Какво се случва, когато „и само една мечта стига“
В Гана е създадено училище, благодарение на учениците от ЕГ - Силистра
Доскоро началното училище Adaklu Torda в Гана беше под открито небе - деца от три випуска учеха в сянката на дърветата - защото нямаха училищна сграда. Без стени, на които да се поставят черните дъски, в час учениците с усилия пишеха на клатещите се дъски, прикрепени по стволовете на дърветата. Шумът от съседния клас лесно се носеше от вятъра и се подемаше и от другите класове. Той разсейваше малките ученици, които и без друго трудно задържат вниманието си. Колкото и романтично да звучи фразата „училище под открито небе”, природните стихии също не бяха съюзник.
Често се налагаше учителите да отменят учебни часове заради проливен дъжд, жега или други капризи на времето. Тази обстановка далеч не беше благоприятна, за да получат учениците най-доброто от образованието, което можеше да им се даде. Гана до скоро бе една от най-бедните страни в света. Въпреки безпрецедентния си растеж през последните години, близо една трета от учениците от началните класове ще отпаднат от училище, поради различни социо-икономически причини, комбинирани с липса на адекватна училищна база.
Но за 78 деца нещата не стоят вече така! Това са деца от Adaklu Torda, региона Волта в югоизточна Гана. През април и май 2015 год. 11а клас /тогава 10а клас/ от Езикова гимназия „Пейо Яворов”- гр. Силистра, запалени от идея на Майкъл Пелехач, американския учител-доброволец по програмата Фулбрайт, мобилизираха усилията си за събирането на средства за построяване на училище. Една изключителна мечта, която звучеше прекалено амбициозно, за да се осъществи.
Днес училището е вече факт. На 11 ноември 2015 тържествено са осветени трите му секции, т.е. класни стаи. В него се обучават 78 деца от три випуска, включващи начални класове и предучилищна група. Тези ученици са поверени на грижите на 10 учители. На паметната плоча на училището е включен наслов от учениците от Езикова гимназия, Силистра: „Посвещава се на обикновените хора, които могат да доведат до необикновена промяна”.
Как беше осъществено всичко това, което доведе до успешния край?
Предварителната
мотивационна работа започна постепенно – в 4 урока в часовете по английски
Майкъл Пелехач, заедно с класния ръководител на класа и техен учител по
английски език Кремена Радоева, си поставиха за цел да подготвят младежите за
големи мечти. Темите бяха: Неграмотността в света, Краудсорсинг, Разказване на
история, Лидерството – потенциал за промяна и активност в общността . Чак след
приключване на тази поредица от уроци, Майкъл представи свое видео, с което
сподели идеята си за благотворчеството. Тийнейджърите са запленени и с огромно
желание приемат начинанието. Започва сериозната работа.
Поставят си сравнително кратки срокове за набирането на средствата – 25 хиляди долара за 25 учебни дни. Звучи прекалено оптимистично и амбициозно , но те са решени да успеят. Чрез Майкъл учениците се свързват с фондацията „Pensils of Promise” със седалище в Ню Йорк . Тя е създадена именно с тази цел – чрез инициативата на отделни хора по света и чрез организираните от тях фондонабирателни кампании, фондацията да подпомогне изграждането на училища за деца, чието основно човешко право на образование не е защитено. От създаването си до сега фондацията е построила над 300 училища в Гана, Гватемала и Лаос.
Стратегията…
Фондонабирателната си кампания учениците наричат „Build them a School. Build them a future” - „Да им построим училище. Да им изградим бъдеще”http://bit.ly/1CPBpTd. Обособяват се 4 екипа, според индивидуалните интереси на учениците: Маркетинг, Продуценти, Мотиватори и Фондонабиратели. Начертава се стратегия на действие, изработва се лого на проекта, започва снимачната работа на учениците по промоционалното видео. Видеото се изработва на английски и се превежда на български, субтитрите се синхронизират и поставят. Много от дейностите се извършват в часовете по английски, но основната комуникация и част от работата се случват чрез онлайн общуване в социалните медии – Фейсбук, Инстаграм, Туитър.
И дейностите. Стартът на самата кампания е на 31 март, но първата инициатива изпреварва официалната дата за начало: на 27 март се провежда Благотворителен кулинарен базар. На него учениците от 10а клас продават на съучениците и учителите си приготвените от тях изкушения. За един ден те успяват да съберат 287 лв, които веднага са внесени във фондонабирателната сметка. Излиза статия за Майкъл и начинанието в Американския печат –NorthWest Observer. Редакторският екип дарява първата сума – 150 щ.д. Тя е последвана от множество други дарения от САЩ, някои от тях от приятели, роднини, познати на Майкъл, както и наши сънародници, живеещи в България или чужбина.
Рекламната кампания, организирана от екипите е много успешна - следват още няколко медийни отразявания в телевизии , вестници и онлайн издания в България и САЩ, както и статуси в социалните мрежи от български актьори и певци, промотиращи начинанието. Излиза любителското видео на рап-песен на ученик от класа, посветена на каузата.С цел промотирането на предстоящия благотворителен бал е организирана и пресконференция, на която са поканени медиите от региона, някои от които имат и национално представителство. Следва и голямото събитие, благотворителен концерт „10а и приятели” на 21 април, което учениците подготвят за по-малко от седмица. На сцената с пъстротата на талантите си се включват известни танцови и певчески формации и индивидуални изпълнители от града. Подкрепа идва от всякъде: класният ръководител, ръководството на училището, приятелите, талантите и техните ръководители от града, вкл. кметът на общината, медиите, фото- и видео-оператори, озвучители, режисьори, осветители , родителите, родителското настоятелство в ЕГ, общината, съгражданите.
Събрани са почти хиляда лева, които са внесени във фондонабирателната сметка. Сумата от 25 хил. щ. д не само е събрана в срок, но е дори надвишена. Събрани са $28,780 като остатъкът над запланираната сума е решено да бъде предназначена за обучение на учители и стипендия на ученици от училището в Гана. Провежда се и скайпвидео-конферентен урок с представители на фондацията „Pencils of Promise”. Учениците получават не само похвала, но и отговори на възникнали в процеса на работа въпроси. Впоследствие, класът получава благодарствено видео от създателя на фондацията и авторът на бестселъра „A promise of a Pencil” Адам Браун http://bit.ly/22006HT.
Една смела мечта стана кауза. която свърза в диалог, чрез труд, усилия и средства три култури – българската, американската и тази на Гана. Местната общност в Гана чрез остойностения си доброволен труд осигурява 20% от цялата сума, необходима за градежа. С благодарност от общността и от „Pencils of Promise” (PoP) към учениците от ЕГ е изпълнен и докладът за въздействието на проекта, който се получи преди ден-два http://bit.ly/1SVWEb2.
В него се казва: „Като директен резултат от подкрепата ви, PoP общността на Адаклу Торда успяха да построят ново училище с три класни стаи. ... Учители, лидери в общността и нейни членове се включиха в целия строителен процес и работиха заедно, за да осигурят 20% от необходимите за строежа материали и труд. Adaklu Torda служи вече като формална образователна среда, която ще осигури на всеки ученик възможност да достигне своя потенциал – едно невероятно силно дело, което не би могло да бъде осъществено без вашия клас. Учениците в Adaklu Torda имат вече достъп до формална училищна среда, улесняваща ученето и подсигуряваща по-високо качество на образование, което ще продължава да им служи години напред.
Цялото PoP семейство и общността на Adaklu Torda оценяват високо вашата подкрепа!”
Кремена Радоева – преподавател по английски език в ЕГ "П. Яворов" -
Силистра, класен ръководител на XIа клас
Няма коментари:
Публикуване на коментар