сряда, 13 март 2013 г.

Клас стани, клас пей: Екип от двама българи разработва SoundVamp - музикална платформа за учене на езици

Създателите на SoundVamp Момчил и Петър 
не обещават да ви научат бързо, 
а лесно и неусетно
© Цветелина Белутова

            За повечето хора ученето на езици е трудно и само идеята за тонове тетрадки, учебници, упражнения и думи за запомняне е плашеща. Същевременно обаче текстът на новата песен на любима банда може да ви се набие в главата, дори и да не разбирате напълно какво се пее. На това разчита SoundVamp, онлайн проект, разработван от двама българи - Петър Петров и Момчил Рогелов.  Именно на тази пристрастеност (слоганът им е А little too addictive*) разчитат те, за да ви привлекат да учите езици на техния сайт, където всeки може да търси песни в YouTube и докато ги слуша, да вижда техните текстове заедно с превода им. Така се материализира идеята на Петър от преди пет-шест години, когато и двамата са студенти в САЩ, да "освободим хората от страданието, когато учат чужди езици". И изглежда, тя е пристрастила и още някого, след като миналото лято получават и инвестиция от 25 хил. евро от фонда за дялови инвестиции Eleven.
 В началото е музиката
          Ученето на езици постепенно се пренася в дигиталното пространство, но досега методите винаги са оставали същите, без значение на какъв носител. Това е дълъг и "досаден" процес, смята Петър. Затова екипът на SoundVamp се опитва да промени методологията, като към стария и изпитан метод на Шлиман, който предполага езикът да се изучава, като се съпоставят оригинален текст и неговия превод, добавя елемент на "зарибяване" чрез слушането на любимата музика. В момента SoundVamp е на ниво музикален сайт. Той представлява самостоятелна платформа, през която всеки може да влезе с Facebook профила си. Другият вариант е да се логнеш със своя имейл, но както обяснява Петър, във втория случай ще "играе сам" и ще липсва социалният елемент. Чрез Facebook всеки може да види музиката на своите приятели, да слуша техните песни и да съставя собствени листи с любими песни, т.е. нещо като музикална социална мрежа. Добавената стойност е, че към всяка песен излиза нейният текст на оригиналния език, както се появяват текстове на песен за караоке. При кликане върху някоя дума от текста пък се появява преводът и се чува произношението й.  "Един от проблемите, когато учиш език, е, че нямаш достатъчно реален досег с езика освен в класната стая. Начинът, по който учиш, когато имаш досег със съдържание, което е направено за хората, които го говорят като майчин език, е съвсем различен", обяснява Момчил.
С обединени усилия
            Последната половин година SoundVamp използва 25-те хил. евро от Eleven, за да разработи идеята, а наскоро получи и допълнителни 25 хил. евро. До момента е готов музикалният сайт с елементите на обучение. "Всъщност като музикален сайт той е много готин – има социален аспект, има новата ти музика всеки ден. Искаме да го доизгладим малко, да видим дали може да стане малко по-популярно", обяснява Петър. За целта екипът прилага различни игрови елементи, или т.нар. gamification. В сайта всеки потребител може да събира точки в зависимост от това колко е активен, за които после ще получи награди. Освен това, добавя Петър, така всеки ден имаш нова музика, защото можеш да следиш какво слушат твоите приятели. В момента около 2 500 от песните в YouTube имат текстове и превод в платформата. Увеличаването на техния брой зависи от това колко се ангажират потребителите да добавят нови и нови текстове. Сайтът съществува от около 2 месеца и вече е прекрачил хиляда регистрации. "Има и страшно активни хора, които се закачат и го ползват всеки ден. Те имат повече точки от нас, а на нас това ни е работата. Това са добри сигнали", обяснява екипът. Междувременно компанията вече има и своя първи служител - Мария Шишманова, която се занимава с маркетинг стратегията на проекта, както и с модериране на сайта.
Слушай безплатно, учи платено
             За момента основната версия на сайта ще е безплатна. "Възнамеряваме платената част да са елементите за научаване на езика, допълнителните функции, упражнения и граматика", обясняват Петър и Момчил. По думите им около 510 млн. души учат езици онлайн. "Това е огромна индустрия. А ние предлагаме нещо, което значително се различава", убеден е Момчил. Конкуренцията в онлайн обучението обаче е голяма. Това, което различава SoundVamp от други подобни платформи, като Duolingo например, е, че българският екип използва съдържание, към което потребителите вече са привикнали. "Всеки в даден момент е изпитвал тази страст към книга или сериал. И ако това закачане за съдържанието не успее, няма какво да успее", смята Момчил. "Разликата между нас и другите е, че другите се опитват да те научат бързо на език. Ние не те учим бързо, а те учим много лесно, без да усещаш", добавя Петър.
 Следващата стъпка
             Засега сайтът разполага с преводите на музикално съдържание от 7 езика към български: английски, френски, немски, руски, испански, италиански и португалски. В близките седмици обаче предстои Петър и Момчил да го доразвият, за да има превод и на други езици. Идеята на екипа не е да таргетират само българските потребители. "Използваме България като стартиращ пазар, да експериментираме и да направим един работещ продукт, преди да започнем да излизаме на другите пазари", обяснява Момчил. Разбира се, на този етап не липсват и технологични предизвикателства, свързани основно с трудността да бъдат преведени текстовете на песните в смислена цялост. Преводът на текста ред по ред например е подобен на преводача на google. За отделните думи обаче екипът има собствена база данни. Макар често думите да са извън контекст, различните значения имат връзка помежду си и когато минеш през достатъчен обем от текст, придобиваш цялостната представа, обяснява Петър. Ако потребителите наистина се "зарибят" да въвеждат текстовете на песните и да подобряват преводите непрекъснато, за което сайтът им дава възможност, SoundVamp може да даде напълно нов поглед върху "губенето на време" с гледане на клипчета онлайн.
           След няколко седмици екипът планира да започне да работи и с упражнения и текстове. Освен това идеята е платформата да бъде доразработена, така че потребителите да могат да разучават например субтитрите на любимите си сериали и филми, а защо не и книгите и блоговете, които четат всеки ден. Това, разбира се, ще изисква намиране на съдържание за платформата. В момента тя се захранва основно от YouTube, където обаче съдържанието е безплатно. Голямото предизвикателство за SoundVamp ще е да съберат съдържание с права. Момчил и Петър вече са направили първата крачка и в момента водят преговори с Би Би Си за телевизионни предавания. "По принцип разговорите с доставчиците на съдържание текат бавно, но сме ги започнали", коментира Момчил. Дори вече са тествали системата и са направили продукта, с който можеш да си качиш субтитри за филм, за да можеш да кликаш върху думите и да видиш превода. "Имаме го като технология и това е следващата стъпка", казват те. Стъпка, която не е никак малка, но пристрастяваща, ако се реализира добре.
http://www.capital.bg

*Малко прекалено пристрастяващо

Няма коментари:

Публикуване на коментар