На картата на
България има разнообразна мрежа от туристически посоки, като повечето са
известни на широката общественост (вкл. и заради
книжката за печати от „Сто национални туристически обекта“), което не означава, че всяка от тях е посетена от мнозинството,
пътуващо по едно или друго направление. В един момент може да се окаже, че
човек, тръгнал от най-североизточната точка към Южна България с конкретна цел,
изведнъж я променя в движение, за да я разшири възможно най-много. Защото е
попаднал, примерно като в случая – в Долината на розите и царете, където от
Шипка „надолу“ попада в серия от забележителности, които не бива да пропусне.
Силистра е от
градовете, славещ се с редица известни паметници, но най-ценният – римска
гробница от средата на първото хилядолетие сл. Хр., по определени
причини е трудно посещаема от хиляди знайни и незнайни туристи. Гостите на града
я „пропускат“ по проста, но непреодолима засега причина – липсата на копие, за
да се осигури достъпност в нея. Първообразът е зависим от влажността и
температурата на въздуха, а знайно е, че човешкото присъствие не е в полза на стенописи
с бои от растителен произход, което автоматично води до ограничения на
посещенията.
В Голямата Косматка |
За разлика от дунавската
си посестрима, вече 45 години Тракийската гробница в град Казанлък,
която е по-стара от силистренската, се радва на близо 50 хил. посещения всяка година. Още през 1974 г. е изграден нейният „двойник“ в мащаб 1:1, на когото човешкият дъх, стъпки и допир не могат да навредят. Светкавиците на фотоапаратите и на съвременните телефони също са безвредни за двойника на старината, която вече 40 години е част от българския списък на паметници под закрила на ЮНЕСКО в ООН.
На метри от Казанлъшка гробница в парка Тюлбето |
Къщата на
изтъкнатия български писател, художник и обществен деец е превърната в
Литературно-художествен музей, който, независимо от остарялата си стилистика, е
достатъчно богат, за да остави трайно впечатление у всеки посетител. С подобни
обекти казанлъчани са уважили и други известни българи: Родна къща-експозиция „Акад.
Дечко Узунов“, Родна къща-експозиция „Проф. Ненко Балкански“, Дом „Петко
Стайнов“.
Кът на „Кремона“ в Исторически музей Казанлък |
Добра комбинация
в една сграда са историческият музей и картинната галерия,
Подобно на други
обекти от този ранг, и в казанлъшката гробница най-ценни са стенописите (намереното в нея злато е незначително, тъй като
отдавна обектът е бил похитен и ограбен),
„говорещи“ за обреди, характерни за отдавна отминали времена. Накратко: те
пресъздават „вричане“ – сватба и погребение по тракийски образец, което личи от
изображения на цар с венец на главата, на майката земя, още на виночерпци,
музиканти, хора с дарове и колесници. Според Херодот, иде реч за поведение в
чест на тъга, пир и на надбягваниs, провеждани след изграждане на могилата.
В Музей на розата |
През последните години в района на столицата на Долината на
розите (вече и на тракийските владетели) има и
други подобни обекти, изкушаващи туриста, независимо дали той минава пътьом или
се е засилил изрично да ги посети, за да ги впише в трофеите си от впечатления.
Става дума за няколко могили, които вече са достъпни за външни хора – срещу
съответно заплащане, разбира се. При това те са незначителна част от общо
1 500 могили в околността, чакащи атаката на археолозите, които винаги са
с надеждата да изненадат публиката, зажадняла за нови открития.
Понякога медийното внимание към определен археолог,
словоохотлив пред камера и микрофон, води до бъдещ интерес от страна на
любителите на туристически забележителности. Така се случи и с т.нар. Голяма
Косматка, намираща се на километър от историческия град Шипка. За радост –
неограбена, при това най-вероятно „посветена“ на Севт III.
На дъното на яз. „Копринка“ е погребан град Севтополис – столица на Одриското
царство. Той предстои да „оживее“ във вид на островен пръстен на естествената
си площ от 50 декара с укрепена стена, храм, и, естествено, със съвременни привличащи
форми за туристически харчлък. В музея в Казанлък има възстановка в мащаб, която
показва като на длан как евентуално е изглеждал градът с идеята за негово мечтано
възпроизвеждане във вид на атракцион.
Около 10 години продължават археологическите разкопки в
района върху няколко съседни могили.
За да се появи през 2004 г. благодарение на археолога Георги Китов най-голямата от гробниците, приемаща вече години наред хиляди посетители. На 7 м пред фасадата е открита бронзова глава от статуя на мъж на средна възраст с мустаци и брада. Предположението е, че е на Севт III и иде реч за антично произведение на изкуството, дело на Силанион – един от най-известните ваятели от древна Атина. На 10 км е Севтополис, което е един от аргументите за припознаване на могилата в негова чест. Любопитна подробност е, че намерената във воинския гроб кутийка за средства за разкрасяване е повод да се твърди, че е принадлежала на Береника, съпругата на Севт.
В Къща музей „Чудомир“ в Казанлък |
Другата
популярна могила е Гробично-култов комплекс „Оструша“ (появява се през м. април 1993 г. при разкопки на екип с ръководител Г. Китов). В него най-интересно е
помещението на север от центъра на храма. То е монолитно, издялано от огромен
каменен блок с размери 2,5 х 3,5 х 2,5 м. Разстоянието между двете могили е
един километър.
„Дамасцена“ в
село Скобелево – това е първата частна дестилерия (започва като
малка семейна фирма на двама братя) за производство на розово
масло в България, създадена през 1991 г.
В царството на розата от Дамаск са на разположение „само“ 150 вида от кралицата на цветята и става ясен целият процес на преработка в съвременния му вид. Началото на комплекса представлява арка с тракийски мотиви, начело с огромна скулптура на царицата.
Розовото масло се вари като ракия |
Не всеки българин може да бъде през месеците май и юни в този район, за да усети аромата на розите по време на беритбата, но тук, както пишат в рекламите, „можете да изживеете магията на розобера, да проследите отблизо технологията на розоварене (водно-парна дестилация на два тона топла вода и половин тон розов цвят – така при 27 градуса розовото масло изплува на повърхността), както и да се докоснете до традициите на старинното производство“.
Береника и Севт на входа на Комплекс „Дамасцена“ |
Първата музейна експозиция за казанлъшката
маслодайна роза е открита през 1967 г. в сградата на Института по розата и
етеричномаслените култури в града, а през 1969 г. тя
прераства в Музей на розата, преместен в
специално построена сграда в парк „Розариум“ през 2016 г. Над 15 000 експоната разказват за
поминъка, съхранен и развит понастоящем в България в 54 розоварни. Тук може да се проследи производството на розово
масло от вековете назад до наши дни – в снимки, обяснения и етнографски
материали. За първи път Празник на
розата е организиран в Казанлък през 1903 г. и всяка година в първите
събота и неделя на месец юни в града той
предлага на посетителите незабравими спомени, свързани с красотата, веселието и
гостоприемството на жителите на българската „розова долина“. Още преди Освобождението на
България от турско робство по нашите земи е имало около 10 000 дка
насаждения (сега са близо три пъти повече) и тогава количеството произведено розово масло е достигнало
до един тон годишно. В момента в България се произвежда 60% розовото масло в света.
Смесен хор „Седянка“ на фона на „Дамасцена“ |
В началото на
третото десетилетия на 21 в. в България има 9 туристически района и „Розова
долина“ е един от тях. За отбелязване е, че неговата столица – град Казанлък, който не е областен център, е централен град на район, за разлика от всички останали - София, Варна, Русе, Пловдив, Смолян и др. На фона на всичко
споделено е очаквано неговата специализация да е „Здравен и културен туризъм“ с
разклонения на други подвидове на туризма: балнео и СПА, културно-познавателен, приключенски и екологичен,
планински пешеходен и възстановителен, както и винен.
Няма коментари:
Публикуване на коментар