Споделената от негова
страна информация във формат „среща с хора, отворени за новото“ е на основата на
опита и приноса му в новия „инструмент“, резултат от „развитието на
иновационните и образователните технологии в национален и световен аспект“. ИТ е
в обучителни програми от преди 60 г. в САЩ, от 40 години в Европа и от 20
години в България. За радост на участниците в проявата всеки от присъстващите получи
скъп подарък: „Наръчник по иновативни образователни технологии“. Материалът в
него, който е под общата редакция на проф. Смрикаров и академик Христо Белоев, е
създаден в изпълнение на Национална програма „Повишаване на компетентностите на
преподавателите от държавните висши училища, подготвящи бъдещи учители“.
В дискусията бе
разгледана дилемата „ЗА и ПРОТИВ“ навлизането на изкуствения интелект навътре в
човешките дела, т.е. във взаимодействието му с естествения интелект. Според
гост-лектора темата за изкуствения интелект е важна и актуална за момента на
фона на ускореното развитие на технологиите по света, които предизвикват
будната съвест на човечеството от съвременната цивилизация, отварят очите на
хората и допринасят за повече знание. С уговорката „да не станем домашни
любимци на изкуствения интелект“. Направено бе и сравнение, че в днешно време
самолетът може да бъде управляван от автопилот, но все пак до него трябва да стои
и човек професионалист, т.е. естествен интелект, за да се намесва с реакция
адекватно при известни непредвидени обстоятелства.
Споделено бе виждането,
че изкуственият интелект най-вероятно ще бъде в изключителна полза преди всичко
в сферата на здравеопазването и в образованието, но както се очертава все
повече – дори в зоната на различните видове изкуства, включително
изобразителното и музиката. Според статистиката, в днешно време софтуерното приложение
ChatGPT
има поне 100 млн. потребители, които използват безплатно или в платена версия
възможностите на компютърна програма за провеждане на разговор чрез текст или
текст към говор, вместо осигуряване на директен контакт с човек (на практика вече роботът може да бъде
и аватар).
Терминът ChatterBot първоначално е измислен от Майкъл Молдин (създател на
първия Verbot) през 1994 г., за да опише тези разговорни програми.
Според дадените примери,
чрез изкуствен интелект вече се представят, например, новините по телевизии в
Гърция, но в същото време в страната на самураите – Япония, независимо че е
сред технологичните върхове по света, не изпадат в крайно въодушевление по
отношение на приложението на изкуствения интелект. Защото са осъзнали, че
остава важно човекът да има самостоятелно (критическо) мислене
и то да остане и занапред в основата на образователните процеси.
Направени бяха и няколко
заключения: ИТ може да бъде ментор, но не и научен ръководител. Той дава бърза
и подробна информация, но не може да я анализира и не е подвластен на…емоция.
Поставена бе и темата за морала – онзи ронлив бряг, с който трябва да се
съобразяваме, както ни предоставят усещането по въпроса японците – хората на
честта сред тях, споделящи своите притеснения за ИТ. Още повече, че в
развитието на ИТ не е предвиден морален кодекс, а животът ни в името на
оцеляването се нуждае от равновесие и толерантност. Следователно, щом
изкуственият интелект е създаден от естествения, трябва да има диалог и
хармония между тях.
Стана дума и за
най-красивото предизвикателство на този етап от човешкото развитие, а именно
общуването между хората. С още една уговорка: ИТ има своите предимства и е
безспорен мотиватор. Актуален е изводът, че в настоящия консумативен свят
ползването на ИТ е предимство и предизвикателство, но и изпитание за човека в
края на четвъртата и в началото на петата технологична революция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар