
При добро желание от
страна на Народното събрание спокойно двата дни – 6 и 7 септември, може да
бъдат обявени за Дни на Съединението. Така ще се отдаде еднаква значимост и на
двете събития, които в голяма степен са останали в историята ни със своята неповторимост
по форма и съдържание.
Навръх 7 септември
късно вечерта предаването История.БГ по Българска национална телевизия бе от
малкото в телевизионния ефир, посветени на Добруджанския въпрос, останал открит
още след Освобождението на България от турско робство през 1878 г. За да намери
частично решение 62 години по-късно, превръщайки се в един от акцентите при
решаване на българския национален въпрос.
В предаването участваха
по един представител на МО и БАН, двама преподаватели от Софийски университет и
нито един от общностите с центрове Силистра и Добрич, за да придадат регионална
автентичност на темата.
В рамките на
проведената дискусия се чуха важни факти, свързани със събитията, някои от
които не са познати в достатъчна степен за широката аудитория – по признание на
дискутиращите – това е по причина на отсъствието на темата в медиите, обявени
за длъжници по отношение съдбата на добруджанци.
Най-важното
от споделената информация в комплект
Южна Добруджа остава извън България през 1913 г., когато е в борба срещу всички свои съседи, имащи териториални претенции
към нашата страна, а после повторно и с решение на международно ниво след Първата
световна война, когато сме в национална катастрофа. И нямаме никакви
възможности да реализираме идеята за обединена България от Дунав до Бяло море и
от Охрид до Черно море.
Констатирано бе, че
загубвайки Южна Добруджа, България губи позиции в стопанския износ по отношение
на пшеница и тютюн; тежко се отразява новата ситуация на пристанищата в Русе –
на река Дунав, и на Варна – на Черно море, които влизат в ограничителен режим,
тъй като е настъпила промяна в износната характеристика на държавата.
България се лишава не само от територия, но се променя и в човешки аспект – в чужда държава е вече население от 280-300 хил. души – основно българи
и в по-малка степен – турци. Поне 50-60 хил. от тях впоследствие емигрират в България (раждат се добруджанските квартали в
София, Варна, Русе, Шумен).
Дискутиращите не
пропуснаха да подчертаят, че по отношение на Добруджа (Северна и Южна) управляващите у нас проявяват
учудваща, но последователна апатия от 1878 до 1913 г., а проблемът с българите
там е част от българския национален въпрос. В същото време в началото на 20-те
години румънски генерал е заявил публично, че наричаната от румънците Южна
Добруджа „квадрилатер” („четириъгълник”) е румънска по име, но
е българска по сърце и
душа.
Достатъчна причина, за
да няма в областта инвестиция през годините на окупация (в свой материал от преди години
директорът на музея в Тутракан Петър Бойчев е заявил, че през 1940 г. в
града е отбелязано, че за целия период на румънско управление са построени
само две сгради).
Събеседниците бяха
категорични, че годините работа на българската дипломация за реалистично възвръщане на Южна Добруджа в условия на вечни интереси на т.нар. Велики сили
към съдбата на балканските народи и държави започва да дава плодове едва след
1938 г. (Мюнхенското
споразумение слага край на статуквото от края на Първата световна война). А
едва 4 години преди това въпросът е поставен открито с идеята за мирно възвръщане.
И всичко това на фона
на нов етап в междудържавническите отношения в Европа, вкл. след като вече се е
надигнала ревизионистична вълна от страни – Германия, Унгария, недоволни (ощетени) от „разпределението” след Първата
световна война. Междувременно Франция, която на Балканите „пази” Югославия и
Румъния, е разгромена и това в краткосрочен план дава реални шансове на
България да реши проблема с Южна Добруджа. В допълнение – през 30-те години той
има макар и предимно декларативната подкрепа на СССР, защото няма сведения за
реално застъпване по дипломатичен път.
През 1940 г., вероятно
и преди това, е имало и други сценарии за решаване на въпроса (по военен път – за отбелязване – цар
Борис Трети е против този вариант, но и чрез „чужда помощ” – т.е. срещу поемане
на определени ангажименти)
–
в този период обаче страната ни е в режим на неутралитет.
В тези години на
дипломатически напредък се установява, че има перспектива в реализацията на
постепенна мирна ревизия (дебати
е имало още на Парижката мирна конференция през 1918 г., предвид наличието на
българско население в областта – поне 50%, имаме силни морални позиции).
През 1924-1925 г. обаче
е променена демографската характеристика със заселване на националистично
настроени румънци от вътрешността на страната, както и на куцовласи от Македония.
Всички те са оземлени с отнемане на земя от българското население (т.нар. третина, но на практика
сумарно иде реч за 50% от цялата обработваема земя, превърната в поземлен фонд
за оземляване на колонизаторите),
която впрочем местните добруджанци никога не получават обратно.
За разлика от 68 хил. севернодобруджанци,
които са оземлени приблизително спрямо декларирананата от тях и притежавана земя
по местата, откъдето идват. През 90-те години граждански комитети в Силистра и
Добрич поискаха ревизия на тази несправедливост, но не получиха подкрепа от Народното
събрание и от тогавашните правителства.
И една цифрова
подробност – 1 млрд леи обезщетение се е ангажирала да плати българската държава
чрез Крайовския договор: според участници в дискусията, благодарение на
системно превантивно изкупуване от страна на нашата държава на обезценени на
борсите румънски леи, в крайна сметка сме платили 30-50 млн. лева.
Още един важен факт: всички
правителства – от Стамболов до Филов, са
твърдели, че границите ни са несправедливи, а през това време не преставаме да
говорим за български малцинства в Добруджа и в други територии извън страната.
Така във времето „плодът
назрява”, за да дойде времето за подписване на Крайовския договор на 7 септември
1940 г. Година по-късно на 1 октомври - денят на навлизането на българските войски в освободена Силистра е повод за откриване на първия в града паметник - на символа на Добруджа - войводата Стефан Караджа, посветен на щастливото събиите. Той е дело на силистренския художник Павел Метеоров.
За да говорим 80 години
по-късно като за най-великия миг от десетилетия насам в българската история и за безпрецедентно в
практиката на Европа мирно и трайно решение на териториален въпрос между две съседни
държави (с
размяната на население границата е превърната в етническа).
Шедьовърът на
българската външна политика е резултат от мобилизацията на българската дипломация
в продължение на години. Достатъчен повод за неповторимите тридневни тържества
в цялата Стара България след прокламацията за възвръщането на Южна Добруджа. Договорът
е наричан още и модел за решаване на международни спорове, останал без
аналог в световната история.
Макар за кратко (7-25 септември) да настъпва и период на
междуцарствие и безнаказаност при изнасянето на румънските войски и на
румънското население. Навлизането на българските войски, посрещнати
тържествено и с умиление от местното население, е процес, разпределен във
времето и в 4 зони (първи
свободата си виждат гражданите на Тутракан и Балчик – на 21 септември), Добрич – на 25 септември, Силистра – на 1 октомври, и др.
Дискутиращите не
пропуснаха да споделят, че е неправилно Крайовският договор да бъде наричан
Спогодба, тъй като самият договор съдържа в себе си 4 спогодби с дейности,
които да се осъществят на територията на преначертаната карта на България с
граници от 1913 г. Така България се оказва единствената държава, запазила
своята територия от преди Втората световна война. При това с увеличение от 63 хил. на 111 хил. кв. километра и с население, нараснало с 68 хил. изконни
българи.
Обсъдена бе и темата защо
по времето на социализма не се говори за 7 септември и за Крайовския договор –
припомнено бе, че тогава е период на комунистически интернационализъм; отделно
на същата дата е роден Тодор Живков; друг мотив - не е бивало да се говори за заслугите
на цар Борис Трети и на Хитлер, както и на царската ни дипломация.
В края на телевизионното предаване участващите се обединиха около заключението, че подобно на 7 септември – ден за подписване на Крайовския договор, осигурил Второто Съединение на България, има и други забравени, както и пренебрегнати дати от историята ни, за които трябва да се говори, защото са оставили трайна следа, а за нея не знаят съвременните поколения.
Журналистическа интерпретация: Йордан Георгиев
В края на телевизионното предаване участващите се обединиха около заключението, че подобно на 7 септември – ден за подписване на Крайовския договор, осигурил Второто Съединение на България, има и други забравени, както и пренебрегнати дати от историята ни, за които трябва да се говори, защото са оставили трайна следа, а за нея не знаят съвременните поколения.
Журналистическа интерпретация: Йордан Георгиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар