Книгата представи д-р Мемиш Мердан, преподавател в Шуменския
университет, а за нея говори и авторът й – по образование филолог с научни
звания в сферата на изкуствознанието, със стаж в БАН и с преподавателска
дейност в Национална художествена академия и Нов български университет.
Книгата е интересна за силистренци, защото обект на
изследване са три мюсюлмански храма, включително Куршумлу джамия – паметник на
културата (1983
г.), Желязната джамия (куполът й е с оловно покритие), както е преводът на името й, е един от над 50-те
стари и нови храмове на мохамеданското изповедание в област Силистра. Заедно с
другите две описани джамии – Томбул джамия в Шумен, и Байраклъ джамия в
Самоков. и силистренската минава в категорията „екзотика” в християнска държава,
предвид своя бароков стил, заради което проф. Миков я определя като втора по
значимост в България в това отношение. По нея и по предшестващата я в Шумен се
съди, че въвеждането на барока по българските земи чрез османската архитектура
става в Североизточна България.
Първопроходник в триото по темата е шуменската джамия –
описана като великолепен пример за запазени традиции, която води силистренската
с 20 години, която пък от своя страна е оценявана високо заради скулптурност и
доминираща със своя екстериор и по фасадността си. Храмът е от 16 век, но
бароковият му вид е от средата на 18 в. Най-вероятно е била ползвана от елита
на общността, защото пространството й не предполага събиране на голям брой хора.
По неофициална информация, пресъздадена по време на срещата от
архивиста Огнян Георгиев, джамията е била една от общо 23 в града – крайдунавска крепост и важен център в продължение на много векове, от които 16 са били дървени (бел. - според автора на книгата обаче броят им е варирал от 5 до 17). Твърди се, че е била пример за изграждането
през 19 в. на нейна посестрима с име Байраклъ, съществувала в Силистра до 1942
г.
В хода на представянето и на дискусията стана ясно, че
книгата е резултат от междудисциплинарно
изследване, изискващо знания за поетиката на османската архитектура (общо, типично, специфично, къде са сходствата и
къде разминаванията),
още повече, че са необходими познания по религия, история, обредика и др.
Според 75-годишния автор, османската архитектура е малко позната
у нас от научна гледна точка, а в случая е изследван барока в нея, при това изпреварващ
като процес с един век навлизането му в християнските храмове. За книгата му
препоръчващите я казват, че е „прецизна и увлекателна” при представяне на
западно влияние, втурнало се внезапно в османската архитектура, за да се доразвие в
т.нар. епоха на лалетата до края на 19 в.
Няма коментари:
Публикуване на коментар