понеделник, 22 март 2021 г.

Сензационно видео на дуловец от изригващ вулкан в Исландия


Уникална по своето съдържание е публикацията във Фейсбук на дуловеца Георги Георгиев www.facebook.com/georgegeorgiev.i на адреса в личния му профил в социалната мрежа. Словесното му обяснение дава светлина на преживян от него момент в Исландия: "След 8 часа преход през скали и мъх успяхме най-накрая да стигнем до мястото на изригване на вулкана Гелдингадалсгос и безопасно да се върнем у дома след общо 12 часа в дивата природа. Успях да заснема следните кадри и да се насладя на тази грандиозна гледка само на метри от избухващия вулкан. Това беше може би най-трудният и изтощителен поход, който някога съм правил в живота си и, ...заслужаваше ли си? Ще ви оставя да решите това".

Според руския сайт radiomayak.ru: Стотици исландски жители, включително президентът Гудни Йоханесон, посетиха изригващия вулкан Гелдингадалсгос на полуостров Рейкянес - 50 километра от исландската столица Рейкявик и на 32 километра от главното исландско летище. Властите не затвориха района, така че местните жители се втурнаха там през уикенда, за да направят снимки с вулкана на заден план. По-рано в Исландия вулканът Фаградалсфял се събуди за първи път от шест хиляди години насам.

Допълнение от ВЕРСИНАЖ: През 2010 г. вулканът Ейяфятлайокутъл стана популярен по целия свят, тъй като след изригването му попречи на самолетните полети в различни посоки, тъй като дим и прах покри небето за дълго време. Рзултатът: затваряне на въздушното пространство в почти цяла Европа поради изхвърлената вулканична пепел на височина около 8,5 км в атмосферата. Отменени бяха 900 000 полета. Предходните му изригвания са в периода 1821-1823 г., когато причинява наводнения в района и флуоридно отравяне на добитък. Преди това вулканът е изригвал през 1612 г.

Територията на Исландия e заета от високи планини, ледници, гейзери и множество вулкани (20 действащи). За страната казват, че е родена от вулкани. По света има 1 500 вулкана, средно с по 60 изригвания годишно. Вулканът е геоложка формация, цепнатина на повърхността на земната кора или на друга планета, която позволява изтичане на лава, вулканична пепел и газове от магмената камера под повърхността. Най-често на Земята вулканите се наблюдават в близост до границите на 17-те тектонски плочи (Уикипедия).

  Дуловец – музикант, фотограф и актьор, на метри от вулканична лава в Исландия 

Уникална по своето съдържание бе публикацията във Фейсбук на дуловеца Георги Георгиев на адреса в личния му профил в социалната мрежа (www.facebook.com/georgegeorgiev.i). И тя заслужено предизвика интерес в медиите. Включително и интервюта с него, публикувано на сайта Монитор и на страниците на в. Телеграф. 

-         Георги, как се озовахте в Исландия в точния момент и на точното място, за да заснемете уникалните снимки на вулкана, каквито няма в цял свят? Специално за снимките ли отидохте? 

-      Аз живея в Исландия. Пристигнах преди две години с приятелката ми, която е исландка. Ние се запознахме в България през 2018 г., поживяхме една година в София, но после решихме да се преместим в Исландия. Сега живеем в столицата Рейкявик. Когато чух за вулкана, си помислих, че е само на 30 км оттук, и реших да отида да го видя. Не се знаеше колко време ще продължи самото изригване. Говореха се много неща – че може да продължи броени дни или пък месеци, дори години. Никой не знаеше точно, затова реших да не губя време и така се озовах там. 

-         Вие сте фотограф, снимате и с дрон. Откога се занимавате професионално с това? 

-         Откакто пристигнах в Исландия, оттогава започнах да снимам професионално. Реално самата страна с всичките си пейзажи ме вдъхнови да се занимават точно с фотография и видеография. Мога да ви кажа, че видеото от вулкана го направих с моя личен дрон.  -         Вие сте бил на 150 метра от кратера. Не ви ли беше страх, че лавата може да ви залее, да пострадате или, не дай си Боже, да ви убие? 

-         Да, но реално ние обмислихме нещата, преди да отидем. Безопасността ни е на първо място. Може би се чудите защо говоря в множествено число, защото бях с един колега и приятел. Ние бяхме застанали на едно хълмче, нещо като възвишение и лавата се стичаше точно към нас. Нямаше как да ни стигне обаче, защото бяхме на по-високо. А по въпроса със самия прах и фините частици, които излизат при изригването и са много опасни, решихме да подходим, като се съобразим с вятъра. Застанахме по посока на вятъра, а не срещу него, за да не идват газовете към нас. 

-         Като видяхте какво снимате, помислихте ли още тогава, че кадрите и снимките ви могат да бъдат уникални за цял свят? 

-         Мина ми през ума в момента на самото снимане, че може да са такива, но го осъзнах малко по-късно, може би на следващия ден. Тогава видях как локалните медии излъчват изригването и срутването на кратера. Още тогава забелязах, че техните кадри са много по-неясни и по-лоши от моите, по-зле с една дума. Осъзнах, че съм хванал много хубав и удобен ъгъл, в който се вижда целият процес. Затова и кадрите ми са една идея по-уникални. Имаше на място и други фотографи, но малко хора очакваха да се случи точно този момент със срутването, просто никой не го очакваше. 

-         За колко секунди лавата срути стената на кратера? 

-         Когато ние отидохме, може би около час имаше активност, виждахме как вулканът пръска лава. Голямото изригване, за което говорим, обаче стана изведнъж и трая може би 10-15 секунди. Видеото, което видяхте , и което съм качил на профила ми, е в реално време, хората могат да го видят. Ние даже се уплашихме, понеже като се срути кратерът и всичката тази лава потече към нас, не знаехме с какъв мащаб е тази вълна. Тръгнахме да бягаме по хълма, за да сме сигурни, че няма да стигне до нас. Наистина не знаехме каква е големината й и затова прибягахме десетина метра нагоре. Мога да ви кажа, че и самият преход до вулкана беше много сложен. 

-         Вътрешно какво изпитахте, когато видяхте кадрите си и какво беше изживяването?  -      На място не можах да осъзная какво се случва, защото никой не го очакваше, беше адски изненадващо и всички останаха без думи. В един момент всички започнахме да викаме, еуфория или страх беше, но останах без думи. Такова нещо никога не бях виждал през живота си. Нещо уникално. 

-         Вече след това, като видяхте в социалните мрежи как хората възприемат видеото и снимките, какво почувствахте? 

-         Същото. Абсолютно изненадан бях. Аз освен чисто професионално си правя и любителски видеа точно като това. Това е любителско видео, на което слагам някакъв тип музика. След това ги качвам в социалните мрежи, по този начин си поддържам имиджа. По никакъв начин не съм очаквал и допускал, че това видео ще стигне толкова далече, чак в България и да стане такава сензация (смее се). 

-         Свързаха ли се с вас международни медии, които да искат кадрите ви?  -         Все още огромни международни медии, както вие казвате, не са се свързали с мен, нито аз с тях. Обмислям обаче по-нататък да го направя. Може би ще ви е интересно да ви разкажа, че първоначално предложих материала на локалните медии, но те имат собствени екипи, които пращат там с хеликоптер, с всякаква техника и вероятно, за да не отиде техният труд на вятъра, не взеха моето видео. 

-         Кои медии мислите, че ще проявят интерес, от калибъра на „Нешънъл джиографик“, „Дискавъри“ може би? 

-         Може би, да, но наистина още не съм го обмислил. Към момента в Инстаграм и Фейсбук съм качил видеото. Но определено може би става дума за американски канали основно. Просто трябва да отделя време, да направя списък и вече ще ми е по-ясно с кого да се свържа. 

-         След изригването на вулкана и срутването на кратера какво друго искате да снимате и какво ще представлява предизвикателство за вас? 

-         Има много интересни неща в Исландия, но на фона на това видео ще ми е малко трудно да направя нещо, което да е толкова уникално. Това е уникално явление, разбирате ли, случва се адски рядко. В интерес на истината ми задавате въпрос, по който мисля от два дни насам. Аз се занимавам с това, искам да продължавам да предоставям качествени кадри. Освен че изпитвам лично удоволствие, ми харесва и че има такъв интерес от останалите хора.  Може би следващото видео ще е за средновековните ледници, нещо такова си представям. Тук има вечни ледове с огромни мащаби, така че мисля, че също бих могъл да направя уникални кадри, но е трудно проходимо и ще трябва да се подготвя доста добре, за да предприема такова пътуване. 

-         Вие сте млад човек, как и защо решихте да заминете за Исландия? 

-         Роден съм в град Дулово. Завършил съм джаз и поп изкуство с електрическа китара и съм музикант по професия. Завърших в Пловдив, след това заминах за София. Започнах работа в един офис, не по специалността, а после се запознах с приятелката ми. запознахме в една социална мрежа. Онлайн стана. Тя се занимава с моден дизайн. Започнахме да живеем заедно в София и изкарахме там една година. След това решихме да върнем малко топката и да поживеем на нейна територия и вече сме в Рейкявик от две години. 

-         Къде е по-добре – в България или в Исландия? 

-         Аз много си обичам България и не мога да кажа дали е по-добре или по-зле. Винаги ще си идвам при първа възможност – дали за почивка или за по-дълъг период. Просто сега ми е малко по-трудно, повече от година не съм мърдал от Исландия заради пандемията от коронавирус и наистина се надявам в скоро време да дойда до България да се видя със семейството и приятелите си. Аз имам сестра, която живее в София. Тя е с година и осем месеца по-голяма от мен – Михаела се казва. Майка и татко си живеят в Дулово. 

-         Как реагираха те, като разбраха синът им е сензация и е направил уникални снимки на вулкана? 

-         О, да, да. Всички са много горди, радват се много. Постоянно се чуваме, постоянно си говорим по месинджър и с видеовръзка. Всички включително и аз обаче все още сме в шок, защото не очаквахме нищо подобно. Тръгнах натам, за да направя поредното любителско видео, а вижте какво стана. Всяка седмица си качвам в Инстаграм, в Ютуб. Този път реших да кача кадрите и във Фейсбук, и знаете ли какво усетих? Усетих, че повечето гледания са във Фейсбук и повечето хора и медии го предпочитат. За в бъдеще ще знам, че е важно и там да си качвам работата. 

-         Освен с фотография и видеография, с нещо друго занимавате ли се? 

-         Да, както ви казах – музикант съм. Имам и участия в местни сериали тук. В някои случаи съм просто като статист с второстепенна роля. Но реално това не ми е основната работа, само от време на време. Усещам, че сега ще ме питате коя ми е най-главната роля, която съм играл, нали (смее се). Играх в един сериал, който беше много известен тук в Исландия. Реално актьорите са исландци, но някои от тях участват в много холивудски продукции, известни са. Моята роля беше на барман в едно заведение и водех комуникация с главния герой. Но това ми е странична работа, не ми е главното занимание. Искам и опитвам да се развивам като фотограф, в това хвърлям цялата си енергия.  -         Някой казвал ли ви е, че на някои снимки приличате на героя на Джони Деп от филма „Карибски пирати“ – Джак Спароу? 

-         Джак Спароу, да (смее се). Аз постоянно го чувам това.   

Няма коментари:

Публикуване на коментар