В българския народен календар има празници, на които са подвластни различни етноси, било то защото на един и същи ден си съвпадат подобни едно на друго тържества на духа или по други етноложки, а често и по религиозни причини. Сред тях повече от веднъж е функционален 6 май, известен най-вече Гергьовден, тъй като се празнува свети Георги Победоносец. В съвременността ни той е и със празнично-социално съдържание, натоварен като Ден на храбростта, едновременно с това е и Празник на българската армия.
Публикация от преди години във Фейсбук на силистренския археолог Георги Атанасов,
доктор на историческите науки, ни припомня, че „Гергьовден е един от
най-светлите празници за православния свят и конкретно за българския народ“. С уточнението,
което на малцина от широката публика е известно, а именно: „В средата на ХХ в.
католическата църква изключва Гергьовден от църковните празници, а
протестантската скъсва със св. Георги още от времето на Жак Калвин –
представител на Реформацията през 16 век“.
По-нататък той пояснява: „На 6 май/23 април 303 г. в императорската
резиденция на император Диоклециян в Никомедия, намиращ се на малоазийския бряг
на Босфора на 40 км от все още невзрачния Византион, е екзекутират офицерът от
римската армия (комес/трибун) Георги (на гръцки Георгикос – земеделец/земевладелец)
поради привързаността му към християнството и отказа му за следва езическите
култове. И тъй като римският закон гарантира гроб на всеки, м
ощите му по-късно са
пренесени в палестинския град Диаспол (Лида), където и сега се намира катедралата с
криптата, в която са се съхранявани“.
От неговия спомен, след като е посетил Лида, научаваме, че в средата на
ІV в. започват процес на тяхното разчленяване и изпращане за освещаване на
храмове из целия тогавашен християнски свят. Георги е един от четиримата войни великомъченици,
поради което е патрон (закрилник) на
византийските императори от Македонската династия, на рицарите кръстоносци, на
руските велики князе след Ярослав І, на английските и на сръбските крале, , на
българските царе от Тертеровта династия, не на последно място – на славния български цар Симеон Велики (княжеският му манастир до Равна се нарича „Св.
Георги“) и пр. и пр. (От вехти времена до днес българите пеят „Хубав
ден – Великден, а още по хубав – Гергьовден“).
В друг ракурс за някои други съпътстващи българския етнос 6 май при алианите
е Хъдърлез, а в общността на ромите мюсюлмани е Едерлези (ислямска легенда твърди, че праведникът
Хазър, т.е. „зелен“ или „зеленеещ“, е почитан като свръхестествен пазител от зли духове от пожари и кражби,
поради което е олицетворение на живота, растенията и плодоносните дъждове.
Според д-р Надие Карагьозова от Кубрат, празникът е „пищен и свещен“ (по статия във в. „Напредък“ - Тутракан).
За разлика от Гергьовден, Едерлези продължава три дни, но подобно на него при възможност във всяка къща се коли агне, от което се раздава и на съседи. Любопитна подробност, приближаваща едната с другата традиция – на софрата компания си правят и запалена свещ. Във въпросните дни се връзват се люлки, на които деца и моми се люлеят. Има и практика на този празник да се гадае бъдещето. Има автори, които смятат, че ромите, близки до християните, припознават Свети Георги за свой светец, защото, видите ли, на всяка икона той е представен с боси крака, вярвайки, че са спасени от изчезване благодарение на него и на Банго Васил.
Няма коментари:
Публикуване на коментар