В днешно време, когато предложенията за туристическа почивка
както у нас, така и в близката или в далечната чужбина, са под път и над път,
вкл. с обещания за лелеяния „ол инклузив“ и други мечтани екстри, не е лесно събирането
на група за пеши походи из планините в България, при това с раница на рамо.
В музея в Перущица |
Отсъствието на опит и навици у поне две поредни поколения
българи; инстинктивният страх от високото и от тежестта на самара;
неудовлетворителните по принцип битови условия по хижите у нас, призвани да
изкарват хляба на собствениците – обикновено небогати туристически дружества, не
винаги оправни арендатори и непрощаващи комисиона си туристически посредници;
липсата на реклама на маршрути и забележителности – това са все основания заелият
се с организацията да трепери месеци наред, преди да каже – готови сме за
предизвикателството, наречено екскурзионно летуване. И тръгваме – Бог пред нас
и ние след него!
Примерно, близо 50 души – наполовина ученици – наполовина възрастни
– от 12-годишния ирландец с български произход Ерик, баба му Искра – млада
пенсионерка – по професия учителка по география, и до 69-годишен учител –
опитен планинар, се втурват смело към мистичната Родопа планина, за да извървят
– има-няма – 100 км из гори и поляни. За да дишат свеж боров въздух, независимо
от августовската жега, да се взират в лятната омая в красиви природни картини,
а вечер да купонясват кротко – кой повече, кой – с мярка, в сладка раздумка и с
приятелски наздравици.
А началото, както винаги за силистренци, тръгнали на път, е
трудно, предвид разстоянията и условностите на транспортната система в
България. И все пак – до Варна с автобус, оттам нататък до Пловдив – с влак –
приличен като условия и епично като пътуване, но важното е, че е ефективно,
т.е. трака-лака те доставя до изходната точка. Накрая – куп таксита те изпращат
за минути за нощувка до студентско общежитие на ул. „Марица“.
Църквата в Перущица с костница |
Разбира се, преди часовете за „Лека нощ“, е дежурната кратка
разходка в маранята – непременно и винаги из „Стария Пловдив“ – все така
примамлив с възрожденската си атмосфера и с тесните си – широки до един аршин улици,
както и с вълнуващата си история от време „оно“ до днес, когато се готви да
бъде европейска столица на културата през 2019 г.
И сигурно ще се справи успешно и с това си упражнение, защото
има славата на космополитен град още от древността – вече 6 хил. години, като Евмолпия,
Тримонциум и Филипопол, а по по-после и като Филибе, Пубпудева и Пловдив. И
няма как иначе, след като винаги е бил част от Виа Диагоналис (т.нар. Цариградски друм от Белград до
Константинопол – 924 км) – транспортна връзка между Запада и Ориента, започната при император
Нерон и завършена при „колегата“ му Траян. Има я и днес, за да крачим гордо по запазено
като по чудо каменно трасе, по което са скърцали колела на колесници и волски
коли, натоварени с римски войници, хранителни запаси и богатства.
Пловдив |
Пловдив – градът на еретиците, както го наричат още, защото през 343 г. в
митрополитската му катедрала е проведен църковен събор на еретиците ариани, изгонени
от официалния Вселенски събор на православната църква в Сердика (днешна
София), е най-старото у
нас селище, развиващо се върху руини, подобно на Силистра и други градове –
наследници на древността и на различни цивилизации.
За съжаление, малко встрани от туристическите дестинации остават
някои близки до града населени места, знакови в българската история, вкл. и
заради прослава, получена чрез литературата. Става дума за Перущица – в момента
град община, където местната църква – трикорабната псевдобазилика „Св. архангели Гавраил и Михаил“, градена в
периода 1847-1849 г. с единствена възстановка – дървен покрив от 1927 г.,
е едно от свидетелствата за последиците от ненавременно избухналото Априлско
въстание през 1876 г., но благодарение и на жертвите от което е ускорено
освобождението на България от османско робство две години по-късно.
Да покалемим малко... |
Близо 350 души – предимно старци, жени и деца, загиват невинни
за свободата на България, като почти половината от тях стават жертва в резултат
на разрушения божи храм, в който като в истинска крепост са намерили закрила
наследниците на стари боляри и на богати златичани. И където Кочо Честименски и
други горди българи като него са предпочели смъртта на семействата си пред
верското и гражданско поробване.
Тридневна защита с оръжие без вода и хляб. Специално идва
500-членна армия с артилерия, за да се справи с 600-те корави перущенци, за
героизма на които на силистренци разказа в местния музей Стоян Стоянов – млад учител
по история от Пловдив и по съвместителство екскурзовод. През юли 1876 г. Перущица е посетена от френския журналист
Иван дьо Вестин, според когото след зверското клане при потушаване на
въстанието, извършено от редовна войска и от паравоенни мюсюлмански части, в
града са останали 150 „старци и деца“ от предишното население от над 2 000 души.
Впоследствие костите на мъчениците са събрани и погребани в костница в същата
тази черква в името на паметта.
От помашки Тъмраш нищо не е останало - вече имаме модерна дървена хижа и каменен параклис |
Екскурзоводът води групата и до намиращата се в съседство ремонтирана
по проект сграда на старото училище, в което няколко години е преподавал по
взаимоучителната метода известният по-късно книгоиздател Христо Г. Данов. Музеят
е една възможност на днешните младежи, свикнали с пиршеството на съвременната
аудио и визуална техника, да видят как „едно време“ се е пишело първо върху
пясък, после с калем и накрая с перо, натопено в мастило. Отделно – сметало с
размери на човешки бой, показва как са излизали верни до грош сметките на
старите българи.
Темата за
Перущица ще продължи и след пристигането до х. „Върховръх“, намираща се в едноименната местност, и представляваща
масивна двуетажна сграда с капацитет 100 места. Самият връх е на 1 633 м
на същия рид и под това име е от 1960 г. В района,
в който има и ловно стопанство, е изградено селище с около 350 частни вили,
вкл. и парк хотел „Родопи“.
Наблизо е село Чурен, където в момента се
възстановява православен храм „Св. Илия“. „Всеки от нас в селото дава по 50
лева за църквата“, казаха строители, предимно в предпенсионна възраст, без да
стане ясно дали са сред 50-те останали местни жители. През селото се минава на
път за обезлюденото днес село Тъмраш, което е със злополучна съдба.
С раница на гърба по стария римски път |
Свидетелство за живот в него е само нова
модерна дървена хижа и недовършен параклис, явно граден по нечия воля, но без
големи шансове да бъде признат от духовничеството в епархията, както твърдят
пак строителите от съседното село. Освен център на областта, „селото“, сведения
за което има още от 1489 г., е било „столица“ и на т. нар. Тъмрашка
република. Иде реч за самоуправляваща се общност на помашки села, известни още
като „непокорните“ и „непредадените“, появила се след Руско-турската
освободителна война от 1877-1878 г.
Селото е изгорено веднъж през 1877 г., както и повторно, но
окончателно, през 1912 година от българи християни за отмъщение на
местните българомохамедани, участвали активно в потушаването на Априлското въстание, подпалвайки
и разграбвайки селата Бойково, Делово и Перущица.
Доскоро основите на 300 къщи и две гробища са били свидетелства
за съществуване на селото, но с годините материалът от тях е бил ползван за
градежи в съседни населени места. По време на Балканската война по-голямата
част от жителите на селото се изселват в Турция в село Елегьол край Одрин и в
Измир; основават и село Тъмрашкьой в област Коня, но потомци тъмрашчани има
също в Пловдив и в Смолян.
--
Напред е х. Персенк - очаквайте II част. |
Екскурзионна група от ученици от Силистра – най-често начинаещи туристи, и възрастни планинари, ошетали не една височина по планинските върхари в България. Период на предизвикателството: 30 юли – 7 август 2017 г.
Ръководител: Грета Михалева – учител по английски език.
Водач: Тодор Николаев – учител по история.
Ръководител: Грета Михалева – учител по английски език.
Водач: Тодор Николаев – учител по история.
Маршрут:
град Силистра – град Пловдив (автобус и влак през град Варна) – град Перущица – х. „Върховръх“ – вр. „Върховръх“ – с. Тъмраш – „Чудни“ и „Скални“ мостове – вр. „Персенк“ – х. „Изгрев“ през м. „Глухи камъни“ (частично по централния античен трансродопски път през Средни Родопи – Смолянска област, известен като Стар римски път) – с. Широка лъка – с. Гела (събор „Гайдарско надсвирване“) – град Девин (аквапарк и еко-пътеки) и околности („Орлово гнездо“) – град Пловдив – град Силистра (автобус и влак през ж.п. гарите Синдел и Самуил).
град Силистра – град Пловдив (автобус и влак през град Варна) – град Перущица – х. „Върховръх“ – вр. „Върховръх“ – с. Тъмраш – „Чудни“ и „Скални“ мостове – вр. „Персенк“ – х. „Изгрев“ през м. „Глухи камъни“ (частично по централния античен трансродопски път през Средни Родопи – Смолянска област, известен като Стар римски път) – с. Широка лъка – с. Гела (събор „Гайдарско надсвирване“) – град Девин (аквапарк и еко-пътеки) и околности („Орлово гнездо“) – град Пловдив – град Силистра (автобус и влак през ж.п. гарите Синдел и Самуил).
Няма коментари:
Публикуване на коментар