Силистра. Епископски дворез от 4-6 в. |
Сайтът „Стара Силистра“ (http://www.starasilistra.com),
дело на театрала и фотограф на Петко Герасимов и на членове на фамилията му, пази непреходни нематериални,
а духовни съкровища, свързани с Крайдунавска Добруджа – снимки, статии, спомени
за хора, места и събития. Някои от тях са безценни свидетелства, че на тази
географска ширина са се родили идеи, променили света.
Например: „Идеята да се
празнува Рождество Христово на 25 декември се налага едва през IV век“. И,
което е по-интересно, „Епископът на Силистра дава на света датата за Коледа. През
354 г. папа Либерий възлага на Дионисий, епископа на Дуросторум (днешна
Силистра), известен с познанията си по астрономия, да докаже официално рождения
ден на Спасителя. „Нашият човек“ се справя блестящо със задачата. Нещо повече –
той съобразява, че в такъв случай Благовещението (ден на непорочното зачатие на
дева Мария) би следвало да бъде на 25 март. То съвпада с пролетното
равноденствие, празнувано като аграрен празник, свързан с настъпващата пролет.
На доросторумския
епископ човечеството дължи и днешното си летоброене. Дионисий обявява, че
Христос се е родил в 754 г. от основаването на Рим и в 30-ата година от
управлението на император Октавиан Август (бел. по сайта – император
Константин Велики се покръства на 25 декември 337 г. и обявява този ден за
рожден ден на Христос).
Постепенно древният римски календар се преоменя по формулата „преди и след Рождество
Христово“. Паралелно с него се употребява и друг календар – от сътворението на
света, което според библейските предания и църковните догми е станало през 5508
г. преди раждането на Христос. Това летоброене се запазва до късен етап в
православния свят. В Русия сменят летоброенето едва през 1700 г. при Петър
Велики“.
И още от същия сайт: „Християните
използват популярността на слънчевия култ, за да се преборят с езичеството. Денят,
в който празнуваме раждането на Исус Христос, няма нищо общо с реалността.
Библеистите продължават да дискутират върху датата на раждането на Спасителя. А
датата 25 декември е определeна от църквата значително по-късно за „удобство“.
Тя е свързана с чисто астрономическо явление – зимното слънцестоене. Този
елемент е стоял в основата на множество религии и култове, изповядвани от
различните населващи Римската империя народи.
Цели три века след
раждането на Исус никой не е знаел, а и не се е интересувал от точната рождена
дата на Месията. Нищо чудно – в древността рождените дни по принцип не са били
важни, не са се празнували и никой не се е стараел да ги запомни. Важна е била
датата на смъртта. Освен това Христос е Бог и неговото въплощаване в плът е
просто необходимост, за да може да изпълни“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар