Към повода за литературната
среща свой принос с изказвания имаха представители на Клуб „Иван Байчев“ –
Силистра, Литературно сдружение „Реката и приятели“ – Силистра, Съюз на
независимите български писатели, от Литературен клуб „Евгения Марс“ –
Калипетрово, и др. Специален гост бе Клемон Боло-Суков от Бургундия, Франция,
който е докторант в АМТИИ „Проф.
Асен Диамандиев“ (Пловдив), и в момента е на обиколка за проучване на народни
традиции в Крайдунавска Добруджа.
Народната певица Митанка
Петрова, която е родственица на знаковата за Калипетрово изпълнителка на
народни песни Васила Вълчева, обяви пред публиката, че е изпълнила завета на
славната си вуйна – да издаде заедно със свои песни голяма част от творчеството
на „добруджанската омирка“, на чието име в Калипетрово се провежда конкурс за млади
певци. На нея Трендафилова е подарила 4 от своите песни, две от които бяха
представени на аудиторията. Други 7 също имат свои мелодии, но все още не са
изпълнявани пред слушатели.
Кристиана Еникова – млада народна певица от Музикална школа „Звездица“, и самодейците от ФГ „Калипетрово“ (двете формации са към НЧ „Пробуда“) с музикален педагог и художествен ръководител Валентин Сарафов поздравиха присъстващите с хороводни песни. Поздравления към Трендафилова отправиха инж. Николай Неделчев – областен управител на област Силистра, и Никола Узунов – кмет на село Калипетрово.
От Трендафилова участвалите в представянето научиха, че в заглавието са имената на свекъра и свекървата на авторката. Както и, че песните са създадени по нейно вътрешно вдъхновение, като някои са писани по 4-5 една след друга. Песните обхващат целия цикъл на човешкия живот – от раждането до погребението. Има песен обаче и за коронавируса. Част от творбите са на основата на наблюдения по конкретен случай в село Калипетрово. Има и такива, които са посветени на конкретни личности – революционерите за свободата на Добруджа Дочо Михайлов и Стойчо Алексиев, който е и съосновател на днешното читалище в Калипетрово; на протопрезвитер Добрич Чаков – председател на църковното настоятелство, и др.
За авторката „Народната песен е светилище на духовността“ и за нея в предисловието си тя заявява: „На седенки, белянки и седянки, сватби, празници и погребения; по жътва и сборове – все песен се е пяла. Тя е в кръвта ни и е като хляба – никога не омръзва и като него вечно ще я има“. А отделно от народа се знае, че „Ако не се е случка случила, не се е песен запяла“. Както се казва, във всяка песен има житейска история и послание, поради което тя се превръща в повод за съпреживяване, при това нееднократно, а всеки път когато се изпълнява.
Всяка песен в сборника има свое заглавие, което е отново в духа на песенната традиция на българите. Разбира се, в част от песните има повторяемост на мотиви, сюжетни линии и форми на изразяване, което е характерно по принцип за опитите за съвременно подражание на вече наложен стил на изразяване в песни, измислени от автори. В същото време обаче те са доказателство, че в песенното ни творчество има стил, който е запазена марка, без да е задължително всеки стихотворец да съумява да я следва.
В „Отзив“-а за книгата
етнологът д-р Йордан Касабов отбелязва: „Трендафилова много добре познава
народното творчество в своята моногамна група, излязла от ендогамията на своето
усещане, поради което често в сборника се усеща изригването на характерни
белези на човешки съдби, предадени с изключителна душевност, резултат от това,
че авторката е наясно с народопсихологията на своята общност, която е с
конкретен белег в родното й село“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар