вторник, 27 април 2021 г.

За силистренското летище - 30 години след редовните и 25 години след последния полет


Някога област Силистра разполагаше с уникалните 4 вида транспорт - воден, въдздуяшен, железопътен и сухопътен. Според публикация по повод 50-ата година на силистренското летище в сайта fligtzone.com с автор Зорница Буковска, "Историята на Летище Силистра започва на 27 ноември 1970 г., когато е извършен първият пътнически полет със самолет Ил-14 с командир – Жельо Касъров. С уговорката, че до Крайдунавска Добруджа първите пътнически полети са започнали още през 1968 г. от малката писта в близост до с. Калипетрово със самолет Ан-14 „Пчьолка“ с 8 пътници на борда. Тези полети са използвани за превоз на пътници от Силистра до летище Варна, а оттам чрез полетите от Варна до София.

Бел.моя - По ирония на съдбата по-малко от 25 години по-късно със същия маломестен самолет са и последните полети, като на един от тях и аз имах възможност да летя от София до Силистра. Спомням си, че сред пътниците бе и народният представител д-р Петър Илиев - той бе депутат във ВНС - 1990-1991 г., а впоследствие и кмет на община Силистра - 1995, до смъртта си през 1996 г. Макар и с малко места, самолетът имаше и стюардеса. Имам спомени и за пътувания, когато прелетът беше първо до летището в Лудогорието - обслужващо Търговище, Разград и Шумен, а после отново излитане и летеж до столицата. Разбира се, имаше и години, когато от Силистра до София и обратно имаше по 4полета на ден - с Ан-24 или с Як-40, ако не ме лъжат паметта и техническите познания. Полетът в едната посока бе по-малко от час, обикновено.

Снимка: Веселин Пейков (Veselin Peykov)


Първите полети от летище Силистра се изпълняват чрез самолет Ил-1, превозващ 32 пътници (близо 2 години). През 1973 г. след излизането му от експлоатация и при нараснал пътникопоток е заменен с турбовитловия Ан-24, превозващ 48 пътници (бел. - според други източници - 44). Цените на билетите тогава са на стойност 14,60 лв.

През 1980 г. Летище "Силистра" започва да изпълнява нов вид дейност – товарни полети, свързана с лятната олимпиада в Москва, осъществявани със самолети Ан-12 с 12 тона полезен товар и Ил-76 с 40 тона полезен товар. През първите години дейността се развива много успешно и се достига до 3 200 тона износ. В последствие износът започна да намалява поради вътрешнополитически причини и е прекратен. В следващите години остава дейността за превоз на пътници, като стойността на билетите до София бяха със стойност 22,00 лв.

През 1974 г., след откриването на жп гарата, стойността на билетите за самолетен превоз и жп превоз са с няколко лева разлика. През цялото време на експлоатация на летището пътникопотокът е обслужван с два полета – един сутрин и един вечер. През 1983 г. започва строителството на нова приемна сграда с ПИК по проект на арх. Милко Бечев, която е завършена през 1993 г., но така и не е използвана поради структурни промени в СО "БГА-Балкан". Тогава са прекратени полетите с авиокомпания Балкан. Започва обслужването на пътниците с авиокомпания "Хемус – ЕР", които се изпълняват до 1995 г., когато за последно са преустановени пътническите полети до летище Силистра.

Следват години на трудности, през които се обслужват само санитарни полети и полети на учебния център до закриването на летището на 1 юни 2000 г. С решение на Министерския съвет собствеността на летище Силистра бе прехвърлена на Областна администрация Силистра, която не успя да възстанови за летателна дейност и бе принудена да я приватизира.

Няма коментари:

Публикуване на коментар