четвъртък, 19 март 2015 г.

Канал от Дунав до Черно море ще напоява Добруджа и Лудогорието


Борбата за трети мост над река Дунав очаква своето продължение, докато стане ясно кой от вариантите, вкл. и при Силистра – Кълъраш ще надделее. Междувременно в публичното пространство влезе като факт предложение за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна между Черно море и река Дунав.
Канал Дунав - Ч.  море,
но в Румъния
То бе прието тези дни на заседание на Регионалния съвет за развитие на Северен централен регион, към който е и област Силистра. На форума, проведен във Велико Търново, по право участва и областният управител на област Силистра г-н Стоян Бонев, както личи от прес съобщение от администрацията на СЦР, базирана в Русе (за заседанието на РСР на Северен централен район - повече на сайта на Областна администрация Силистра - http://silistra.government.bg/).
Предстои предложението да бъде внесено в Министерски съвет, след което ще се търси финансиране от инвеститори или от Европейския съюз. Реалистите споделят, че реализацията на проекта обаче би била възможна с проект пред ЕС, но за целта трябва да има пряк интерес и изгода за страните членки и за Европейската комисия.
Маршрутът на канала е 192 км, започвайки от Русе, преминавайки в близост до Разград и Русе и завършвайки във Варна. Стойността на проекта е 3,6 млрд. лв. Идеята в миналото не е осъществена поради невъзможността на държавата да го построи поради големия размер на разходите, научаваме от http://rousse.dir.bg/. Както още: „Каналът, освен за развитие на речния и морския транспорт, ще служи за напояване на плодородните почви в Добруджа и Лудогорието, както и за промишлено водоснабдяване на Северна България“.
Смята се, че така ще се съкрати водният път от Западна и Средна Европа до Черно море, а икономическите ползи се изразяват в ускоряване на превоза на товари по воден път от Европа към Близкия и Средния изток и обратно. 
Първите проучвания за канала са от 1972 година. Разчетът показвал, че той скъсява разстоянието до мегаполиса Истанбул с около 400 км и спестява пътуване от два дни дотам, което ще  измести към себе си сегашния трафик през румънския канал и делтата на река Дунав. Ще има и междинни пристанища в Разград, Търговище, Шумен и Провадия. Районът би се развил от интензивния трафик и благодарение на канала може да се развива промишленост, която да спре обезлюдяването. 
От публикация в интернет – http://rodinabg.com/, научаваме, че още преди години във Варна е имало работна среща на Инициативен комитет за построяване на съоръжението, респективно от Варна до Русе или Тутракан с участието на няколко институции.
На нея експерти са заявили, че най-голяма ще е печалбата от водата, защото в световен мащаб тя най-бързо вдига цената си. От напояване годишната печалба щяла да бъде 500 млн. – 1 млрд. лв годишно – не само заради царевицата, а и заради плодородните земи в Добруджа, Разградско и Варненско, които за световно ниво добиви имат нужда най-вече от вода. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар