петък, 6 февруари 2015 г.

Стоян Бонев, областен управител на Силистра: Разчитаме мост над Дунав да съживи икономиката в региона

в. АзБуки-Bnews.bg

Стоян Бонев, областен управител на Силистра: Разчитаме мост над Дунав да съживи икономиката тук

Ще направим всичко възможно максимално да бъдат използвани инструментите на ОП „Трансгранично сътрудничество Румъния – България 2014 – 2020, казва Стоян Бонев в интервю пред в. АзБуки.
      Стоян Бонев е роден в Силистра. Завършва магистратура по счетоводство и контрол в Стопанска академия „Димитър Ценов“ – Свищов. Работи в Държавен и финансов контрол, в „Митница“ – Силистра, и в регионалната структура на ИА „Главна инспекция по труда“. От септември 2014 г. е областен управител на Силистра.
– Г-н областен управител, не мога да не попитам как се справяте с проходимостта на пътищата при зимни условия? Темата е важна и от гледна точка на това, че 50 на сто от училищата в областта са средищни и децата пътуват всеки ден?
– Целогодишната грижа за пътищата засяга в голяма степен и провеждането на учебен процес в областта. 2302 ученици от 78 населени места пътуват всеки ден към 24-те средищни училища, а още 400 – към несредищни. Това е 25% от общо 10 738 ученици от І до ХІІ клас в цялата област. Децата се извозват с 33 автобуса и 2 микробуса – специализирани ученически автобуси, предоставени от МОН, както и наети по договори между общините и фирмите. През зимата в Силистренско арктическите североизточни ветрове и силни снежни бури предизвикват снегонавявания както по главните направления за Русе, Варна и Шумен, така и по второкласните и третокласните пътища. Но досега през тази учебна година не се е налагало да бъдат отменяни учебни занятия заради непроходими пътища.
 – Земя, интелект, Дунав, инфраструктура и екология – това са основните стълбове в областната стратегия за развитие за периода 2014 – 2020 г.  Как изпълнението й ще се отрази върху съживяването на икономиката?
– Областната стратегия „Силистра 2014 – 2020“ дефинира 3 стратегически цели. Първата е за развитие на конкурентоспособна икономика чрез насърчаване на иновациите във всички сектори и използване на местния потенциал. Втората засяга пряко повишаване на жизнения стандарт – създаване на работни места, инвестиции в хората и интеграция на групите в неравностойно положение. Не на последно място е подобряване на териториалната устойчивост и постигане на балансираност в регионален, национален и международен план. В област Силистра по данни от 2013 г. има 3 853 фирми и предприятия от нефинансовия сектор и в тях работят 14 673 души. За съжаление, повечето фирми са малки и предимно от семеен тип. Само 4 са предприятията, в които заетостта е с по над 250 работни места. В много от населените места земеделските кооперации са единствените по-големи работодатели извън кметските администрации.
– През областта минава европейският транспортен коридор №7, разполагате и с пристанища – използва ли се максимално потенциалът им?
– Четири от общините в областта имат излаз на река Дунав – Силистра, Тутракан, Главиница и Ситово. Връзката в областния център с отсрещната страна на Дунав става чрез румънски ферибот. За последната година около 120 000 е общият брой на влезлите и излезлите автомобили от областта. С кмета на град Кълъраш – Даниел Драгулин, и с префекта Джордже Якуб наскоро обсъдихме реализирането на  възможността третият мост между България и Румъния да бъде при Силистра – Кълъраш. На 18-а среща на държавните глави от страните от Централна и Източна Европа двете страни се договориха да работят заедно по строителството на моста. През пролетта е срещата на представители на регионалните и на общинските власти от двата града, за да обсъдим по-нататъшните стъпки в подготовката на проекта.
Край Силистра действат няколко товарни пристанища, включително и на частни предприемачи. На частното пътническо пристанище годишно спират над 50 модерни круизни кораба. В района се предвижда с европейски пари да бъдат проектирани и изградени две нови пристанища за екологични плавателни съдове, както и соларна площадка за зареждане на автомобили с електродвигатели. Пред завършване е проект за развитие на туризма в трансграничната зона Силистра – Кълъраш. Целта е да създадат условия за транспорт на гражданите с плавателни средства, които се задвижват с енергия от възобновяеми източници – фотоволтаични панели. Разширяваме и обхвата на услугите на речната информационна система в българската част на Дунав. Проектът изгражда националната част от Общоевропейска система за осигуряване на ефективно и безопасно корабоплаване по вътрешните пътища.
– Областната администрация има приета Стратегия на област Силистра за интегриране на ромите (2012 – 2020). Има ли вече конкретни резултати?
– Тя се изпълнява посредством общинските планове за действие. В края на 2014 г. приключи актуализирането им и те включват мерки и дейности с хоризонт до 2020 г. Извършеното се отчита всяка година и е част от годишния мониторингов доклад за изпълнение на националната стратегия, който Министерски съвет внася в парламента. Отчетната информация се представя и на Европейската комисия по предварително зададен въпросник.
– Какви политики следва регионът за справяне с друг проблем – обезлюдяването?
– За съжаление, икономическата криза и свързаните с нея процеси на миграция и емиграция не ни отминават. Възможностите за справяне с проблема са съсредоточени върху създаване на условия за благоприятен бизнес климат и добри условия на живот. Ще направим всичко възможно да бъдат максимално използвани инструментите на ОП „Трансгранично сътрудничество Румъния – България 2014 – 2020". С местните и регионалните власти в префектура Кълъраш уточняваме параметрите на партньорство за реализиране на трансгранични проекти. Работим с кметовете на общините в областта за номиниране на приоритетни проекти по програмата. Заедно с местните власти и ресорните министерства работим за използване в пълна степен на потенциала на Силистра в сферата на туризма, икономиката и селското стопанство. Знаете ли, че при средно за страната 58,7 % обработваеми земеделски площи при нас те са 70,5%. На практика почти няма необработваема земя. Не е пресилено, че между близо 40-те кооперациите и десетки земеделски фирми има борба кой повече земеделска земя да притежава.
Предстоят тематични информационни срещи на бенефициентите по оперативни програми с представители на управляващите органи. Така, от една страна, ще усилим интереса към финансовите инструменти на ЕС, а от друга – ще увеличим дела на средствата от оперативните програми, които може да бъдат използвани в Силистренския край, за да се повиши жизненият стандарт на добруджанци. Програмата за трансгранично сътрудничество между България и Румъния е една от тях, поради което се стремим да предизвикаме повече общини, неправителствени организации и юридически субекти да участват с проекти в новия програмен период.

Няма коментари:

Публикуване на коментар