Докладът за 2015 г. за
изпълнението на Национална стратегия за учене през целия живот (2014-2020) отчита
положителни промени по отношение на системите за кариерно развитие на учениците
и при възрастните. Документът, който съдържа информация за изпълнението на
дейностите и задачите, заложени в Плана за действие за 2015 г. по стратегията,
беше одобрен на днешното правителствено заседание.
Според доклада, в сравнение с
2014 г. броят на учещите в прогимназиалния етап възрастни нараства с 12 на сто.
Преобладаващата част от тях (75,3%) са записани в различни програми
за придобиване на степен с професионална квалификация.
Прегледът по възрастови групи на
участвалите в дейности по учене през целия живот (УЦЖ) през последните шест години показва, че най-активна е групата на 25-34-годишните,
като нейният дял нараства непрекъснато. Слабо остава равнището на участие в УЦЖ
на хората на възраст над 45 години, които всъщност имат сравнително най-силна
потребност от обучение за актуализиране или повишаване на знанията и уменията
им за новите технологии.
Положително се оценява и
същественото намаляване на дела на младите хора на възраст 15-29 навършени
години, които не участват в образование и обучение и не работят – от 25,7% през
2013 г. на 24% през 2014 г. и 22,2% през 2015 г. По този показател намалява и
разликата със средния дял в ЕС – от 9,8% разлика през 2013 г. до 7,4% през 2015
г.
Образователната система успява да
обхване голяма част от населението и да го задържи до завършването на средно и
висше образование, като по тази показател България се представя доста по-добре
от много държави в ЕС. Въпреки различията в отделните райони на страната,
досегашните политики, насочени към подобряване на тези показатели, дават
резултат и тенденцията през последното десетилетие показва, че процесите са
устойчиви във времето, като делът на хората с висше образование ще заеме все
по-голям дял в образователната структура на страната.
През 2015 г. за четвърта
поредна година се увеличава относителният дял на лицата с висше образование
сред младите хора на възраст 30-34 години, като достига 32,1 процента при
среден показател за ЕС 38,1 на сто. За 2016 г. страната ни заема 20-о място
сред 28-те държави членки на ЕС.
Докладът отчита, че
професионалната общност от сектора за учене на възрастни в България, вече е
част от EPALE (Електронна платформа за учене на
възрастни в Европа), което
позволява подобряване на резултатите и предоставя на всеки професионалист
достъп до съдържателни ресурси и практики за по-висококачествено учене.
За преодоляване на някои дефицити
се очаква да се използват възможностите на ОП „Наука и образование за интелигентен
растеж“, за да бъдат стимулирани децентрализацията на определени дейности и
ангажирането на нови действащи лица в полето на ученето през целия живот, вкл.
развитието на местни партньорства.
Няма коментари:
Публикуване на коментар