Копривщица 2015“ влезе в историята с участието на около 300 самодейци от 12
населени места от общините Силистра, Алфатар, Тутракан, Дулово и Ситово. За
познавачите липсваха отделни представителни елементи от добруджанския фолклор–
мъжкият ръченик от Калипетрово, гъдулките на Гарван, лазарките на Сребърна,
коледарите на Бабук, танците на Проф. Иширково, както и др. фолклорни бисери от
поречието на Дунава.
…До следващия събор „Копривщица 2020“ – за
национална среща в истинския музей и едновременно светилище на музите от
България.
На практика съборът в Копривщица има
половинвековна история, в годините на които се случват различни събития. След
проявата през 2005 г. на научна конференция е коментирана възможността за нейното
прекратяване изявата, тъй като „вече се е превърнал в самоцелно събитие за
почти всички участници в него“. Това научаваме от публикации в кн. 2 за 2015 г.
на сп. „Български фолклор“, издание на БАН, посветено на юбилея „50 години
Национален събор на българското народно творчество в Копривщица“.
Преди
половин век започва търсенето на истинската атмосфера на селската култура.
Началото е „надпяване, надсвирване и надиграване“ в различни жанрове, вкл.
представяне на обичаи. Още тогава се заговорва за събора като за „голям народен
празник“. Предшественикът на копривщенското предизвикателство, продължаващо
вече пет десетилетия, е през 1960 г. в странджанското село Граматиково, едно
регионално надпяване, замислено с идеята да се направят записи за Радио София,
вкл. на неизвестни оригинални песни и инструментални мелодии, но прераснало в
панаир.
Записани
са 1 000 мелодии и песни, влезли във фонда на БНР. Преди това са
провеждани няколко прегледа на селската художествена самодейност за представяне
на традиционната култура. В онези години се организират и т.нар. етнографски
концерти. След Граматиково известната етномузиколожка Елена Стоин възклицава:
„Стана нещо, което надхвърли очакванията“.
Междувременно
в България се наблюдава развитие в процеса, наречен „войнстващ атеизъм“, който
се насочва към традиционната култура, пряко свързана с християнството, тъй като
най-често селските сборове съвпадат с големи религиозни празници, превърнали се
в своеобразни емблеми на съответните селища. Всичко това е ефект от обявяването
на народните традиции, вкл. коледуване, кукерски празници и др., за отживелици,
спъващи социалистическото развитие на селото.
Така
във времето се развива възможността съвременните събори на народното творчество
да продължат стари български традиции, макар и в някаква степен като мимикрия
на…отменените сборове. И така, според изкуствоведа Любен
Ботушаров: „Съборът се превръща в храмов празник – музей, значи в светилище на
музите, вкл. и в сбирка на културни артефакти“. И неслучайно доц. д-р Анна
Щърбанова от БАН нарича събора в Копривщица „Жив музей на българската фолклорна
култура“.
Според
етноспециалисти още през 1892 г. на земеделско-промишленотоизложението в
Пловдив е представена народната музика чрез поканени 120 песнопойци, кавалджии,
гайдари и гъдулари от различни краища на страната, за да покажат творби в
неподправен вид. През 1937 г. на подобно събитие във Варна – по време на
Селскостопански и културен събор, се провеждат музикални състезания, започва и
събирането на танцов фолклор, по подобен начин – две години по-късно това се
случва и във Велико Търново. БНР стартира записите на народни песни и свирни
още при създаването си през 1929 г. При това с разбирането за респект към регионалното,
за да се отчитат неговите особености.
„През
втората половина на 20 в. обаче в България започва да доминира претворяването
на фолклора от художествената самодейност, за сметка на естественото му
традиционно битие“, твърди Щърбанова. През 1951 г. е създаден Държавен ансамбъл
за народни песни и танци, а заниманието с фолклор се превръща в професия. По
информация от статистиката, през 80-те години на миналия век у нас е имало 17
професионални народни ансамбли. През 1954 г. е създаден Централен дом за народно
творчество за методическо ръководство и репертоарно подпомагане на
художествената самодейност. Под различни наименования – последно като Център за
художествена самодейност, инициативата съществува до началото на 90-те години,
вкл. и с центрове по места в регионите.
Иначе
преди 1944 г. учителите организират танцови самодейни групи към спортните
клубове, а работниците при професионални сдружения се самоорганизират в групи,
за да играят „неразработени народни хора“. След Девети септември масово се изграждат
колективи за художествена самодейност към Работническия младежки съюз,
профсъюзите и читалищата. Започва развиването на „култура на агитките“,
ползващи фолклора като основа на репертоара си, но влагайки в нея свое
идейно-пропагандно съдържание. В Плевен и Пловдив дори се провеждат прегледи
състезания на „агитките“. Върхът на масовизацията на художествената самодейност
е през 60-те години – твърди се, че тогава в страната е имало 2 500
танцови колективи, обединяващи 50 00 души, предимно младежи.
През
1962 г. се провежда първият регионален събор „Пирин пее“ (долу горе тогава и „Рожен пее“ се
явява на хоризонта),
както и съборът надпяване в Елхово. Година по-късно става факт създаването на
Централна комисия към Комитета за изкуство и култура, която да отговаря за
ръководството на съборите. В този период има надпявания в шест тогавашни
окръзи, както и локални прегледи в София и Стара Загора. Започва представянето
на културата на различни етнообщности, малцинства и преселници.
Първият
събор на народното творчество в Копривщица е предшестван от местни и окръжни
събори, вкл. в Силистра, за който Щърбанова отбелязва: „Фолклорният празник се
провежда на три естради: първа – индивидуални певци и инструменталисти; втора –
обичаи и танци; трета – народни хора и оркестри. Вече се наблюдава богатство от
варианти на коледарски и лазарски групи, сватби и маскарадни игри. За сметка на
това малко групи представят местния танцов фолклор. Доминират самодейни групи,
които се явяват с обработка на местни хора, благодарение на хореограф, който
държал на местния колорит и стил.“
Началото
на събора в Копривщица е с 4 000 участници, представили фолклора ни в
рамките на четири дни – от 12 до август 1965 г. (За сравнение – през 2010 г. участниците са 13 000, а
през 2015 г. – 18 000).
В прощъпулника те са били разпределени по жанрове на шест естради с изяви пред
жури. Заключението на специалистите е, че съборът е показал колко е различно
състоянието към този момент на фолклора в отделните области и села, както и
различното влияние върху него на художествената самодейност. Като твърде
значима се определя изявата на инструменталистите, като най-голяма е групата на
гайдарите, а по-малка – тази на гъдуларите, но с добри образци от Тракия и
Добруджа.
В
своята разработка за паметта за копривщенските събори в архивите Галина Денкова
от БАН отбелязва любопитна подробност в своята разработка за паметта за
копривщенските събори, а именно, че до
1986 г. в документацията се акцентира върху идейно-естетическа, патриотична и
пропагандна „страна“, но след шестото издание през 1991 г. това отпада.
Всъщност
точно през 1986 г. БНТ отразява най-пълно и всеобхватно събора в Копривщица (с шест камери – по една на всяка
естрада, плю ПТС).
Изработени са 32 филма по близо 30 мин. за всеки от тогавашните административни
окръзи. Първото заснемане е на първия събор и се излъчва със заглавието
„Празник в Копривщица“. В широк план е отразен съборът и през 2000 г. с плътно
заснемане на всички естради за архивиране към Националния център за
нематериално културно наследство. Съборът през 2005 г. също е отразен активно в
телевизионен план, тъй като е посветен на неговата 40-а годишнина.
Какво
помни Анна Илиева от Института за музика при БАН: „Първата Копривщица за мен
беше чудо – аз се влюбих в тази жива трептяща старина и тази любов остана до
днес. А за подготовката за участие в нея – какви събори имаше в Силистренско!
Там покрай Дунава на зелената поляна се виеха три огромни цветни змии, три
момински буенеца от Алфатар, които никога няма да забравя. А безбройните коледарски
куди…“.
Още
една любопитка: сегашното лого („пееща
„кокошчица“)
на събора е от 2005 г., дело на проф. Кирил Гогов, един от съавторите на
съвременния български герб. Тогава е и първата голяма изява на изпълнителите на
български фолклор от чужбина, огласили центъра на Копривщица до сред нощ. Пак
през същата година е изразена и първата „улица на занаятите“ като специално
жури за пръв и последен път оценява участниците. Този събор ще се започни и с
големия дъжд на втория ден, предизвикал необходимостта изпълненията да преминат
от наводнените естради в м. Войводенец в различни помещения в града.
През
2010 г. се проведе втората селекция от започналата да функционира две години по- рано Национална система „Живи
човешки съкровища – България“ във връзка с ратифицираната Конвенция на ЮНЕСКО
за опазване на нематериалното културно наследство, известно още като изворен
или автентичен фолклор.
Йордан Георгиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар