
При това
последният е старина с 11 бастиона и в момента е
единственият в света, разделен между две държави, макар Севернокипърската
турска република
да е
призната единствено от Турция, и от нея дележът е т.нар. Зелена линия,
полицейски пункт и паспортен контрол (преминаването е възможно от 2003 г.
насам, т.е. след близо 30 години окупация). А може би и по тази причина
носилият много имена в миналото град е привлекателен за любопитните туристи от
цял свят.
Повечето от
тях обаче сигурно не знаят, че в кипърската си част сърцето на Никозия вече е
превзето от мигранти от Азия и Африка, които определят неговия облик,
цветоусещане, аромат и поведение. Както ви харесва…, примерно безброят от
цъфнали дървета тип зокум, под които да се сгушиш е не само приятно, но и повод
за фото сесия на фона на останали от времето на колониализма ниски сгради, изградени от жълт варовик или друг подобен материал.

Когато човек
преминава разстояния по утвърдени в международен план виртуални трасета по въздуха, макар и с
най-нови самолети, е важно на финала да е изравнил броя на излитанията и
кацанията. Това означава, че воайяжът е завършил успешно, за да има кой да
разказва за видяното и преживяното от първо лице ед. ч.
В противен
случай ще говорят за него в минало време и впечатленията от пътуването за
никого няма да имат значение. В случая маршрутът му бе „Букурещ – Атина –
Ларнака – Букурещ“, изминат в двете посоки с три различни авиокомпании – две
гръцки и една румънска. За да стане ясно, че едните може и да те нахранят два
пъти в рамките на няколко часа, а другата дори и един бонбон не ти предлага, за
да ти притъпи евентуалното притеснение от полета. Срещу допълнително заплащане
обаче гастрономическото ти настроение може да се опърли от чаша вино или от
кенче бира.

В миналото градът, някога затворен
между т.нар. венециански стени, е познат още като Лефкотея, Лефкон, Лефкотеон, Лефкосия, Ледри,
Калиникисис, Кермия. Пътят преминава през бедни на плодородие земи –
най-често погледът се спира върху огромни бали със сено на току що окосени
ливади. Природата не радва окото, защото зеленината не е свежа, както му
прилича на пролетния период – поне у нас, на Балканите, и ще се окаже
впоследствие, че изобщо не е в изобилие на тази географска ширина.

В продължение на векове градът е
владян от народи с различно ниво на развитие и култура, поради което е сменял и
имената си, като последното е от времето на династията Лузинян. За да се превърне още преди 10-и век от н.е. в
най-важен в административно и в политическо отношение център на Кипър.
Във
византийския период (965-1191) в някои църковни документи се среща с
името „град на белите богове“.
Продължава да бъде столица в годините на венецианското нашествие (1489-1570) и при османското владичество (1570-1878). Както
и в епохата на британска окупация (1878-1960), като
веднага след нея е приета за столица на свободната Кипърска република. В
Средните векове появата на кралица Елена, която е дъщеря на Теодор II Палеолог (деспот на Морея), води до фаворизиране на православната
църква и на гръцката култура. Православието тук е връстник на християнството в
древния Доростол (4 в. сл. Хр.)
В днешно време множество църковни
храмове привличат вниманието на посещаващите града, чийто
камбанен звън отеква и в северната част, откъдето пък в определените часове за
религиозни молитви през стените се чуват мюсюлманските музикални образци.

Дясното движение на МПС по улиците е
едно от нещата, което веднага започва да стряска и напряга туриста от страна,
различна от свързаните с кралските земи
на Великобритания. На първо време все ти се струва, че колите те връхлитат,
докато свикнеш да се обръщаш първо надясно при преминаване на другия тротоар.
Трудно ще свикнеш с клаксоните на автомобилите, освен ако не идваш от някоя още
по-източна страна, където техният писък е част от звуковия пейзаж.

Да не говорим за мургавелското
щъкане в неглижирано облекло и изобщо с неугледен външен вид. Ако решиш да си
ги спестиш, за да отидеш от т. А до т. Б не ти остава нищо друго, освен да
извикаш такси, но може да се случи изминатото разстояние да струва по-малко от
стартовата такса (4 евро). Макар че едва ли си струва да
отидеш някъде далеко с търговска цел, за да си купиш магнитче за 1 евро – за
отбелязване изобилието на варианти е огромно, както още е голямо разнообразието
от видове локуми и пистил от рожкови, грозде, нар и др. екзотични плодове.
Българинът по природа е
любопитен, но не винаги музейното начало му е главна цел, особено в днешно
време, когато е възможно и в интернет да видиш – понякога дори с повече
подробности при това безплатно, една или друга експозиция. Естествено, не
подминаваш нищо от това, което е насреща
ти (градските стени с обща
дължина 5 км; портата „Фамагуста“ – една от трите в Никозия, превърната в момента в Общински
културен център).
При добър късмет може и да се случи да се забиеш във
входа и на няколко експозиции: Кипърския музей
с археология на 9 000 години, Византийският музей с голяма колекция от
православни икони (видим
ориентир за него е паметникът
на архиепископ Макариос), а до сградата
му е етнографската сбирка. Кипърският природонаучен музей предлага
интересна обиколка сред минерали, динозаври и животни. Уговорката е обаче, че
работното време на повечето музеи е до 16 ч.

Обичащите разходките туристи могат да се губят и
намират по по-малките улици, за да забележат отсъствието на хора, както и
плътно затворените с дървени кепенци прозорци, на които не им е позната модата
черчеветата да бъдат заменени с алуминиева дограма. Задаваш си въпроса: живеят
ли тука тука хора изобщо? Или отдавна са се изместили в покрайнините в белите
си дворци със слънчеви панели по покривите и с гаражи за колите си под колоните
на ниско етажните си къщи.

Добро впечатление прави изобретателността на
кипърците: пространствата под бастионите, които са „едно ниво“ по-ниски от
самия стар град, са изпълнени с друго съдържание – на едно място то е
превърнато във футболно игрище с естествено ограждение – стените, по подобен
начин е отделена площадка за разходка на кучета и т.н.

В случая само подходяща музика
липсваше, за да бъде в максимална степен наострено настроението, като малка
компенсация е среднощната разходка сред руини, старинни сгради и рисунки по
стените им, дело на неизвестни художници, подходящи за декор за снимки под
прожектора на уличните лампи.
В днешно време т.нар. селски
туризъм е един пот хитовете за туристите, преситени от предложения да прекарват
възможно най-добре отреденото в екскурзоводския тур време. В кипърския ни
„случай“ пример за това стана посещението на групата в таверна „Янакос“,
намираща се в селището Фикарду, което отдавна не е
място за живеене, а е предназначено за любителите на предизвикателството,
наречено дегустация в кръчмата на дядо.
Допълнителна екстра
е разходката сред къщи, градени преди десетки години, останали на съхранение от
предприемчив наш
съвременник с нюх към възможността да превърне архаичността в предпочитана модерност,
за която плащаш, за да усетиш духа на отдавна отминалото време. Колко му трябва
на уморения турист: топла храна, характерна за съответния район, глътка узо и
чаша студена бира в добра компания със запечатано за поколенията фото
впечатление.
Интересен момент от пребиваването в Кипър бе учебното посещение на обекта „Агия Скепи”, предназначено за представяне на най-добрата в страната практика за действащо социално предприятие. Става дума за превърнатата от близо 20 години в комуна за лечение на наркотични зависимости сграда, градена от църковните среди за манастир, дарена, за да изпълни обществена мисия в полза на бъдещето на тръгнали по грешен път млади хора.
Интересен момент от пребиваването в Кипър бе учебното посещение на обекта „Агия Скепи”, предназначено за представяне на най-добрата в страната практика за действащо социално предприятие. Става дума за превърнатата от близо 20 години в комуна за лечение на наркотични зависимости сграда, градена от църковните среди за манастир, дарена, за да изпълни обществена мисия в полза на бъдещето на тръгнали по грешен път млади хора.
За
изминалите близо две десетилетия в изградените условия за пребиваване, терапия
и работа всяка година от услугата се възползват по 35 души. Някои от тях после
остават трайна на работа в организацията. Младежите имат възможност да
упражняват различни видове труд: отглеждане на „щастливи кокошки“ (в 4 ферми
с по 700 във всяка от тях), в цех за пакетиране
на биохрани, в екопекарна на хляб, в отглеждане на ягоди и в производство на
разсад за зеленчуци (зеле, маруля, домати, лук).
И всичко това на територия, също отстъпена от църквата до момента, в който проектът продължава да работи – на първо време за 20 години. Всеки ден терапевтичната сесия е в рамките на 60-90 минути. Положеният труд цели и подготовка за последващо участие в пазара на труда. Над 2,5 млн. евро са приходите от проекта за една година. Клиентите на проекта не заплащат за своя престои в комуната и на практика участват в т.нар. социално предприемачество, което в момента е модерно навсякъде по света.
И всичко това на територия, също отстъпена от църквата до момента, в който проектът продължава да работи – на първо време за 20 години. Всеки ден терапевтичната сесия е в рамките на 60-90 минути. Положеният труд цели и подготовка за последващо участие в пазара на труда. Над 2,5 млн. евро са приходите от проекта за една година. Клиентите на проекта не заплащат за своя престои в комуната и на практика участват в т.нар. социално предприемачество, което в момента е модерно навсякъде по света.
Крайморският
град Ларнака, който също е датиран от древността, а към него е и
най-важното в страната летище, бе другата възможност българската група да
съчетае полезното с приятното пребиваване в островната страна. Подобно на други
градове, той е разделен на две части – едната
е по-старият градски център, а другата е „Финикудес - верига от хотели и ресторанти по
крайбрежието“.
Градът
е основан от микенците през 13 век пр. н.е. под
името Китион , за да стане по-късно първата
финикийска колония на Кипър. Разрушаван е от силни земетресения на три пъти: през
76, 322 и 342 години. В най-голямата местна църква е гробът на св. Лазар, което
го прави най-посещаван туристически обект, вкл. и с религиозна цел.


В миналото текето е
било място за събиране на последователите на суфизма (аскетично течение в исляма до 9 век, стремящо се към разкриването на негови скрити мистични измерения; последователите му се наричат суфии или дервиши), за което свидетелстват
изображения на танцуващи дервиши върху различни видове сувенири. Днес то е гостоприемно
за всички, независимо от изповядвана от посетителя религия.

Два часа полет над няколко земи и
морета делят българина от о. Кипър – една страна, в която се веят редом флаговете
на две страни – другият е на Гърция. Държава, където се преплитат езици и
история на различни народи и империи. Преди 6 години по определени причини е
наречена „малката страна с големите проблеми“ при това в години, когато е
предстояло след десетгодишно пребиваване в ЕС да бъде и председател на Съвета
на Европа. Точно тогата държавата успява да се пребори с фалита, за да извърви
бързо пътя от „икономически тигър“ до истинско кризисно огнище.


Любопитна
подробност – в първата от тях всеки ден от 17 часа предлагат половинчасов
спектакъл с танци на дервиши, което е уникална възможност да се надникне в
мистиката на древните въртеливи движения, каквито в България предлага
един-единствен лицензиран изпълнител.

От българска страна, вкл. от София и Пловдив, имаше няколко
презентации от досегашната близо двегодишни дейност по проекта в Русе, Силистра
и Разград: „Кооперативно обучение като елемент на модерното образование” (Цветелина Радева, Русе), „Кооперативно
обучение за ученици по проекти на ЕС” (Петя Димитрова, Русе), „Кооперативно
обучение в професионалните училища” (Димитричка Ангелова,
Венета Наковска, Разград), „Кооперативно
обучение за насърчаване на предприемаческото образование за учениците” (Пламен Славов, Гинка
Борисова, Силистра), „Обученията в Русе, Разград и Силистра по проект INNOVENTER” (Емил Коцев, Милена Кирова, Ивелина Георгиева,
Красимира Петкова, Йордан Георгиев).
Силистра – Никозия
Йордан Георгиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар