петък, 20 май 2016 г.

С глътка вишновка и рахат локум на клечка в Силистра посрещнахме…жените от обществото


В рамките на програмата „Европейска нощ в музеите“ в Етнографската експозиция на Регионален исторически музей Силистра гостува изложба, представяща „Жените в обществото“ от Регионален исторически музей Русе, създадена по проект преди 4-5 години. Заедно с експонати от фонда на силистренския музей се представя картината на модата и на нравите в последните поне два века.

За русенци проявата, която гостува в Силистра до към последните дни на м. юни, е възможност да покажат една от няколкото си мобилни изложби, а за силистренци – демонстрация, че независимо от проблемите с покрива и сградата на етнокъта на област Силистра, се работи интересно и с въображение, както се изрази етнографката Маргарита Миланова. И дано това бъде оценено както от посетителите, така от новото ръководство на РИМ Силистра, а и от общината.

Искра Тодорова – РИМ Русе, при откриване на изложбата: „Разказът на изложбата е по направени проучвания и показва различни епохи, през които жената се променя от домакиня/майка – до участничка в революционни борби, навлизайки реално в образователната и в медицинската системи". До практиката да се включи в управлението по време на социализма – независимо от лозунговото равноправие в този период, а и след това по време на демократичните промени.

На практика с 11 изящни кукли, облечени в костюми, русенци предлагат модели от модни тенденции на границата на два минали века, а и от по-късен период – примерно сватбената рокля от 2002 г. на Калина Сакскобуггота, дъщерята на експремиера ни Симеон Сакскобугготски. Покрай „царските“ особи обаче блестят униформа на слугиня от преди Девети септември и на абитуриентка от 1947 г.

Представена е и модната тенденция „шантеклер“ (българската градска мода от началото на ХХ век, подчинена на този стил). Всъщност става дума за петела Chantecler, главен герой в пиеса от 1910 г. на Едмон Ростан, който с песента си може да накара да изгрее слънцето.

На страницата на www.urban-mag.com уточняват: „Тази мода се изразява в рокли с права кройка, спънати в глезените, с малък шлейф и украса от мъниста, дантели и ажури. След това идва и стилът „Български модерн“, който съчетава по колоритен начин българските фолклорни традиции със западноевропейската мода. Рекламистите могат да почерпят доста идеи от някои от постерите, които представят визуални и текстови реклами на козметика, вещи от бита и облекла от началото на ХХ век.

Ето как звучи реклама от онези години на брачно бюро „Щастие“: „Единствено по рода си в България. Уредено по западноевропейски образец и поставено на здрави и строго морални начала с широки връзки. Извършва посредничество за женитби между всички слоеве на обществото. Действува експедитивно, успешно и при най-строга дискретност“.

Вокална група „Чар“ с ръководител Анна Терзиева и корепетитор Тодор Скорчелиев изстреля музикални трели в началото на вечерта в етнографския музей, за да припомни емоции и чувства чрез стари градски песни и шлагери, на които са подвластни всички романтици и носталгици. В деловата част на откриването на изложбата бе вписана и дегустацията на глътка домашна вишновка с рахат локум на клечка. За да бъде спазена традицията от време „оно“, когато времето е вървяло по-бавно, но за сметка на това събитията, вкл. и свързани с модата, са вълнували повече сърцата на хората, жадни за нови модерни идеи.



Няма коментари:

Публикуване на коментар