
В България има множество малки градове със запазено място в историята ни, а в днешно време заемат важно място и на туристическата карта – благодарение на личности или на събития от миналото, както и на забележителни природни дадености. Калофер е едно от тези свидни за всеки българин места, защото за него си спомняме винаги, когато стане реч за Христо Ботев.
Най-често това се случва на 2 юни – тогава е Денят на Ботев и на загиналите за свободата на България. Без претенция за безспорно обобщение, след Панагюрище в малкия подбалкански град се намира другият в страната площад със запомнящи се гигантски монументи, където се провеждат мащабни патриотични тържества.

Въпреки архитектурната еклектика в исторически план, мястото е изпълнено с мощна енергия, още повече, че наблизо са храмът „Успение Богородично“, свързан с бащата на поета революционер – Даскал Ботьо Петков, с Музея на просветното дело, с Национален музей „Христо Ботев“ и с Туристическия център, посветен на известната калоферска дантела.


Подобно на много други градове, и за Калофер има легенда, центриращо го във времето преди близо 5 века, когато войводата Калофер със своите сподвижници завладява тази част на Стара планина – днес Национален парк „Централен Балкан“ според туристическия регистър. И какво мислите, че правели от 16 в. нататък – нападали керваните, преминаващи със стоки. Така създали голям проблем на османската власт и принудили суверена да даде разрешение да заселят тукашните земи.
Твърди се, че хайдутите отвлекли моми от Сопот, за да създадат семейства с тях – дали е било факт е друг въпрос. Като цяло не звучи съвсем романтично, но поне е било прагматика, облечена в приключенска дреха. Както се казва – важен е бил резултатът, а не извървеният път до извършеното дело. Със сигурност друго е вярно – тук винаги са живели само българи. Говори се, че в онези времена, за да преминат през града, турците разковавали конете си. Дори във вид на народен разказ, предаден между поколенията, звучи въодушевяващо, че е било възможно подобно отношение към раята в рамките на османската империя.
С годините някогашното голямо село – днес малък град, става виден икономически, просветен и културен център. Едва ли е случайно, че прозвището му през 19 в. е „Алтън Калофер“ („Златен Калофер“). Ако действително в Цариград в онези времена е имало поне 50 хил. българи, то част от тях са калоферц, предимно абаджии. Селището е имало население от 7,5 хил. души и е било обект на внимание от страна на американски мисионери. Част от жителите на градеца загиват при пожара през 1877 г.
Днес жителите на града са около 3 000 и повечето от тях

И явно е било успешно занимание, щом преди 110 г. е открито специално училище „Трудолюбие“, в което обучението е било в рамките на две години. Действа до 1953 г., когато е превърнато в Земеделско училище с 2 паралелки за изучаване на плетене. В днешното училище „Иванка Ботева“ (на името на дъщерята на Христо Ботев) плетенето на калоферска дантела е от типа „свободно избираем предмет“.
На занаята с елементи на изкуство е посветен туристическият център в града в чест на 1 800 жени и момичета, получили знания как да създадат совалков тип дантела, наричана на запад „Брюкселска“. За разлика от нея, калоферската включва елементи, характерни за нашата природа (растения и животни), вкл. изображения на роза, лале, слънчоглед, еделвайс, житен клас, а това й придава характерен български облик.
Не са много малките населени места в България, където има запазени два манастира – условно наречени Девически – намира се на едно от високите места в града, и Мъжки – в него служи монахиня на име Ана, която е родом от Силистра. Двете обители на православието са градени в периода 1640-1700 г. В мъжкия манастир е възможно преспиване – индивидуално и на групи туристи.
В скала срещу него има малък скит, в който жена живее като отшелник – твърди се, че до него може да се достигне с водач, осигурен от манастира. Някога там трябвало да бъде самият манастир, но мястото е трудно достъпно, макар и живописно, а вероятно и заредено с особена енергия, подходяща за духовен храм. Любопитна подробност е, че от двора на манастира се вижда вр. „Ботев“.
Църквите в Калофер също са с внушителни размери, градени по време на османската империя. С великолепен балкон, изграден елипсовидно – от него своите проповеди и беседи е произнасял Даскал Ботьо Петков, разполага намиращата се в центъра на града църква „Св. Богородица“. Тя е непрестанно действаща в града от своето създаване в рождената година на Христо Ботев – 1848 г., и до днес.
За съжаление, красивите стенописи, някога рисувани изкусно с пастелни нюанси на боите, имат нужда от реставрация, за да върнат предишния си блясък. На високо място, видно от целия град, е вторият храм – „Св. Архангел Михаил“. Третият е също на възвишение и се казва „Св. Атанасий Велики“ – в него уникален е иконостасът във вид на „сполучлив мрамор“.
В центъра на град Калофер се намира Национален музей „Христо Ботев“ (един от инициативата „100 национални туристически обекта“ на БТС). В момента в него има и допълнителна експозиция с фотоси и данни за Паметник „Шипка“, посветена на изграждането му преди 100 години. Част от музея е къщата на семейство Ботеви, който работи от 1944 г. насам, с уговорката, че сградата е прототип, създаден по спомени на членове на фамилията с 9 деца, от които най-известни са бащата със синовете Христо Ботев и Кирил Ботев (генерал, живял до 1944 г.).
Според туристическите проспекти, „Друга местна забележителност е Музеят на просветното дело, който се помещава в едно от първите училища в България с основател бащата на Христо Ботев - даскал Ботьо Петков. Най-новият музей в града е Калоферска къща на историята – своеобразен етнографски и културен център, пресъздаващ традициите от далечното минало, съчетано с бита, нравите и облеклото на прадедите ни“.
От м. „Паниците“, където има множество къщи за гости, е стартът на пътеката към х. „Рай“ – отстоянието от нея е на поне 4 ч. път, но срещу определена сума е възможно част от маршрута да бъде „спасен“, благодарение на високо проходими джипове. Останалото е премеждие, понякога летем гарнирано с изненади от дъжд и гръмотевици, което превръща приключението в изпитание за духа и тялото на туриста.

Планинските пътеки са рай за душата и тялото на туриста, защото го зареждат с енергия и положително мислене, помпайки гърдите и мускулите му. През последните години обаче има и „специални места“, като Екопътека „Бяла река“, намираща се в по-безопасната част на Природен резерват „Джендема“. Дълга е 1.83 км при надморска височина от 570 до 630 м. Преминава се в „осмица“ за 1-2 часа с вход и изход на едно и също място, при това в близост до Мъжкия манастир.

Въпреки това, преживяването си струва, включително и на местата на отдих да поспреш за глътка въздух и да се заслушаш в мелодията на водите на реката, в която има няколко водопада и вирове, съчетана с песента на безбройни знайни и незнайни птици.
Пребивавайки в Долината на розите и на царете, през последните няколко години българските, а и чуждестранните, туристи не пропускат да посетят комплекса „Дамасцена“ край село Скобелево. Това е първата частна дестилерия у нас, започнала като малка семейна фирма за производство на розово масло, създадена от двама братя през 1991 г.
В царството на розата от Дамаск са на разположение „само“ 150 вида от кралицата на цветята и става ясен целият процес на преработка в съвременния му вид. Началото на комплекса представлява арка с тракийски мотиви, начело с огромна скулптура на царицата. На практика това е своеобразна екскурзия в една от гордостите на България, актуална от 2007 г. насам. Над 50 000 туристи от цял свят се възползват от възможностите на комплекса с ресторант, етно изложба на открито, розариум и т.н.
Не всеки българин може да бъде през месеците май и юни в този район, за да усети аромата на розите по време на беритбата, но тук, както пишат в рекламите, „можете да изживеете магията на розобера, да проследите отблизо технологията на розоварене (водно-парна дестилация на два тона топла вода и половин тон розов цвят – така при 27 градуса розовото масло изплува на повърхността), както и да се докоснете до традициите на старинното производство“.
А и накъде без малък тематичен пазарлък: сладко, мед, ликьор, бонбони, масло, козметика – все от рози (и не само – още от лавандула, например). И гюлова ракия, разбира се. Нея древните жители на Близкия изток не са я произвеждали в 13 в., когато започва използването на розовия цвят – за отбелязване до 19 в. е правена само розова вода. И като стана дума за ракия - за съжаление, в Карлово вече не произвеждали анасонлийка, един незабравим балкански балсам, връщащ силите на туриста, намерил пътя от духовната столица на Добруджа до сърцето на Балкана.
Настоящият материал е написан като впечатления от две пътувания, осъществени от различни групи – Смесен хор „Седянка“ – през м. ноември 2019 г., и през м. юли 2020 г. от близо 40 членове на Туристическо дружество „Дочо Михайлов“ Силистра (от 9 до 69 г.). И двете събития оставят трайни следи в съзнанието на добруджанци, доказали, че обичат Балкана, откъдето са дошли част от нашите прадеди.
Няма коментари:
Публикуване на коментар