От Лопушанския манастир, където 10 години е служил Негово Високопреосвещенство Доростолският митрополит Амвросий, започна тридневният (31 март-2 април 2017 г.) добруджански тур из светините – духовна обител във Видинска епархия и Северозападна България. В програмата: посещение на манастирите Чипровски, Изворски, Добридолски и Клисурски, както още на Видин, Белоградчик, Чипровци, Арчар, Берковица и др. населени честа).
Той бе организиран от архимандрит Емилиян с участието на миряни от енориите Силистра и Алфатар, както и на представители на Туристическо дружество „Дочо Михайлов“ Силистра и Смесен хор „Седянка“ при Народно читалище „Доростол 1870“ Силистра.
Поклонническият тур е поредна възможност на хора от различни възрасти да се докоснат до места, в които повече от 10 века се е раждала, развивала, умирала и отново възкръсвала българщината и свързаната с нея Христова вяра. В случая обект на внимание са църкви от стари и нови времена, както и манастири (общо 9 в епархията на Северозапада), съхранявали култура, книжнина и борчески дух.
Пътуването на добруджанци започна от Лопушански манастир „Св. Йоан Предтеча“, понастоящем обитаван от монашеско братство, състоящ се от църква(подобна на храма в Рилския манастир), стопански и жилищни сгради с два чардака в съвременен манастирски архитектурен стил, и 160-годишна белокаменна чешма с три чучура (от които, за съжаление, в момента не тече вода). Твърди се, че тук патриархът на българската литература Иван Вазов е творил част от романа „Под игото“. Някога е имало килийно училище, а още по-преди – в годините на Второто българско царство, и друг манастир, възстановен от трима чипровски монаси през 19 в., за да бъде свидетел и на национално-освободителните борби.
В каменния градеж на църквата са издълбани релефи с фигури на мъже, животни и отделни глави. Показан е мъж, подпрян на пушка, и с размахана сабя. Тук е един най-красивите олтарни иконостаси в Северна България, дело на майстора от самоковската художествена школа Стойчо Фандъков, прародственик на столичната кметица Йорданка Фандъкова. Входът на църквата се краси от гигантска секвоя, засадена в чест на раждането на последния български цар Симеон Сакскобургготски, записал в биографията си и премиерски мандат (2001-2005 г.).
„Не е хубаво, че няма да останете по-дълго време, ако бяхте се обадили, щяхме да ви нагостим с хубава манастирска рибена чорба“, казва на изпроводяк монахът, посрещнал силистренската група, пропуснала да види и по-малката църква, в която се служи през зимата.
Секвоята пред храма в Лопушански манастир |
Чипровският манастир, основан от католици през 10-и век, и опожаряван или разрушаван поне 6 пъти (от 1404 – при въстанието на Константин и Фружин до 1688 г. след Чипровското въстание), е друга интересна обител, намираща се в подножието на Язова планина. Възстановяването като православно място става през 18 в. Създадени са връзки с някои руски манастири и са изпращани представители в Русия. На границата между 18 и 19 в. Павел I – тогавашен руския император, подарява на манастира престолно евангелие със сребърен обков (днес e в Националния исторически музей София).
Според сайта за български манастири: „По време на въстанията в Северозападна България, Чипровският манастир приютява няколко хиляди четници. Самите монаси се включват като въстаници в Ломското съзаклятие от 1867-1868 година. През юли 1876 г. в близост до манастира сражения водят четите на Панайот Хитов и Филип Тотю“.
Малка костница съхранява останките от борци за освобождение преди всичко по време на Чипровското въстание. Трима са монасите, грижещи се за манастира, в който мегдан делят дървени и чугунени клепала. В средата на двора се издига манастирската църква на „Св. Иван Рилски“, датирана към края на 18 в. и обновена през 1829 г.
Старият храм във Видин |
Първата света литургия в катедралния храм „Св. Димитър“ в град Видин, започнат през 1885 г., е през 1900 г., макар неговото освещаване да е години по-късно през 1926 г., когато е зографисана. Градежът на църквата продължава около 40 г. Той е с 1-1,5 м по-широк от събрата си „Успение Богородично“ във Варна, по чието подобие е архитектурният му проект. Със своите 33 м е трети у нас храм по височина и втори по големина след патриаршеския „Свети Александър Невски“ в София.
Подходът към крепостта Баба Вида |
Ръка от мощите на митрополит Кирил е сред най-ценните в храма, духовно чедо на митрополит Антим I, негова катедра като видински владика, преди да бъде избран 4 години по-късно за пръв български патриарх в новото време.
Любопитно е, че мощехранителницата е дарение от румънка, която е посетила храма в поклонническа група и е получила чудо от съприкосновението си с мощите на светеца покровител на епархията. И други силни молитвеници пред бога има във видинския митрополитски храм: на Матрона Московска, на Александър Свирски и др.
Любопитно е, че мощехранителницата е дарение от румънка, която е посетила храма в поклонническа група и е получила чудо от съприкосновението си с мощите на светеца покровител на епархията. И други силни молитвеници пред бога има във видинския митрополитски храм: на Матрона Московска, на Александър Свирски и др.
Силистренци сред изложба в крепостта Баба Вида |
В миналото Видин е солиден град, имало е нужда от много храмове (сред тях састаринният храм „Св. Пантелеймон“, разположен в двора на Видинска митрополия, църквата „Св. Петка“ и митрополитската църква „Св. Николай“, а тази в Арчар –„Успение на пресвета Богородица“, е една от най-впечатляващите).
Както и 9 манастира на територията в епархията, защото са били изпълнени с хора, за разлика от сега, когато демографската и икономическата криза играе фатална роля в развитието на региона, впечатляващ с красива природа, славно минало и колебливо в житейски план настояще, стана ясно от беседата пред силистренските поклонници, изнесена от Негово Високопреподобие архимандрит Исаак, духовен надзорник на Видинска епархия.
Разбира се, Видин е и градът на крепостта „Бабини видини кули“ (площ 5 дка), изградена на голям завой на река Дунав, и считана за най-запазена от Средновековието у нас. В основата й е римска крепост, достроена по средновековен български образец. В края на първото българско царство издържа 8-месечна обсада, а във Второто е най-важното укрепление в държавата.
Крепостта Баба Вида играе важна роля и през османския период, когато стават факт редица още строителни дейности, но най-голямото разширение е по време на управлението на цар Иван Срацимир, управлявал т.нар. Видинско царство. В края на 18 в. крепостта (днес със статут на музей, обзаведен и с „летен театър“), вече не се използва за отбранителни цели, а служи предимно за арсенал и за затвор.
Храмът в село Арчар |
Друга историческа и архитектурна забележителност във Видин е сградата, известна като Конакът. От 1956 г. е музей с историческо предназначение да представя експозиция за периода до 1878 г. (поостаряла като стилистика).
Заедно с крепостта и Кръстатата казарма, той влиза в историческия комплекс на града към местния РИМ. В миналото зданието е записало в „биографията“ си роля на административен център на българската църковна община, както и на полицейско управление.
Заедно с крепостта и Кръстатата казарма, той влиза в историческия комплекс на града към местния РИМ. В миналото зданието е записало в „биографията“ си роля на административен център на българската църковна община, както и на полицейско управление.
Сред миряните бе и група туристи от ТД „Дочо Михайлов“ Силистра |
Сред най-впечатляващите моменти от преживяванията в Дунавския
пограничен район, чиято съдба е между най-драматичните в българската история, е
посещението на духовна перла на Северозапада – Клисурския манастир „Св. св. Кирил и Методий“
(№4
по големина в България),
който от 2008 г. насам е действаща девическа монашеска общност. На
практика духовният код на манастира има своето продължение в лицето на 6 монахини, българки от Вардарска Македония
(начело на тяхната дейност е игумения
Таисия),
след като през месец май 2007
година „тези
много добри сестри“ се заселват в манастира.
Манастирът се намира в землището на село Бързия между градовете Берковица и
Вършец,
и е основан по времето на цар Иван Асен II в 1240 г., когато се е наричал Пустия. В следващите няколко века
многократно е разрушаван
и е възстановен през 19 в. от
йеромонах Антим (Александър Дамянов от Берковица).
През 1869 г. той
гради магерницата, а
след това параклиса „Свети Никола“, аязмото и храма (построен върху естествен хълм през 1887-1890 г., модернизиран през 1926 г.,
реставриран и зографисан от Георги
Желязков и Георги Богданов
през
1936-1937 г.). Най-дългогодишен
игумен е Антим III,
който служи в манастира от 1945 до 1987 г.
Музеят на килимарското изкуство в Чипровци също е място за незабравими спомени |
Иконите са от 1891 г.,
създадени в стила на Дебърската школа. Тук е имало килийно училище и винаги е
извършвана селскостопанска дейност. През 2008 г. към манастира е създадено
иконописно ателие за изработка на икони с качествени природни материали (липово дърво, платове от памук,
вълна и лен; смоли и 24-кратово злато – за фон; креда, туткал, гипс – за бяла основа на 9 нива; стъкло и шкурка – за идеална гладкост;
минерални бои от цял свят – някои от които се обработват по стари рецепти –
примерно с жълтък, ленено масло и бяло вино, за да се получат уникални и трайни
цветове; лакове за запечатка и др.).
Покрай всичките си задължения монахините работят и в своеобразната работилница за
уникални икони по охридски образец, пресъздадени в източно-византийски стил от
10-11 в.
Домакинът на тържеството в Клисурски манастир - протосингелът на Видинска епархия Негово Високопреподобие архимандрит Антим (правият в средата), заедно с отците от Доростолска епархия |
Практика е в манастира
разходката да мине задължително през ателието, придружена с нагледна лекция за
иконописването, пресъздаваща начина на подготовка на основата на иконата –
дъската, което е дълъг и важен процес. Според изработващите тези великолепни
примери на изобразителното изкуство, иконописецът трябва да е духовно
подготвен, той трябва добре да познава житието на светеца, когото ще изобразява
с благововейно отношение и с молитва, защото „бог рисува чрез неговата ръка“.
Идеята е да се спазва
вярването, че „светците са живи в небесата и се молят за нас“. Не е случайно,
че част от монахините, изработващи икони в Клисурския манастир, имат подходящо
за извършваната работа образование, за да предават по най-автентичен начин това
изкуство, завещано от преди десет века по българските земи. Тук е единственото
място в България, където иконите се работят по неповторим начин, при това по
каталог и само след поръчка, като най-малко месец отива за създаването на една
икона.
Според религиозните
философи, „манастирите са места с подчертано божие присъствие, тъй като там се
прави връзката между земята и небето в името на духовната утеха и благослов“, необходими
винаги, но най-вече във времена, когато се живее неспокойно, както е в момента,
тъй като хора без вяра и без общочовешки ценности създават проблеми на всички
останали. А открай време разбирателството и вярата са път към решаване на
вечните проблеми пред хората – бедността и болестите, омразата и враждебността.
За всички тези неща
пред миряните от Силистра по време на тържествената вечеря говори протосингелът
на епархията с център Видин Негово Високопреподобие архимандрит Антим (Антон Руменов Маноилов), родом от Благоевград,
който поздрави гостите и от името на Негово Високопреосвещенство Видинския митрополит
Дометиан. И според него, както по мнението на повечето
православни дейци, в България в момента в училище отсъства „час за добри хора“,
т.е. за т.нар. вероучение, още повече, че училището е неспокоен двор, а обществото съществува без
вяра и коректив в условия на духовна празнота.
Всяка година над 300 мотоциклетисти от Северозапада идват тук в началото на сезона за колективен водосвет за здраве |
Постната тържествена вечеря, съобразена с изискванията
на канона преди Великден, бе придружена с наздравици с пивка манастирска ракия
и завърши с мощно и искрено „На многая лета“, подето от участващите в групата
представители на Смесен хор „Седянка“ при Народно читалище „Доростол“ Силистра.
Както е известно, т.нар. „многолетие“ е на повече от 10
века и е част от православното богослужение, вкл. от времето на византийския
дворцов церемониал, като с него се пожелава дълги години живот и благополучие,
обикновено под формата на солов речитатив и хоров припев. Наред с химна на
България, песнопението традиционно звучи в първите минути след настъпването на
всяка Нова година, но се слуша при сватби, рождени дни, както и при други тържествени
поводи. „На многая лета!“ и до нови срещи в „орловите гнезда на
българския дух“, както нарича манастирите патриархът на българската литература Иван
Вазов.
Няма коментари:
Публикуване на коментар