“Видяхте ли вече? Променяме правилата си за защита на данните."Този надпис от няколко седмици оповестява скандална промяна в “Гугъл”, която е факт от 1 март. Всеки, който е понечил да прочете какви са тези промени, едва ли е разбрал нещо. Текстът е предимно пожелателен, а зад сложните формулировки се крият скандални намерения. В крайна сметка как точно ще бъдат съхранявани личните данни на милионите потребители и какво ще прави с тях, остава неясно. А идеята първоначално бе концернът да обяви публично какви точно данни на потребителите си регистрира, къде ги съхранява и има ли намерение да ги използва по друг начин. Всъщност “Гугъл” обедини правилата за лични данни на всичките си 70 интернет фирми. Концернът притежава много повече от една търсачка. Снимки, карти, YouTube, имейл, социалната мрежа “Гугъл” плюс и софтуерът за телефоните андроиди - всичко това е част от интернет гиганта. Фирмата твърди, че с новите правила за съхраняване на данните ще предлага услугите си, вече съобразени с профила на всеки индивидуален потребител. Какво означава това? Ако в търсачката на “Гугъл” проверите например къде продават лекарство срещу диабет, концернът ще регистрира, че се интересувате от тази болест и вероятно вие или някой от близките ви страда от нея. Тази подробност ще е част от профила, който ви изготвят. В бъдеще ще започнете да получавате или по мейла, или пък като реклами на страницата на “Гугъл” предложения къде да си купите въпросното лекарство. Ако на снимките, съхранени в мрежата, или пък на клиповете, качени в YouTube, се вижда, че имате семейство с малки деца, интернет концернът ще ви залива с предложения, ориентирани към тях. Не става дума само за реклами, а и за начина на подреждане на новините в “Гугъл”, когато ползвате търсачката му. За да е възможно това обаче, сътрудниците на “Гугъл” ще разполагат с цялата информация за вас, за да ви коригират профила. Тази информация неусетно дава самият потребител, като търси в интернет онова, което го интересува. Тоест десетки непознати вам хора ще са наясно как се казвате, къде живеете, на каква възраст сте, какъв език говорите, какви болести имате, колко големи са децата ви, каква музика слушате, къде почивате, кои коли ви харесват, какви са политическите ви убеждения и сексуалните вкусове. За подобна подробна информация на милиони потребители не смеят да мечтаят дори агентите на ЦРУ. От 1 март “Гугъл” вече регистрира всяко ваше посещение в мрежата и си записва какво сте търсили в нея. Правозащитници в ЕС обаче скочиха и обявиха проверка на работата на концерна. Френската служба за защита на личните данни води разследване В него участват и други европейски агенции. До средата на март те ще пратят на “Гугъл” каталог с въпроси, на които концернът трябва да отговори. За обикновения потребител вече е почти невъзможно да избегне услугите на “Гугъл”, така че милиарди хора на планетата ще бъдат шпионирани в следващите седмици. Концернът предлага всичките си услуги безплатно само на пръв поглед - всъщност хората плащат не с пари, а с личните си данни за тях. За да се използват повечето от услугите на “Гугъл”, трябва да се направи регистрация. Там започва първото недоброволно споделяне на данни: име, пол, адрес, имейл, телефон. Ако използвате смартфон, “Гугъл” иска достъп и до всички телефони и адреси, които имате в него. В противен случай няма да имате достъп до услугите му. Така дори и да бойкотирате концерна, името, адресът и телефонът ви може да са му известни, ако някой, който ги има, е предоставил достъп до адресника си. Все пак начин да лавирате между исканията на концерна и нуждата да използвате услугите му има. Ако сте инсталирали и Google Toolbar в интернет Експлорър, фирмата има поглед и събира данни от всички сайтове в браузъра ви. За да се спасите от това, трябва просто да деактивирате уеб протокола, като кликнете на Remove all Web History. За да сте по-сигурни и в бъдеще, е добре да настроите браузъра си, така че да не приема cookies от “Гугъл”. Това обаче утежнява сериозно използването на интернет. По-просто е да използвате мета-търсачки, като например Ixquick. Холандският сърфборд гарантира на потребителите си, че не съхранява нито IP адресите им, нито използва cookies, за да чете информацията им. В тази търсачка влизат и резултати, намерени в Yahoo, Gigablast и Wikipedia. Друга възможност е сърфбордът startpage.com. Той използва информацията на “Гугъл”, но не предава вашите данни. Комуникацията между потребителя и startpage.com е кодирана с SSL. (24часа)
Няма коментари:
Публикуване на коментар