сряда, 23 август 2023 г.

Книга, написана край Света гора в Гърция и издадена в София представя кулинарни рецепти, създадени в Силистра

Наскоро излезе от печат в Книгоиздателска къща „Труд“ една необикновена творба, наречена „Златна книга на българската дребнобуржоазна кухня“ („Тайната на вкусната кухня в 62+7 от рецептите из тефтерите на моята майка Цветана Зюмбюлева, или отвъд алпаката“) с коментари и съоображения от нейния съставител Борислав Зюмбюлев - главен редактор на в. „24 часа“ – град София, който е родом от Силистра. Още на гърба на корицата авторът е написал, че от тефтерите с рецепти на майка му могат да излязат други три книги, особено посветени на сладкишите. Той смята, че предложенията с ястия за трапезата са ценни, тъй като са спазени базови правила и пропорции, което позволява на начинаещите готвачи, но и на професионалистите дори може да помогне да се представят впечатляващо с приготвените от тях „кулинарни изделия“ за претенциозни клиенти.

Подобно на всяка книга, и тази има свое „въведение“, в случая във формата на „Основни правила“, от които разбираме, че споделеното на близо 200 страници представя битовите навици на няколко поколения „горна класа градски жители“. В ход е направен социален разрез на българското общество с драстичните промени в него през 60-те и 70-те години, които създават нови отношения между хората, и съответно се отразяват дори върху случващото се върху кухненския плот, респективно после и на масата в трапезарията.

Още на 12-а страница Зюмбюлев разяснява на читателя, че книгата е своеобразен паметник на майка му, починала преди 11 години. И допълва: „най-голямата дупка в историческата парадигма у нас е липсата на автентични описания на бита населението през определен период. Всичките исторически описания са за разни герои, битки, въстания. Всичко знаем за Гоце Делчев, но не знаем какво е „драмска ракия и одринско вино“ – това узо от Драма ли е или ципура. А одринското вино мерло от Стамболово или4 от Любимец е“.

В този смисъл правя препратка към една друга книга, излязла преди пет години – става дума за „Шиковското население в Добруджа“ на етнолога д-р Йордан Касабов. В духа на съждението на Зюмбюлев, тази творба показва какво са слагали на масата си в делник и празник представителите на едноименната подетнографска група, какво са обличали, как са улеснявали живота си чрез подсказки в елементи по дрехи, чрез акценти в кухнята си и т.н.

От личните споделени съждения в книга, която на прав път е кулинарна, разбираме по нещо и за автора, примерно, чрез признанието, че като млад е искал да учи „Право“, за да стане адвокат или следовател, както и че е мразел да пише литературни съчинения от типа „какво е искал да каже поетът“. По-нататък от разказа става ясно как се е случило така, че е отишъл да учи журналистика. Разбираме още, че огромната част от книгата е написана край…Света гора в Гърция, едно място, описано от силистренеца като райско. Определението е достигнато в сравнителен план с други 160 града по света и у нас, които е посетил.

Книги като тази дават на читателя и информация от рода на това, че у нас „първо“ в менюто е супата/чорбата – според Зюмбюлев това идва от френската класика и е различно от италианската кухня, например. Аз пък бих споделил по преживявания в Китай, че там супата се предлага „по някое време“, т.е. за нея няма определен ред, защото съкровената роля на течното ястие е да запълни свободното в стомаха място.

В потока на речта на всеки автор може да се научат и други полезни неща – например, че на кухненските съдове неръждавейка не се…кривят дъната им. Разбираме също, че в дом като у Зюмбюлеви готвените супи могат да минат като представителни за „източноевропейска класика“, защото, както журналистът твърди, е консумирал подобни в страни като Румъния, Унгария, бивша Югославия и Австрия. Основното обяснение е, че неговата баба по майчина линия някога е завършила „Букурещкия Смолни“ - домакинско училище, в гимназиалния план на което е имало и часове за определени домашни умения, сред тях и за готвене.

За хора, които не готвят, а само консумират храна, никога не са важни въпроси, като този – какво е супа, а какво е чорба? От книгата узнаваме, че супата е течна храна с кремообразна текстура, докато в чорбата има плуващи в течност парчета месо, риба, зеленчуци – за отбелязване – без да са хомогенни. Следват и съвети как да се приготвят супи и чорби, включително как се подправят правилно със сол, каква трябва да е застройката на фона на нейната роля и т.н.

Любопитна подробност от съпътстващите рецептите бележки е информация от различни сфери – природо-научни, исторически, зоологически и пр.: „по цял свят рибените чорби се правят уж различно…, по същество това е най-масовата форма на белтъчна храна за бедни хора“. И още: „…според легендата, най-вкусната рибена чорба е с дунавска вода“. Тук отварям скоба, за да споделя накратко личен спомен от далечната вече 1990 година, когато в мини екологична експедиция по линия на тогавашната организация „Българска демократична младеж“ с участието на учителя по биология Жельо Маринов – Светла му памет!, варихме в дълбок чугунен съд – дали не беше пригодена войнишка каска (?), при това на брега на Дунава край Ветрен точно рибена чорба с вода от реката. Нея биологът с подходящ уред - тогава той работеше в "Гражданска защита", провери за радиация и замърсявания – оказа се чиста, т.е. подходяща или иначе казано невредна за начинанието. На Зюмбюлев е и призивът – къде на шега, къде наистина: „Бойкот на бутилираната вода!“, защото според него каквато и да е чешмяната вода, тя е по-добрият избор в готварското изкуство.

По-нататък в книгата има раздели за салати, ястия от риба и от месо – свинско, говеждо и агнешко, някои от които също са „буржоазна класика“; от субпродукти, естествено и – постни. Обърнато е внимание на храни за трайно съхранение, на сладкиши. Отделно – седем бонуса, сред които попска яхния, агнешко с булгур (бел.-характерно е за някои общности в Добруджа), дори руска салата, която в едни предишни години се поднасяше специално за новогодишната трапеза (семейната рецепта при Зюмбюлеви е с пилешко месо). Книгата е прагматично снабдена и с листи, обозначени за „бележки“, за да може всяка домакиня да използва по предназначение.

В заключение и едно мое съждение в някаква степен извън контекста на книгата: обърканото ни от разнопосочни политически послания настояще все повече ни предизвиква да надникваме в прашни семейни албуми и в забравени архиви, както и в документи, скътани самотно в скрина, може би защото имаме подсъзнателна необходимост да погледнем през рамо в миналото на своя род. За да представим постижения, личностни качества и умения, разбира се – и достойнства, за които или не сме знаели, или сме пренебрегвали в духа на времето, в което живеем, или просто не сме забелязвали. В това отношение все по-скъпи, независимо от своя жанр и съдържание, стават книги, създадени със синовно преклонение на база на преоткриването на ценности, които са важни за рода и семейството.

 

 

 

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар