7/1/2014
В залата на Областна администрация Силистра се проведе
първата за годината среща на представители на най-едрия бизнес в областта, на
директорите на професионални училища, на РИО на МОН, както и на екипа на
областния управител г-н Насуф Насуф. Основна тема за дискусия е бъдещето на
професионалното образование в Силистра на фона на демографската криза в
страната и в региона. Срещата е естествено продължение на други подобни форуми,
провеждани през годините, които не са довели до промени в структурата и в
съдържанието на професионалните училища. Тя бе проведена в навечерието на
приключването в края на м. януари на процеса са изготвяне на план приема за
следващата учебна година „Изкривяването на представата за професионалното
образование започва от семейството, минава през училището и продължава нататък.
Крайно време е, ако искаме да имаме качествено образование, да отидем на преструктуриране,
защото в този вариант не можем да продължим. Усещам страх у всеки от тук
присъстващите да не е първият, нарушаващ съществуващия принцип. Всички заедно
трябва да постигнем най-добрия резултат – производителите на „продукция“, т.е.
на кадри, трябва да се съобразяват с предложенията на бизнеса. Необходимо е да
се засили ролята и на професионалното ориентиране“, това заяви областният
управител г-н Насуф Насуф в заключение на проведената среща.
Кои моменти засегнаха в
изказванията си участниците в дискусията?
В своето експозе
д-р Габриела Миткова, началник на РИО на МОН, сподели тревогата си от
съществуващата инерция и от погрешната стратегия при друга реалност на
ситуацията, определена като драматична. В 4 от професионалните гимназии има
баланс между паралелките, създавани след седми и след осми клас. Отчита се като
неголяма възможността ученици извън община Силистра да идват да учат в
областния град: за родителите това не е целесъобразно по икономически и
социално-психологически причини. Прави се извод, че директорите на училищата
трябва да бъдат мотивирани за нещо по-различно от сегашния момент. В срещата
със своя презентация участва Стефка Малчева, директор на Териториалното
статистическо бюро в Силистра. Според статистиката 92% от фирмите в региона
имат до 9 работни места, каквато е средната за страната картина по този
показател. Става дума за над 3 100 фирми. Едва в 4 предприятия има по над
250 наети работници и служители. За 42,4% от фирмите се казва, че са в сферата
на търговията и ремонта на автомобили, но те осигуряват под 18% от работната
ръка. В сферата на селското стопанство са 12,9% от икономическите субекти,
какъвто е делът и на заетите. 8,6% от фирмите са в преработвателната
промишленост. Почти всеки десети работи в здравеопазването или в образованието.
По предварителни данни към края на третото тримесечие на м.г. средната работна
заплата от 569 лв. в региона е с 200 лева по-ниска от средната за страната.
Най-високи са доходите в държавното управление, селското стопанство, здравеопазването
и строителството. Според данни на Бюро по труда – Силистра, представен от
неговия представител Динко Порязов, 1 725 са обявените през м.г. работни
места на първичния трудов пазар, което не означава, че са нови работни места.
Най-голямо търсене е имало на продавач консултанти, водачи на селскостопански
машини, работници в строителството, шивачи, сервитьори и др. По-малка е била
необходимостта от ел. монтьори, сладкари, работници в горското стопанство и в
дървообработващата промишленост, като статистиката е по Националния
класификатор на професиите. Правят се и изводите: бизнесът трябва да
конкретизира дейностите си. Належащ е и диалогът между образованието и
работодателите.
В дискусията взеха участие и няколко от
присъстващите директори на професионални училища. Елена Георгиева – ПГ по
промишлени технологии „Евлоги Георгиев“: „Проблемът е от години, поради което
изисква задълбочен анализ. Някога в трети курс учениците прекарваха по три дни
от седмицата в реални производствени условия в базовите предприятия, а днес не
е така. Условията за прием са различни от преди – задължителната образователна
подготовка е наравно с професионалната подготовка по учебен план. В
професионалните училища сме в борба между съвестта си и шанса за оцеляване, тъй
като не достигат ученици. Имаме добра производствена база, която не използване,
дори сме без назначени хора в част от нея, примерно за дървообработващата
работилница. При нежелани професии имаме нереализиран прием.“ Георги Аврамов –
ПГ по строителство „Пеньо Пенев“: „Все още имаме възможност да намерим
правилния път. Нашата гимназия е на ръба със своите 61 ученика. За пръв път от
пет години имаме паралелка за подготовка на строители и на строител монтажник,
макар че нуждата я има, но децата ги няма. От две години нямаме прием за
строителни техници. Като непривлекателни се определят професии като кофражист,
зидаро мазач, арматурист, бояджия и др. Трябва да регулираме „пазара“ след осми
клас, защото след седми клас изборът на т.нар. привлекателни специалности вече
е направен. Трябва да знаем от какви професии ще има нужда занапред, за да има
правилен и регулиран план прием в региона. Според статистиката до 2018-2020 г.
ще разполагаме с една и съща бройка деца всяка година, поради което има нужда
от точна диференциация“. Петранка Георгиева – ПГ по механотехника „Владимир
Комаров: „В момента имаме два профила – компютърна техника и технологии, и
автотранспортна техника, но единият от тях може да не остане занапред. В
50-годишната история на училището сме имали обучение по 6 професионални
направления и по повече от 16 професии. Разполагаме с огромна материална база,
вкл. машини с цифрово-програмно управление, за опазването на която имаме
затруднения. Поставяме като проблем дублирането на паралелки в различни
гимназии – например в сферата на различните подразделения информационните
технологии“.
В дискусията свои
изказвания по темата, вкл. с конкретни предложения, направиха и представители
на бизнеса, както и на браншови организации. Димо Мирчев – председател на
Камарата на строителите – представителство Силистра: „Напълно подкрепям директора
на строителната гимназия, че трябва да има синхрон между работодателите,
училищата и желанието на децата в заявката им какво искат да учат. В
строителството се намира трудно дори най-обикновен работник. Няма голяма
разлика в заплащането в сферите на услугите и на производството. Трябва
национална регулация по отношение на осигурителните плащания“. Той бе подкрепен
и от изказването на Евгени Георгиев, член на УС на КС и председател на
Училищното настоятелство на ПГС „П. Пенев". Велико Димитров – зам.
председател на БАСТО: „В Силистра има повече от 320 заведения и не съм
съгласен, че има само 280 работни места в тях – вероятно са три пъти повече, но
в сферата на сивата икономика, защото такива са обстоятелствата. Има и
текучество. За съжаление, не успяхме да въведем препоръките като форма за
наемане на работа. Потвърждавам необходимостта от срещи с бизнеса и образованието“.
Манол Тодоров – председател на Силистренската търговско-промишлена палата:
„Въпросът с приема в професионалните гимназии е важен и е национален. Основният
проблем е, че се движим по две успоредни писти: училищата се опитват да
съществуват, бизнесът има нужда от кадри, а нямаме сблъсък с третата писта,
където се движат учениците. Днешните ученици искат да бъдат в училище, където
се изкарва най-лесно, мечтаят за най-добра професия и за най-голямо заплащане.
Необходим е анализ за региона по темата „Каква е заетостта във всяка област?“ В
допълнение – Станка Лазарова, като изпълнителен директор на СТПП: „Училищата
работят по стари планове. Има нужда от грижа за базите в училищата.
Оперативните програми са инструмент, който трябва да бъде ползван. Необходимо
е конструктивно преобразуване. Има фирми в региона, които работят с
т.нар. „Модел за партньорство“. Направили сме над 150 предложения за изменения
на закони“. Никола Митиков – изпълнителен директор на ЗММ „Стомана“: „Реформите
в образованието, която е консервативна система, са в обратна посока. Отчаян
съм, че няма кадри. Нашата машиностроителна фирма, една от най-големите в
Югоизточна Европа, взема хора от улицата, за да ги обучава. Липсва положително
послание към обществото по отношение на машиностроенето. Проблем са и
„заглавията на професиите“. Недостигат и кадри – преподаватели, което е
резултат от деформациите в образованието. Има нужда от редукция на
професионалните училища. Трябва да се даде друго съдържание в тях, вкл. да се
въведат високи технологии. Няма ги контактите с училищата. Световна практика е
регионалната икономика да определя профила на професионалните училища, вкл. и
да остават произведените от тях кадри да работят в родния край."
В близките два месеца ще
има нова среща с участието на представители на бизнеса, на образователната
сфера и на властта, на която ще се търсят по-конкретни предложения, на базата
на които да се вземат и определени решения. С тях ще бъдат запознати ресорните
министерства, към които са професионалните училища в Силистра.
Няма коментари:
Публикуване на коментар