2013 г. - т.нар. татарска махла |
Още от стари времена село
Атмаджа/Ястребна е съставено от две махали, разделени от дълго и дълбоко дере с
кладенец, чиято вода била годна за пиене, както и голяма чешма до Давидовите,
предназначена за водопой на животни. Едната махала – по-голямата, е била населена
с турци, другата – с татари, които що-годе се понасяли помежду си. Едните и
другите си построяват свои джамии за изповед на религиите си.
След изселването им цели български
родове от с. Калипетрово тръгват към селото с цел закупуване на къщи, дворове,
градини и ниви. Често разплащането се извършвало на бартерна основа без
надлежни документи за покупко-продажба (на
юнашко доверие). Разликата между двете махали е тази, че
турската била по-многобройна по население. По-известните от
първите заселили се родове, дошли от Калипетрово, са: Белчеви,
Братанови, Върбанята, Лелекови, Вълчанкови, Мангозови, Златеви, Енгьозови,
Райкини, Пехливанови.
Татарите от своята махала се изселват в
близкото село Любен. На тяхно място се заселват други родове от Калипетрово:
Чанкови, Домусчиеви, Узунята, Кючукови, Казакови,
Ковачата, Кафеджиеви/Кинджакови, Казакниколови.
В своето съвместно съжителство те създават затворена общност с характерна своя самобитност със собствени нрави и
обичаи, взаимна обвързаност чрез сватосване от ранна юношеска възраст, тъй като
женитбите
се
извършва само между между представители на местните родове и в много редки
случаи с роднини от Калипетрово, Проф. Иширково и Брадвари.
Диалектът им е бил близък до източното
наречие и е рудно разбираем от външни хора. Нещо повече – за тукашните,
живеещи в своеобразната си идилия, „новото“ трудно си пробива път, защото до
тях не достига никаква външна информация. В селото дълги години са живели на
„тъмно“ (газени лампи, свещи, кандила
и фенери) – електрическото осветление достига до ястребинци през 1962 година,
вкл. със собствени средства както за електрификация, така за водопровод.
А и за
сграда за ново училище – всичко това в името на „прераждане“ на селото. През годините на румънската власт –
1918-1940, е построена едностайна сграда за училище, в което са преподавали
учители румънци, но българчетата масово бягали от час, защото не искали да учат
чуждия език, тъй като им бил труден. По тази причина голям бич е била
неграмотността на хората.
Тодор Георгиев - авторът на „Из пожълтелите страници на село Ястребна“, на млади години |
След 1940 г., т.е. след възвръщането на Южна Добруджа към България, са водени занятия с възрастните хора, за да бъдат ограмотявани и така се засилва интересът към образованието. Постепенно все повече семейства изпращат децата си да учат и в по-горните класове. Първите среднисти са от 1930 г. – Вълчо Георгиев, Стоян Радев и Курти Куртев.
Вторият бич след неграмотността в
продължение на десетилетия е смъртността, най-вече сред децата: туберкулоза,
тиф, заушка, синя пъпка – всички тези болести са вечен спътник на
ястребинци. Дълго време изражданията са
дело на баба Николайца, поради което имала уважението на цялото население. За
отбелязване – кръщавки и венчавки са се извършвали в съседни села, най-често в
Добротица, където е най-близката църква (от края на 19 в.) По празници обикновено жените се извозвали с каруци, за да отидат на
литургия.
При така описаната обстановка на
практика в годините преди 1944 г. малцина завършвали трети клас, след което
отивали да учат занаяти като бръснарство, шивачество, кожухарство,
железаро-ковачество. Така в ковачниците на Георги Костов и Иван Маринов са
ремонтират каруци и се точат сърпове и брадви; подковават се коне, дори и на
придошли от други села.
В същото време бръснарниците на Йордан Йорданов, Иван
Давидов и Николай Радев в 40-те-50-те години на миналия век едва-едва са
обслужвали многобройните си клиенти. И днес се помнят късите и дълги кожуси на
кожухаря Стоян Георгиев – Чаньо, известен в целия район.
Началото на 60-те години на 20 в. - една от последните групи в някогашната детска градина |
Средата на 60-те години на 20 в. - три поколения в един кадър - ястребинското семейство Георгиеви, което е от рода на Узунята |
М. септември 2018 г. - място за водопой, а къде са животните? |
С времето се явяват дърводелци и изработват
по-съвременни легла, достъпни отначало за по-заможните хора. Храненето започва
да става на дървена софра, наричана сини, около която се нареждат членовете на
семейството. Приборите за хранене са дървени лъжици и вилици, закупени бартерно
от пътуващи търговци, а в кухнята са използвани глинени съдове (паници) и пахари,
изработени от грънчари.
Важно събитие в живота им са годежите и сватбите,
кръщенетата и религиозните празници. При първите две събиранията се извършват в
домовете на хората. Калеските сватбарки, облечени в носии, с бъклица в ръка, не
пропускат къща да калесат. Там, където свърши виното в бъклицата, домакинът е длъжен
да я напълни от своята реколта, за да продължат калесващите нататък.
Учители и персонал на училището в с. Ястребна в края на 50-те години на 20 в. |
Срокът на годежния период е неопределен.
Даренията от сватбарите са често предмети за лично ползване – глинени чаши и паници,
дървени лъжици и вилици. Веселието завършва с изпращането на младото семейство,
„строено“ на изходната порта. Другият празник, който се празнува с голямо очакване,
е кръщенето, провеждано в дома, където живее младото семейство.
Посетителите и гостите поднасят подаръци
за детето – най-вече дрешки, пелени, терлички и др. Тук важни гости са повече
жените, близките и роднините. Традицията повелява името на новороденото да бъде
на един от родителите на бащата, в редки случаи на кръстника или кръстницата.
Рождените дни са табу, защото малцина знаят точно на кой ден са родени,
обикновено се помни, че е по гроздобер, по жътва, около Великден и Коледа.
Празниците Сурваки, Коледа и Великден се
провеждат на мегдана сред селото. Сурвакарите – деца, тръгват след полунощ да
посещават всеки дом и мяукат, докато им отвори стопанинът. На тях стопанката
подарява домашни гевреци, но може и стотинка, ако има. Тук обезателно се
посещават всички домове с цел да не се обидят бедните и многодетни семейства,
като обходът е до изгрев слънце.
За разлика от сурвакарите, коледарите са
младежи, т.е. ергени. Предварително научават няколко песни, подготвени от
възрастен бивш коледар. До полунощ на Бъдни вечер репетират и тръгват от къща на къща да
изпълняват поне една от научените песни, след което домакинът ги посреща с
кравай, парче месо или с пари, но и с вино.
И тук обичаят е да
бъде уважена всяка къща, независимо дали стопанинът е беден или богат. На
следващия ден младежите разпределят събраните краваи/хлябове, парчета месо и
пари. Част от събраното се раздава на бедни и многодетни семейства, а
останалото е за съвместен гуляй.
Някъде там в ниското между ширналите се ниви е кариерата, наричана още варовиково находище |
Каруците и колите са с по-голямо
разстояние на предните и задните си колела. Оборудвани са с дълги ритли с шишове (на
местен диалект се наричат ангъчи), за да може
първият ред снопи да се забият устойчиво. Вършеенето са извършва на подготвени
хармани, може и в самия двор на къщата, но в повечето случаи става в края на
селото или на селския мегдан. Харманът е добре отъпкан, а в средата е забит
устойчив дървен стълб за завиване на въжето с вързани два-три коня, обикалящи
равномерно за овършаване на зърно, както и на боб.
Впоследствие се появява диканята,
теглена от впрегнат добитък. За отделяне на сламата от зърното се използват
дървени вили с много рогове, след което зърното с дървени лопата и дворски
метли се събира накуп. За да се отсее се изчаква да духне вятър към залез
слънце и след хвърляне нагоре във въздуха се получава чистото зърно.
По-богатите стопани си купуват с времето
веялки (макини) и чрез видове
отделят зърното. От смляното на брашно зърно започва домашното приготвяне в
домашни пещи, изградени от майстори, на хляб на големи пити – по 6-7 броя – за
цяла седмица. Пещите се опалват много добре с дърва – вършинак, за да станат готови
за опичане на хляб, на козунак, на тави с месо (за
празниците). Естествено, животът
е предизвикал местните хора към икономия, защото немотията ги е сграбчвала
често отвсякъде.
Тя ги е научила на взаимопомощ като да
дадеш „назаем“ за клечка кибрит, жарава на керемида, чаша оцет, лъжица сол, купичка с брашно, канче с газ и др. необходими продукти. Магазинът в селото е бил само
един, но количествата са малко, а и парите най-често не са стигали. В годините напред мъжете тръгват за града да
продадат излишната реколта, за да имат „парични знаци“, които, за отбелязване,
в семейството само те познават.
В отсъствие на часовник часовото време
се е измервало по положението на човешката сянка и на сянката на дърветата. За
ястребинци „времето“ означа: сутрин – изгрев на слънце, за обяд – слънцето е високо,
икиндия е преди залеза на слънцето. По-младите започват да купуват джобни
часовници, а по възрастните – будилници, но сверяването е ставало по много труден начин.
На
помощ им идват отново слънцето и сянката, защото хората са знаели само числата
на циферблата на малката стрелка. Така с голямата не могат да определят точното
време и използват към числото на малката стрелка думата „емен“ – „емен напред,
емен назад“. За половинка или четвъртина от часа се е казвало „около“. Радиото
в селото навлиза в селото заедно с електрификацията през 1962 г. Любопитното е, че почти веднага и бедни, и
богати, намират пари за радиоапарати.
Проблясък в развитието на селото
настъпва в годините след създаването на ТКЗС, благодарение на ентусиазма и
стремежа да се даде път на „новото“. В продължение на 26 години председател е
Харалан Костов. В околията ястребинци винаги приключват с много добри резултати
по почти всички икономически показатели. И тъкмо нещата потръгват, в началото
на 60-те години започва масово изселване към градовете Силистра и Дулово, както още към
селата Калипетрово и Айдемир.
Събарят се къщи, изоставени са дворове,
градини опустяват, докато в други населени места доскорошните ястребинци градят
нови домове и различен от досегашния си живот. През 1962 г. селото наброява 492 души и само няколко години след това
остават само две семейства: Курти Златев и Станка, Николай Радев и Димитра. Основна причина за
разселването е закриването на училището и на читалището, както и липсата на
работа. Така местните стигат до извода: „Машинко орал, машинко сял, машинко
прибрал реколтата и накрая машинко взел всичко“.
А след установяването на родовете в
селото 7-8 десетилетия по-рано разрастването става главоломно, тъй като има
голяма раждаемост – почти няма семейство под 4 деца. Примери: Коста Мангоза има
трима синове – Иван, Георги, Харалан, както и дъщери – Йордана, Калица, Вела,
Станка, Жеча. Георги Узунов има петима синове – Недьо, Пеньо (убит през Първата световна война при Тутракан, за
което царят на България изпраща възпоменателница),
Велико, Стоян/Чаньо, Йордан (баща на автора
на спомените), и две дъщери – Елена и Пена. Друг примери –
Върбанята имат синове Иван, Симеон, Георги, Димитър и отделно дъщери.
В известни периоди от време обаче
условията да живот стават по-трудни и започва постепенен разпад на семейства,
т.е. на тяхното роене, отделяне от фамилията. Всяко семейство вече мисли за
собствен дом и за обработка на земя, даваща поминък. Междувременно като
втори източник на доход става отглеждането на животни – коне, волове, биволи, необходими за обработка на земята, снабдени със съответно оборудване – плугове, брани и др.
Дворовете започват да се пълнят с
домашни животни – овце, кози, крави, свине, както и птици, необходими за
задоволяване на нуждите на многолюдните семейства. Големи са стадата на Йордан
Койчев и на Велико Христов – всяко от тях е с по 100-150 овце, докато останалите
семейства имат по 20-25. Селото разполага с обширни мери за паша на
животните. Така във всеки дом се приготвят млечни продукти, съхранявани в
специални дървени качета и мехове от животински кожи, за да не привършват още
през зимата.
Съвместното мирно съществуване между
родовете се осланя и на сдружаването по родова линия за помощ в усилната
земеделска работа, както и за навременното прибиране на реколтата при жътва,
вършитба, коситба; прибиране на царевица, слънчоглед, боб, дини, слама и др.
В
селото хората не се делели на бедни и богати, защото са били от една „черга“ –
най-често бедни – с тъкани дрехи – с „яма до яма“. Облеклото обикновено е от вълна или
памук: от остриганата вълна са предели, тъкали, за да обличат семействата си. И
тук взаимопомощта между жените е играела голяма роля в сновене, тъкане, шиене,
докато се появят занаятите в близките села и градове.
Срещите на семействата от съответните
родове са неотменна традиция по големите празници и в чест на именни дни. Събор
селото няма, но често са посещавани съборите на селата, от които са дошли
предците на ястребинци – Калипетрово, Проф. Иширково, Брадвари и в околните
села. Празничните дни са чествани на мегданите, където се събират хора от двете
махали. Музиканти са местни начинаещи гъдулари, кавалджии, хармоникаджии, а на
по-късен етап и акордеонисти.
С течение на времето селото се към
общуване със съседните им села, което разширява кръгозора на населението му. Въпреки,
че е самобитно и по своему закостеняло, то живее в уважение с другите етноси
наоколо – турци и татари. Гостоприемството е най-характерен белег на хората от
този район – хората са готови да помогнат с всичко, което имат.
През годините селото се управлявало от назначен кмет (пълномощник) и от помощник
глашатай. Сред тях са Стоян Георгиев Димитър Великов, Велико Димитров-син и
Стефан Василев Радев. Тяхната власт била освен да изпълняват задачите,
поставени от общината, но и разрешавали възникнали спорове между съселяните в
присъствие на определен съветник. Следели също за нарушения в селото за кражби
на стопанска продукция.
За кметска канцелария е била определена
една от стаите на къща, изоставена и подарена от собственика й Койчо Койчев,
изселил се в град Силистра. Голямата стая се ползвала за читалище и кафеджийница,
а средната била отредена за библиотека. Впоследствие голямата стая става зала
за т.нар. забави и игри, както още за
провеждане на вечеринки, събрания и други общоселски мероприятия.
През годините селото е прехвърляно от
една община към друга. След 1940 г. държавата го прикрепва към общината в с. Златоклас,
Дуловска околия. През 1959 г. е вече към общината в с. Добротица. Зората на
демокрацията го огрява в общината с център с. Ситово. През всичките тези години
нито една община не е изработила кадастрален план на селото и обработваемата
земя.
След изселването си собствениците и
техните наследници подават декларации за собственост на имоти без застроени
постройки, а общинската управа им начислява данък сгради и такса смет. Хората отправят
жалби до общината в с. Ситово, но управата мълчи и не дава никакъв отговор.
Селото има и своите герои, дали живота
си за Родината: Пеньо Георгиев, Минчо Минчев, Стоян Стоянов Георгиев, Добри
Георгиев Недев, Никола Йорданов. От Ястребна са излезли петима учители. Родом
от там са и художниците Георги Райчев – работил в Добротица и Дулово, и синът
му Валентин Райчев – работил в Дулово и в Силистра, като негови творби има и
във фонда на Художествена галерия Силистра.
Ястребинец е дългогодишният директор на Исторически музей Дулово Белчо Маринов. Иван Радев дълги години бе начело на някогашната кариера край село Поп Кралево. Йордан Петров - учител и зам.-директор в някогашното СПТУ по машиностроене в град Силистра. Потомък на Узунята в селото са юристите Николай Николов – директор на дирекция „Правна“ в Общинска администрация Силистра, както и Петър Петров - дълги години в Районна прокуратура Дулово. Оттук е родът и на бизнесмена Младен Михалев.
Ястребинец е дългогодишният директор на Исторически музей Дулово Белчо Маринов. Иван Радев дълги години бе начело на някогашната кариера край село Поп Кралево. Йордан Петров - учител и зам.-директор в някогашното СПТУ по машиностроене в град Силистра. Потомък на Узунята в селото са юристите Николай Николов – директор на дирекция „Правна“ в Общинска администрация Силистра, както и Петър Петров - дълги години в Районна прокуратура Дулово. Оттук е родът и на бизнесмена Младен Михалев.
За съжаление, селото днес е на отмиране. Кажи-речи само баба Яна (дъщеря й Йорданка Ковачева дължи години бе фактор в Общинска администрация Силистра) и нейният връстник Тодор - всеки в махалата си, са останали за постоянно от „онова време“, и независимо от сериозната си възраст, тя продължава да се грижи за пчелите си, а той за личното си стопанство. Има обаче и нови жители на селото - предимно гледачи на животни, дошли от съседни села, защото, както и в далечното минало, така и днес по тези терени има място за добра паша.
Продължава да е действаща близката кариера, вече частна собственост, защото камъкът й е сред най-добрите в Североизточна България. Земите на собствениците са дадени под аренда на различни сдружения. И само паметникът на загиналите за освобождението на България, кой знае защо изграден край неподдържания от десетилетия гробищен парк, вместо на лично място край пътя Силистра - Йорданово - Дулово, напомня, че тук е кипял живот от съвестни, работливи и загрижени за поколенията си граждани от шиковската етническа група, част от голямата полянска група, формирала в продължение на векове в годините на османското владичество по нашите изконни български земи.
За тях очакваме да научим повече от дадената под печат книга „Шиковци“ на д-р Йордан Касабов, историк и етнолог от Силистра. В нея е намерено място и за село Ястребна, защото по население то се родее с Калипетрово, Брадвари, Проф. Иширково, Алеково и др. села от Крайдунавска Добруджа.
За тях очакваме да научим повече от дадената под печат книга „Шиковци“ на д-р Йордан Касабов, историк и етнолог от Силистра. В нея е намерено място и за село Ястребна, защото по население то се родее с Калипетрово, Брадвари, Проф. Иширково, Алеково и др. села от Крайдунавска Добруджа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар