Съвременен „прочит“ на
снимката и задълбочени проучвания от страна на етнолога от Силистра д-р Йордан
Касабов показват, че въпросният гребен не е на гребенци, а на подетнографската
група шиковци (и
двете групи съжителстват в различни населени места, но са най-многобройни са в
село Калипетрово).
За тази група той написа книгата си „Шиковското население в Добруджа“, издадена през 2018 г. в печатница РИТТ-Силистра.
Какво заяви д-р Касабов за медиите, след като обяви „откритието си“ по време на събитието „От раклата на баба“, проведено на 1 юли 2023 г. в село Калипетрово (за него четете в блога на адрес https://jordansilistra.blogspot.com/2023/07/blog-post_4.html): „Въпросът за скуфята – т.нар. гребен на петел с шапка, търпи коренно различна трактовка, че тя е гребенски атрибут в женската носия. В продължение на много години търсих материали за гребенското население, което е автохтонно елийско и е с произход по подунавието. Обиколил съм всички известни населени места, в което има потомци на това население: Пожарево, Белица, Малък Преславец, Гарванд, Попина, Ветрен, Сребърна, Айдемир (отчасти), Алмалий (сега в Румъния), Кайнарджа, Калипетрово и Алфатар.
Във всички тези селища не
открих нищо по темата, тя дори не се споменава, тъй като никъде не е запазен
гребен, както и самата носия. Тогава в мене се загнезди мисълта, че това
население не изповядва този атрибут. Само единствено в Гарван в местна
етнографска сбирка забелязах характерно забраждане, наподобяващо човка (качул), а него съм го засякъл и в други „техни“
села.
При подготовката си на
книгата за шиковци в интернет попаднах на описание и изображение на подобно
забраждане в Подвис, Карнобатско, поради което предприех и експедиция до това
село. Пътьом преминах през село Прилеп, където се срещнах в местната музейна
сбирка с уредничка, която е колега историк и като дипломант – последовател на етнолога
Николай Колев от Великотърновския университет. Разговаряйки с нея споделих, че
съм посещавал т.нар. съртовски села в Провадийско, които са от шиковската
етнографска група. Тя заяви, че е от село Равна, което от същата група населени
места. Отворихме приказка за гребенската носия, като казах, че според мен гребенът
е шиковски. Колежката каза: „Това е наша носия от село Равна“, т.е. съртовска (шиковска).
В днешно време „легендата“,
че скуфята е гребенска, е от създаването на Етнографския музей в Силистра (бел. авт. – той е открит през 1967 г.), за което съдя от написаното от
Злати Еников – автор на книгата „История на село Калипетрово“. Тогава по негови
документи се създават за експозицията гребенска и шиковска носии. Той заявява (по памет): „За шиковската носия имаме много
материал, а за гребенската къде ли не търсихме – няма – ни носия, ни гребен“. Отново
според Еников, етнографите от София спират създаването на гребенска носия, но
тукашните продължават да я „сглобяват“, ползвайки обаче от кръста надолу елементи
от шиковската носия.
Според мен, първата
манипулация тръгва още от Илия Рашков Блъсков. опирайки се на написаното от възрожденския
писател и учител в бр. 3 на сп. „Градинка“, издавано в периода 1873-1875 г. Там
е поместена гравюра на гребенец и . По мои проучвания самият той е рисувал
добре и е възможно да е автор на въпросната гравюра. Междувременно чрез
краеведа Михаил Гавазов се свързах с потомци на гребенци, изселени в днешна
Украйна в края на XVIII
в., и от изпратените оттам снимки става ясно, че в носията си те нямат гребен. За
сметка на това се среща нещо като метличина, както и перо като пух от птица
рибар, от които е направена „заготовка“ за главата в женската носия.
Защо не е запазена
скуфята при шиковци, макар че при тях вече и т.нар. месал отсъства от носията:
през 30-те години на миналия век настъпва промяна в носията, вкл. червеният
булченски воал (дувак) вече
е бял. Най-вероятно в румънския период става „потушаването на нашето“, докато и
днес в област Олтения – в Румъния, месалът продължава да е атрибут, макар и по
произход той да е наш, български (шиковски)“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар