Участниците бяха
поздравени със слова на д-р Мария Димитрова – председател на ОбС Силистра, и на Мария Неделчева – зам.-кмет на община Силистра. Областният управител Ивелин
Статев изпрати своето послание в специален поздравителен адрес. Чрез интернет
бе представен докладът на Милена Дамянова – народен представител в 44-ото НС,
председател на Комисия по образование и наука (застъпената от нея тема бе озаглавена
„Новите поколения и образователната система“).
Ректорът на Русенския
университет чл. кор. проф. дтн инж. Христо Белоев сподели в делови план в
своето изказване, че в Силистра намира добро сътрудничество и разбиране в лицето на представителите на
местната и на държавната власти – Областна администрация, Общинска
администрация и местния колективен законодателен орган.
Според изразеното от
него впечатление, по подобен начин се случват в положителна парадигма и
събитията през последните няколко години във Филиал Силистра, благодарение на
настоящия директор доц. д-р Румяна Лебедова, както и в голяма степен на нейния предшественик на
поста и настоящ зам.-директор на филиала доц. д-р Валентин Стоянов.
Интересни щрихи за работата
и тежестта на Русенския университет представи проф. Белоев в своята презентация
на тема „Влияние на Русенския университет в Дунавския регион“.
От нея станаха ясни приоритетите и тенденциите в развитието на висшето
образование. В частност и в най-голямото висше учебно заведение в Северна
България, на което през м. ноември т.г. предстои да бъде чествана 75-ата
годишнина от неговото основаване (в началото през 1945 г. - висше техническо училище, а от 1995 г. насам - многопрофилен университет).
Сред запомнящите се послания на ректора: Русенският университет е гарант за развитие на регионите, в които има филиали, освен „централата“ в Русе – Силистра, Разград и Видин; той е достигнал нивото „Ангажиран университет“ (най-високият клас модели за видове университети), което означава, че като ВУЗ „отразява“ съвременните предизвикателства в национален, европейски и в глобален мащаб. Ръководството на университета се надява да се пребори за голям европейски проект, благодарение на който в периода 2021-2027 г. по линия на новата програма „Дигитална Европа“ да бъде един от трите дигитални инфо-хъбове в България, с което да засили своята роля в Дунавския регион.
В момента Русенският
университет предлага обучение в 23 професионални направления (техническо, юридическо, педагогическо,
здравно и др.)
в
52 магистърски програми, в 120 бакалавърски и в 53 докторантски. Благодарение
на участието си в тях представителите на местните общности от Северна България оказват
влияние и определят характеристиката на икономическия, социалния,
образователния и културния живот в северната част на страната.
Отделно Университетът е
фактор в реализацията на проекти по трансгранично сътрудничество с партньори от
Румъния. По други пътища е в сътрудничество с организации от страни от
евразийския регион, както и от Далечния изток.
Пътищата за развитие са
очертани и в проекта на новата стратегия на РУ (2020-2030), която предстои да бъде утвърдена
на базата на предложенията на създадените работни групи, вкл. съобразени с
изискванията на европейското разбиране за „учене през целия живот“.
В контекста на
модерността на Русенския университет бе и докладът на народния представител
Милена Дамянова, която е родом от Силистра, представен онлайн. В него тя очерта
проблемите, които стоят пред учителството и пред образователната система като цяло, насочени
към обучение на поколението Z,
за което е актуално общуването с „5 екрана“.
Благодарение на технологичните дадености, днешните деца и подрастващи осъществяват взаимовръзка чрез технологиите, но искат в часовете в училище да се „прави“ нещо и да има творчески заряд в учебната работа. Според Дамянова не е актуален стремежът да бъдат променяни децата такива, каквито са (развълнувани, нервни, социално ангажирани, но с ниско ниво на концентрация в час), а е настъпило време за промяна в училището.
В същото време това поколение е свикнало да върши няколко неща наведнъж и има нужда да бъде подготвено за
реалния свят в неговото бъдеще. И още: всеки ученик работи със собствена скорост; класната стая трябва да удовлетворява необходимостта от практическо обучение,
да се превърне в среда за творчество и за провеждане на експерименти, защото
това кореспондира с психологическия профил на днешните ученици.
Сред посланията на
народния представител са и прозренията, че поколениeто Z не трябва да бъде оставяно в зависимост от технологиите, а да бъде научено на умения да ги използва. Тя изрази увереност, че всеки
човек има талант и може да бъде лидер. В същото време отбеляза, че образователният
закон тепърва ще има своето развитие в нашето общество,
но и че са бавни реформите в това отношение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар