Ако беше сред нас, на 15 декември т.г. проф. д-р Славчо Иванов щеше да
навърши 80 години. На него е именувана една от залите в сградата на Филиал Силистра на РУ „Ангел Кънчев".


Проф. д-р Славчо Иванов е автор на 7 монографии в областта на Новата българска литература и Най-новата
българска литература: Критици от миналото
(1986), Хубаво е, където ни няма
(1991), Пътища за оцеляване
(Народничество и литература) (1991), Поезията между две епохи: 1878-1900 (1994),
За поезията в Нова България (1999), От
век на век (Поезията през очите на две столетия) (2001), Пътуващи диалози. Критика (2005). Участва с научни доклади в
национални и международни конгреси, конференции, сесии и колоквиуми; публикува
повече от 100 статии в научни списания и сборници и е автор на близо 400
научнопопулярни статии в национални и регионални
издания.

![]() |
Снимка от профила АРТ Силистра във Фейсбук |

Чужд на всякаква авторитарност и лишен от амбицията да бъде непременно съдник и последна инстанция, той умееше да извлече най-доброто от хората, с които работеше, и без да е натрапчив, да бъде последователен, взискателен и критичен. Човещината и професионализмът му помогнаха на мнозина да направят първите си крачки в литературата и в литературознанието.
В друго време и по друг повод съм задавала въпроси на проф. Сл. Иванов. Заслужава
си отговорите да бъдат припомнени!
Има ли
неизменни стойности в преподавателската работа? Кои са те?
![]() |
Снимка от профила АРТ Силистра във Фейсбук |
Какво
поддържа самочувствието на учения в днешния ден?
Как какво, освен нещото, което си му е даденост; то не идва
с директиви и напътствия, то е вградено в самия теб. Има ли го, то е като
вдъхновението - движи химикалката, ражда идеи. Не мисля, че само финансиран
проект е гаранция за самочувствието, което ще дава воля на учения за упорито
дирене на приносното. Париците са малкото сиренце за копривената каша.
Та и в тежки за мен дни са се изписвали страници, които някои после са
харесвали.
При мен всичко подготвено за печат е задължително да
докосне погледа и на не-професионалиста. Ако тезата ми му е ясна, тогава имам
самочувствието да давам за публикуване тук и там. В разговор за текста с колега
го има я протоколът, я реверансът... Но винаги се сверявам посредством
Негово Величество Другия!?
Какво е мястото на литературата в образователната система днес? Не е ли
тя анахронизъм във времето на новите информационни технологии?
Не, то не може да бъде регламентирано. Мястото се определя от
духовния ръст на учителя литератор. Той, той е, който може да го направи и
водещо, и нестабилно. И никакво.
Какви са
възможностите за съхраняване на духовността във време на прагматизъм?
Не
се наемам да ги изброявам, така както не мисля да дефинирам своето време само
като марш на прагматизма. Пък и прагматиката не е сред най-лошите неща в света
особено ако се има прадвид така наречената практическа фокусираност на
духовните дейности. Тук може би трябва да се говори за донаторяване нивата на
наличната духовност. И то сега, в нашия век на двата хикса с удивителна накрая.
За това може да способства художествената литература. Нека само припомня, че
представата за вечност и звезди у учения Айнщайн се до/изгражда от „Дон Кихот”
от „Престъпление и наказание”.
Достоевски и Сервантес са съхранили духовността у откривателя в неговото не по-малко
тревожно време.
Мястото
на литературата като изкуство е неизменно. Тъкмо литературата ражда
чудното прозрение у нобелиста Бунин за това, че в загадъчния свят на човека
е тъжно, но колкото и да е така, тъкмо този свят е прекрасен. Това не е
плакатната патетика, а животоспасителният морфин на литературата – има ги
свободата, красотата и пропорциите всякакви – нещата, които остойностяват. И
спасяват. Значи го има всичкото.
Кои са
основните послания към Вашите студенти?
Нека
писмото ми до тях да е само с един ред, то многото тежко увисва. Та единственото
изречение към моите неизменно скъпи студенти изразява горещото ми желание те като бъдещи учители по словесност да не
разделят любовта си към литературата от обичта към човека.
Румяна Лебедова
Няма коментари:
Публикуване на коментар