Наскоро екип от
български и британски етнолози, представители на висши учебни заведения в
Благоевград, Бристол и Берлин, водени от силистренския етнолог д-р Йордан
Касабов като техен консултант по научни проблеми, свързани с алианите у нас,
посетиха село Йорданово, посрещнати от тамошния кмет Ведат Сали.
Целта на визитата бе
запознанство на място с един свързан с легендарния Демир Баба (Железния баща) обект,
който е недостатъчно познат в Крайдунавска Добруджа и дори не е превърнат в
място за посещение. Обектът се нарича „Стъпките на Демир Баба“.
Те са свързани с част от „маршрута“ (включващ също село Руйно, Дуловско, където също е обособено теке) на великана над великаните, юнака над юнаците, героя над героите, мъдреца над мъдреците и заповедника на водата и огъня.
Те са свързани с част от „маршрута“ (включващ също село Руйно, Дуловско, където също е обособено теке) на великана над великаните, юнака над юнаците, героя над героите, мъдреца над мъдреците и заповедника на водата и огъня.
Среща при кмета на село Йорданов на целия екип |
Съхранени са в паметта на населението от Североизточна България и се разказват както на български, така и на турски език, подхранвани от култовата практика в древното тракийско време, а след това като християнско и накрая алианско светилище при извора „Петте пръста“ край теке „Сборяново“ насред Лудогорието.
Тези предания в
по-голямата си част са слушани и записвани именно на това място, превърнало се
в култово за няколко религии. Разказвачите на тези легенди най-често са били
възрастни мъже (християни и мюсюлмани). Едни от тях са ги предавали за
поколенията сухо и схематично, други – с фантазия и поетично вдъхновение.
В легендите за Железния
баща са отразени, според народния мироглед, далечни исторически събития,
засягащи Североизточна България. В образа на героя е олицетворена вярата и
надеждата на обикновения човек в победата на доброто над злото и насилието.
В основата е „Баш великан – дух”,
който „не умира, а се скрива нейде из дълбоките пещери и излиза в трудните за
хората години на войни и размирия”. Говори се още за жертвен курбан с
благоговение и за ходене по скалите за търсене на стъпките от обувките на
светеца великан, по следите от колелетата на колата му и подир белезите от копитата на
биволите и коня му или даже след белезите от лапите на кучето му.
Първите записани
сведения за легендарните подвизи на Железния баща са на османотурски език от
1824 г. в ръкописната апокрифна книга „Веляетнаме“ (книга светописание за подвизите на
Демир Баба, копие от която се съхранява в Регионален исторически музей Силистра).
Допуска се, че под образа на Железния баща трябва да се търси спомен за хан
Омуртаг.
През 1982 г. е направен първият опит за хронологична класификация и анализ на легендите пред Първия национален симпозиум – Североизточна България, проведен в Добрич. Тогава е обоснована тезата, че е налице един разгърнат разказ за автохтонен фолклорен персонаж, създаден в далечното праисторическо време.
През 1982 г. е направен първият опит за хронологична класификация и анализ на легендите пред Първия национален симпозиум – Североизточна България, проведен в Добрич. Тогава е обоснована тезата, че е налице един разгърнат разказ за автохтонен фолклорен персонаж, създаден в далечното праисторическо време.
Като носител на огромна
сила, Железният баща (с железни
обувки на крака, с желязна костура касатура на пояс и с желязна брадва на рамо), според легендите, извършва
фантастични подвизи, свързани със сломяването на скали и гори за циклопския му
строеж, с прехвърляне на сечивото (брадвата) през хълмове и лесове; с извличане
на вода от земята; с борба с чудовища и други сили, характерни за
предхристиянските легендарни времена на великаните, наричани елини, жидове,
джиневизи и пр.
Като повелител на
силите (духовете) на водата, огъня и въздуха, той се родее с персонажите от
соларно-хтоничната религия на траките и с героите от божествените митове на
древните народи, свързващи трите нива на света – подземния, земния и небесния.
Подобно на Крали Марко,
Железният баща се проявява и след християнските времена и особено когато над
родната земя надвисва сянката на османското робство. За последен път Демир Баба
се появява по време на Плевенската (Освободителната) война, когато оставя завета:
мюсюлманите и християните от Лудогорието да си помагат като братя от общ корен
и деца на една земя. После изчезва, като обещава да се появява в усилни години
с друг образ и под друго име.
Железният баща имал
трима побратими: Презморецът Лечител (Денизли Хеким Али баба), който бил от
легендарните моряци и останал при оттеглянето на водите, заселен при с.
Варненци, Тутраканско; Мъдрецът Стогодишник (Юзсенели Юсеин баба), който живеел при изворите
на воденската река Чеир дере, и Юнуз Глупакът (Юнуз абдал), заселен до
йонковската река Янлъсча.
Железният баща – Демир Баба, олицетворява прехода от бронзовата към желязната епоха и култовата практика, свързана с него, поддържа легендите за великана, дарител на блага.
От епохата на Залмоксис
и Орфей, през ранното християнство и в алианството еднакво силна е идеята за
сливането на душата с природата, за обожествяването на човека, за
отшелничеството и мистицизма като път към проникване във вселената. Казват, че
там, където се е запазил духът на мистицизма, има повече уважение и
толерантност, мир и спокойствие.
И хората са по-мъдри и добри. Затова и на Илиндене общият празник на всички, които считат другите за равни. (Материалът е скромна извадка от сборник с легенди и научни изследвания „ДЕМИР
БАБА – ЖЕЛЕЗНИЯТ БАЩА“, поместен в сайта www.gutenberg-bg.com).
Няма коментари:
Публикуване на коментар